/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
El start virker ikke på hot 50
Fra : mabou
Vist : 1161 gange
50 point
Dato : 05-09-15 22:30

hej.

har en ny hot 50 fra 2014.

har kørt 1 år uden problemer, men i sommers parkerede jeg den i kælderen i 2 måneder uden at køre på den.

da jeg så tager den frem igen og vil køre på den igen virker min el start ikke mere.

den states meget nem med et enkelt kick start

men vil gerne have el start til at fungere igen.

nogen der har oplevet det før eller har erfaring med at få det lavet igen ?+

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 23:07

Relæét kan være rustet sammen - kortslut det med en skruetrækker:
1:20
https://www.youtube.com/watch?v=ZRlRinL-N-8

Et startrelæ skal altid klikke når du prøver at starte - gør det ikke = defekt, du kan købe et nyt for 30 bed thansen eller lignende

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 23:15

NB: det kan også bare være dårlige forbindelser til relæét - giv det noget WD30? eller hvad det kaldes i komtakterne - også dem på start knappen - problemet kan komme ved at den har stået stille og der IR på kontakt fladerne.

Virker alt ovennævnte, så skal du ned og se efter ledninger til selve start motoren og selve kransen der starter motoren - og den kan jeg ikke huske hvor sidder på en knallert.

OG DER ER VEL STRØM PÅ BATTERIET

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 23:26

NB, start relæ er med meget tykke kabler - ikke at forveksle med et blinkrelæ = som har 3 poler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-15 00:18

Når du har ladet den stå i 2 måneder uden kørsel skal du begynde med at lade batteriet op.
blybatterier ødelægges helt af at stå afladet i længere tid.
Så måske skal du have nyt batteri.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-09-15 15:21

Det er din stelforbindelse der er dårlig. Lav en ekstra stelforbindelse og sørg for, at kontaktfladerne er rene

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 07-09-15 08:09

det var mange muligheder

jeg stater fra en ende og prøver de forskellige løsninger.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 07-09-15 16:56

Når jeg prøver at starte den kommer der en lille klik lyd og så stopper den med det samme.
Hvad vil det sige??

Mht relæet. Hvor finder jeg det henne.

Som i kan høre har jeg ingen erfaring med knallerter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 19:06

Citat
kommer der en lille klik lyd

Så virker dit relæ, men der er garanteret ikke saft (strøm) nok på dit batteri til at trække start motor.
Prøv at smut ind på et Autoværksted og prøv at lån et batteri/ med startkabler og slut det til din - kommer der gang i starter = nyt batteri

Relæet sidder? vist nok i bunden af knallerten - du skal have nogle af skjoldene af.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 07-09-15 19:10

Har prøvet at oplade mit batteri. Opladeren viser at den er fuld opladt. Men kan stadig ikke starte den.

Kan jeg på den baggrund udelukke batteriet?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 07-09-15 19:29

Citat
Kan jeg på den baggrund udelukke batteriet?

Ja og nej - batteriet kan altid oplades og laderen viser altid OPLADT - tror ikke den kan så meget andet hvis den den bare er til husbehov, men er batteriet over 2 år gammelt og ikke passet med opladning når den har stået stille og batterisyre til mærkerne, så ville jeg straks skifte batteri - på MC skiftede jeg altid hvert andet år, især op til vinter, ellers fik jeg aldrig gang i mine mc i kulden, og dem kunne jeg også oplade til OK, men efter et start forsøg var batteriet fladt.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 07-09-15 19:31

Jeg prøvet at købe et nyt batteri fra harald nyborg i morgen.

Skal det nye batteri lades op eller burde det virke med det samme?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 19:39

Nu skriver du den er NY og fra 2014, så skulle batteriet gerne være iorden, og det skulle starteren også - SÅ??? men jeg vil stadig holde på batteriet som ´synder´.
Men prøv at rens forbindelsen på relæet og batteri polerne - relæet får sikkert (-) STEL gennem selve relæet og stel, rens.

Prøv at sæt en 12 volt pære til relæet og STEL, så skulle den gerne lyse til du slipper start kontakten (uden starter tilkoplet på relæ) = og der er strøm på batterie - går pæren ud alligevel, så prøv det samme bare på selve batteriet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 19:42

Det skal ikke oplades - men er det et syre batteri? skal du have batterisyre og hælde på, op til mærkerne, og pas på syren, det er kradse sager.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 07-09-15 21:31

batteri polerne er renset.

så jeg skal finde relæet og rengøre forbindelsen.

jeg prøver i morgen og vender tilbage, men kan det betale sig at prøve selv først, eller skal jeg bare køre til en knallert mekanikker?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 21:50

Jeg ville prøve et lille auto værksted der ikke har travlt, de kan finde fejlen på under en ½ time og sikkert meget billigere end et knallert værksted/ eller gratis.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 21:52

Citat
Jeg ville prøve et lille auto værksted der ikke har travlt, de kan finde fejlen på under en ½ time og sikkert meget billigere end et knallert værksted/ eller gratis.

Det første de ville/ burde gøre er at sætte et andet batteri til din knallert med startkabler - og så hopper den sikkert igang første tryk på starteren.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 08-09-15 08:53

når du siger startkabler, skal det så være en anden knallert jeg tager strøm fra eller kan jeg tage strøm fra et bil batteri.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 09-09-15 16:57

Tak for svaret mig-selv.