/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fliser
Fra : omahexen
Vist : 384 gange
100 point
Dato : 06-09-15 12:27

Har et bryggersgulv,der er belagt med lysebrune ikke glaserede fliser,der er stedvis nogle mørkebrune pletter,som jeg kke ved hvor kommer fra.Jeg har forsøgt med terpentin m.m.men uden held.Er der nogen,der har erfaringer med det ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-15 12:45

Lyder som om det er klinker. Er der spildt OMA margarine på det? (Undskyld, men den lå lige til højrebenet). Friske fedt- og oliepletter kan ifølge rygterne suges op med tør cement - altså det lysegrå pulver. Oliespild kan ofte tages med kattegrus, eventuelt malet til fint pulver, men det kræver også friske pletter. Du kunne for eksperimentets skyld røre lidt brun sæbe op med tre-fire gange så meget vand, smøre ud over pletterne med et udløbet dankort og dække med køkkenfolie. Prøve at vaske af efter et døgn eller to. Største problem er, at det bliver nogen livsfarlige små glidebaner at have på et bryggersgulv medmindre du dækker med dørmåtter eller andet, som gør, at du ikke lige får trådt direkte på nogen af landminerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-15 14:20

Den med den brune sæbe er nok det mest effektive, hvis det er gamle fedtpletter.
Men husk at det skal være ægte fast brun sæbe, ikke det pjask, som sælges flydende.
Kun den ægte har det overskud af stærk base, som kan gøre gammel fedt opløseligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-15 14:49

Og dæk eventuelt krystalsæben med en stump plast så der ikke er nogen fordampning, men ikke en kulørt indkøbspose da der kan afsættes trykfarve på et område.

Kogegrej kan man også smøre ind i brun sæbe og lægge i en pose natten over, men pas på med billige teflonpander, jeg mistede en da jeg brugte det nummer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-15 14:53

For at præcisere: Når jeg skrev køkkenfolie, er det den omklamrende type af klar plast jeg mener. Jeg ser af LuffeA's indlæg, at det ikke er lysende klart. Altså den slags der for 45 år siden hed VitaWrap, men nu fås i PVC-fri udgave.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-09-15 14:56

Hej
Dine fliser er nok uglaserede. Fedtet er trængt langt ned i porerne. Det er tvivlsomt om du overhovedet kan rense dem. Måske skulle du gå en anden vej og give alle klinker noget klinkeolie f. Eks. Det gør dem mørkere, men fremtidige pletter undgåes.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-15 14:56

Citat
For at præcisere: Når jeg skrev køkkenfolie

Sorry, den havde jeg ikke set

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 06-09-15 19:29

Har set lidt nærmere på pletterne,og konstateret,at det måske kunne være rust.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-15 21:51

Så skal du have fat i oxalsyre, eksempelvis hos Matas. Den skal opløses i vand før brug, og det kan ekspedienten fortælle dig alt om. Hvis ikke, så skift butik.