/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fjernsyn fra din barndom
Fra : ElvenaR
Vist : 725 gange
30 point
Dato : 07-09-15 09:40

Kan du huske, hvornår din familie fik fjernsyn ?

Jeg er ikke helt sikker – Men jeg ved, at vi havde fjernsyn
i 1956. Elektra, Sort / Hvid - 17 Tommers skærm. Indbygget radio.

For jeg husker billeder på skærmen fra opstanden i Ungarn, efteråret 1956.

Min fars tante sagde, at det var ikke noget for børn –
jeg var 6 år i 1956.

Men fjernsynet det kørte jo, med billeder af tanks og dramatiske billeder, i det hele taget.

Jeg husker, at før den tid, så kom vi børn på besøg hos en af mine gode venner, Palle. Og vi så Lassie på TV. Også noget med at rejse til månen. En dukkefilm.

Det fjernsyn, som min familie havde, det står på Arbejdermuseet i København. Det spiller ”Sonja fra Saxogade”.

Kan du huske noget, på TV, som du så i din barndom ?

Hvilke programmer husker du ? - Børnebrogrammer og voksen programmer.

Hvad gjorde indtryk på dig, dengang ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 09:51

Citat
Jeg husker, at før den tid, så kom vi børn på besøg hos en af mine gode venner, Palle. Og vi så Lassie på TV. Også noget med at rejse til månen. En dukkefilm.
der skal du op i tredserne
https://www.youtube.com/watch?v=joSjeZIammY
Ellers var der Flipper og Laredo

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-09-15 10:25

1954. Der var kun to andre familier i byen i stationsbyen i Nordsjælland, hvor vi boede, der havde fjernsyn. Der var kun udsendelser hver anden dag. Mærket var RUHE, et dansk fabrikat, et tungt møbel i mahogni. Afdeloingschefen fra Crome og Goldschmidts Radioafdeling, hvor det var købt, kom selv og deltog i installationen i hjemmet. Det var få dage før jul. Den første udsendelse vi så, var fra Rigshospitalet, hvor Fjernsynet besøgte nogle af de sengeliggende og fortalte om juleforberedlserne på sygehuset. Første gang jeg så farve TV var i New York, 1958.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-09-15 10:36

Her i vores lille landsby, var vi lidt senere med. Men ca. 1957, var der en ældre velhavende dame, der havde fået tv. Så vi var tit en 6-8 knajte, der stod på fortovet og kiggede ind i hendes stue, for at se disse levende billeder. Virkelig en sensation.

Ellers var det 6-dages løb, vi gik op i. Købmanden havde stillet et fjernsyn op i udstillingsvinduet, når Kay Werner, Evan Klamer eller Palle Lykke kørte. Så var fortovet sort af mennesker.

Senere gjorde "Flygtningen" et stort indtryk på mig. Den med den enarmede mand.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-15 10:36

Jo jeg husker mit første fjernsyn, jeg skriver mit fjernsyn fordi det var mig som købte det og satte det op hos mine forældre som ikke syntes det var nødvendigt med sådan noget nymodens noget, siden ændrede de syn på den slags.
Året var 1970 og jeg havde lige fået min anden lønudbetaling så jeg var en velhavende mand, mærket husker jeg ikke men det var et brugt sort hvid fjernsyn, vistnok 22" men jeg er ikke sikker på størrelsen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-15 10:39

[CITATFjernsyn fra din barndom[/CITAT] nå det var ikke spørgsmålet jeg svarede på men hvornår vi fik fjernsyn, i min barndom så jeg slet ikke fjernsyn ingen i familien eller omgangskredsen havde et sådant apparat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-15 10:50

I min barndom havde vi ikke fjernsyn.

Da jeg boede på Hagemanns kollegium var det en støvsugerbande, før Olsen banden,
vi mest gik op i. Jeg husker ikke lige navnet?

Senere, da jeg flyttede til Sønderjylland, havde vi et dansk og 3 tyske kanaler,
her så jeg krimier som Der Alte og den tyske Matador: vist Heimat,
der gjorde et stærkt indtryk på mig...

Og også danske børn lærte her dengang mere tysk end nu,
på grund af børneprogrammet Sesam Strasse.

I dag er der jo næsten kun genudsendelser i vort TV.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-09-15 11:08

Citat
Elektra, Sort / Hvid - 17 Tommers skærm. Indbygget radio.

Jeg mener Arena var meget brugt. De lavede en hel møbel, med både Radio, Grammofon og Tv.

Husker også en kvalitets mærke, der hed Always. Tror jeg nok.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-15 12:10

Vi har lige købt en radio billigt................med langbølger.
Hvor kan man købe det i kalder fjernsyn.

Erovision så jeg på en cafe ved buresø da jeg var lille (årg. 1943)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 12:25

[CITAT]Jeg mener Arena var meget brugt[/CITAT
Også opvokset med det mærke.

Og den gang kunne man endda ringe en efter en Reperatør om aftenen, hvis der gik et rør midt i en god udsendelse - det kan man vist ikke mere..

Og angående Danske udsendelser fra den tid, så er Bonanza et godt sted at kigge ind, for et gensyn eller 2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 12:26

Og så virker CITAT ikke mere - der er kommet et / med.
Citat
Indsæt dit citat her

Kode
Indsæt din kode her

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 12:27

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-09-15 12:49

Nu er jeg jo lidt ældre end de fleste her, trods uendelig fattigdom i min familie var vi tidligt med på TV-bølgen. Familiens første TV var et Samsung 55" som min bedstefar købte på en rejse til Bagindien i 1814. Det var et ret simpelt TV, hverken farver eller stereo. Noget af det første jeg husker vi så var live udsendelsen fra Waterloo, det må have været i 1815.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-15 13:03

mig - selv ................der skal et / med som fortæller computeren at citatet er afsluttet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-09-15 13:18

Citat
Og angående Danske udsendelser fra den tid, så er Bonanza et godt sted at kigge ind, for et gensyn eller 2

Der har jeg også hentet mange af de go`e gamle udsendelser. Det var dengang der var underholdning til.
Jeg ser da også Bonanza, hver lørdag formiddag på Charlie. Herlig western serie. Der kørte i fjernsynets barndom.

Citat
(årg. 1943)

Som`om, det var no`e. Årg. 1942 her. Samme måned som Tysken fik smæk på østfronten.

fun2, du er en skælm.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 13:40

Tyskerne kunne vist se OL på tv allerede i 1936

Citat
.der skal et / med som fortæller computeren at citatet er afsluttet.

Ok

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-09-15 16:29

Hils Julle JR

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-15 16:40

Vi fik et LL (Lund & Lauritsen) i 1958, det virkede stadig da mine forældre skiftede Tandberg 17 år efter.........min mor var blevet træt af at polere det lakerede trækabinet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-15 16:42

Her er de første:

http://danskradio.dk/tv.html

længe før vi havde TV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-15 16:45

@fun2

Og din tip-tip oldefar var computernørd

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 30 point
Dato : 07-09-15 16:45

Hm - Der er vist nogen, som husker 100 år forkert.
Min søster havde det første TV omkring 1954 - Jeg husker SPUTNIK opsendelsen og månehunden Lajka.
Vi fik selv et ARENA skrummel/møbel i 1962? I forbindelse med udsendelsen til støtte for Ungarn.
Jeg er model 1940 - gift 1960 - og er det stadigvæk med samme skat - heldigvis!
Ingelein

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-09-15 16:56

Citat
Og din tip-tip oldefar var computernørd

Næ, det var nu min tip-tip oldemor. Hun lavede en af de første pack-man spil på en 3 bits computer, med 12 bytes ram i 1833, det var selvfølgelig relæstyret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 19:20

Citat
Vi fik selv et ARENA skrummel/møbel

Tror næppe de (billedrørs) var større? end nu om dage, de var bare pakket helt ind - efterfølgeren ´farve´ tv stikker billederøret ud og er ikke skjult af træ - men stadig en stor kasse at have stående, tænk på hvad der stod på skrivebordet før fladskærmen kom frem, men det er sikkert som at spørge unge mennesker om hvad en telefonboks er for noget...

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 07-09-15 19:59

så heldig,at min far havde en radioforretning ,kan huske,at der var en udsendelse til fordel for et eller andet,der var bl.a.en lille skaldet TV vært,som jeg desværre heller ikke kan huske navnet på.Det må have været i midten af halvtredserne,jeg kan huske,at alle de kendte .m.m.deltog er der nogen,der ved mere ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-09-15 20:01

omahexen, det var muligvis indsamling til Ungarn i 1957.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-15 20:06

Den skallede var Volmer Sørensen.........................tror jeg nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-09-15 21:33

Jeg er nok "et par år" yngre end mange af jer.
Det første jeg kan huske, at jeg så på tv var julekalenderen med Magnus -Tagmus
Da har jeg været meget tæt på 4 år: https://da.wikipedia.org/wiki/Kender_du_Decembervej%3F

Jeg kan huske, at jeg så Margrethe og Svend Otto Krag på Balkonen da Frederik d. 9. var død.
Da har jeg været 8.

Jeg kan også huske noget med en landing på månen, Apollo "et eller andet".

Vi boede få minutters gang fra skolen, da jeg gik i første klasse gik jeg op til en veninde/klassekammerat i nabo-opgangen om morgenen, så sad vi på gulvet og så børne-tv, og så skyndte vi os til skole når det var slut.
Hmmm, jeg tror vi så Kaj og Andrea.
Iflg. dette må det have været sidste halvdel af 1. klasse, eller også 2. klasse: https://da.wikipedia.org/wiki/Kaj_og_Andrea

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 21:43

Citat
Jeg er nok "et par år" yngre end mange af jer.Blink
Det første jeg kan huske, at jeg så på tv var julekalenderen med Magnus -Tagmus
Da har jeg været meget tæt på 4 år: https://da.wikipedia.org/wiki/Kender_du_Decembervej%3F

Den var GO den Julekalender, den så jeg også - så, så gammel er du vist heller ikke, mener endda den blev genudsendt for år tilbage - hvor de ikke lige kunne finde noget Pædagogisk at sende
Citat
Hmmm, jeg tror vi så Kaj og Andrea.

Så er du jo UNG, hvis den gik på tv den gang

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 21:45

Og så var der forresten også Jørgen Clevin, manden der kunne få alt ud af et par streger/papir og en saks, så ham engang optræde i Salling/ Aalborg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-09-15 21:58

Citat
Så er du jo UNG, hvis den gik på tv den gang

Altså, som jeg skrev var jeg meget tæt på 4 år da jeg så Magnus Tagmus (første gang)
Citat
Det første jeg kan huske, at jeg så på tv var julekalenderen med Magnus -Tagmus
Da har jeg været meget tæt på 4 år: https://da.wikipedia.org/wiki/Kender_du_Decembervej%3F

Citat
Kender du decembervej er en julekalender, der sendtes i tv i 1967

Citat
Hmmm, jeg tror vi så Kaj og Andrea.
Iflg. dette må det have været sidste halvdel af 1. klasse, eller også 2. klasse: https://da.wikipedia.org/wiki/Kaj_og_Andrea

Citat
Kaj og Andrea havde/har deres eget børneprogram, som blev sendt på DR i årene 1971-1975

Jeg startede i skole i 1970.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 22:26

Citat
Jeg startede i skole i 1970.

Så gik du ikke engang i skole da man måtte bruge/ og til tider mere med lyst end Pædagogik ´den flade´ eller spansk-røret.

Og i den forbindelse = fandme RO i klassen, om man lærte noget, godt spørgsmål, dem der ikke kunne følge med - blev kørt endnu længere ned og skulle som regel gå klassen om de første par år, gik engang i skole med en der var 4 år ældre - og han var en ´hård´ gut i skolen - men som virkelig kunne græde af at skulle i skole hver dag, jeg havde heller ikke den store lyst til at skulle i ´lærdommen´ skole.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 23:28

Kommer til at rette mig-selv.. vores første TV var et Luma, men Arena var så populært at man troede man havde sådan et.
Men stadig en stor trækassse.
Arena? blev det til Rank Arena osv? der findes vist også et Engelsk film studie med navnet.

Mosebæk: var det dig der søgte store WW2 slag eller lignende - så prøv dette, 24 afsnit om den Russiske/ Øst front.
Ikke særlig god kvalitet, men selv på et stort tv/ fladskærm er det pænt at se på, trods alt:
https://www.youtube.com/watch?v=OuuthpJmAig&list=PLfLzvgzsb9TifHZ7atjvqaLinfp1lfs3R

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 23:29

Beklager? ´kun´ 20 afsnit.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-15 01:26

Arena overlevede længst i Danmark bortset fra B&O, men det meste af indmaden kom fra Philips. Egentlig er det sjovt at Philips og Panasonic stadig har patentet på billedrør.

Min sidste tykskærm var et 34" Panasonic med stereo som vejede 55 kg og kostede 14.000, i dag får man et i samme størrelse i nakken.........og kan bære på nakken.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-09-15 07:09

Citat
Så gik du ikke engang i skole da man måtte bruge/ og til tider mere med lyst end Pædagogik ´den flade´ eller spansk-røret.

Nej, det undgik jeg vist lige. (hvilket år stoppede det?)

Men der var min. én blandt lærerstaben der ikke helt kunne styre sit temperament, det gik dog aldrig ud over mig.

Jeg havde generelt gode lærere, de var dygtige, vi havde tillid til dem og de kunne skabe ro i klassen, i modsætning til mange af de lærere mine børn har/har haft.

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 08-09-15 07:56

Tak for svaret ingelein.