/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Boring af guldkrone!
Fra : horseman
Vist : 902 gange
100 point
Dato : 04-09-15 08:21

Min tandlæge vil bore igennem en guldkrone og lægge en plastfyldning. Jeg synes ikke hun virker som om det er noget hun har prøvet før?!
Hun vurderer hele tiden, kigger på røntgenbilleder mm. Siger I sidste øjeblik, at hun på mandag, hvor hun skal ordne en visdomstand også vil prøve at nå at bore igennem og lægge en foreløbig cementfyldning!!
Det gør mig urolig, at jeg skal sluge alt det guldstøv! Er det farligt?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-09-15 08:32

Nej

God weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-15 09:22

Du kommer iokke til at sluge alt guldstøvet....................det meste bliver jo suget væk.
Er du utryg ved en tandlæge - så gå hen til en anden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-09-15 09:23

Det er overhovedet Ikke farligt og i øvrigt bliver det jo suget ud af munden i forbindelse med boringen så du kommer ikke til at sluge det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-15 09:24

iokke > nok ikke

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-15 12:22

Citat
Hun vurderer hele tiden, kigger på røntgenbilleder mm.

Syntes det er en fornuftig tandlæge, i stedet for bare at gå i gang med noget der måske ender galt.
Citat
hun skal ordne en visdomstand også vil prøve at nå at bore igennem og lægge en foreløbig cementfyldning!!

Det er ganske normalt med en midlertidig fyldning - men tror du ikke den først skal rodbehandles.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-15 13:04

Min kone havde en lignende oplevelse, en guldkrone var ikke blevet ordentligt rodbehandlet,
tandlægen, måske lige så ukyndig som din, borede ned gennem den dyre guldkrone,
med det resultat at guldkronen snart flækkede, og hun måtte betale for en ny.

Trods mange protester, ingen kompensation, og hun skiftede tandlæge,
fra Gråsten til, nu Flensborg, både billigere og bedre.

Jeg har nu også skiftet til den samme tandlæge, der bor Mozartstrasse 42,
Tel. 0049 461 63500 , som vi begge kan anbefale...

Desværre på den anden side af Flensborg fjord, i luft linje ikke langt herfra, men hun taler dansk, og så bor hun tæt på mit autoværksted, så mulig dobbelt reparation samme dag?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-09-15 09:13

Horseman, din fremstilling er klar nok, og selve det forløb, din tandlæge lægger op til, virker fuldstændig normalt og udramatisk. Det eneste, der kan være svært at gennemskue for os, der læser dit indlæg, er din tandlæges kompetence og erfaring. Det virker usandsynligt, at hun ikke skulle have prøvet den lille øvelse mange gange, tandlægeuddannelsen er langvarig og meget omfattende. Men prøv at interviewe hende, spørg, om hun har prøvet det f'ør, om der er risiko for komplikationer, om der er en alternativ fremgangsmåde etc. Hvis du stiller hende nogle konkrete spm. vil hendes svar uden tvivl give dig en mere sikker fornemmelse af, om hun kan sit fag og sit håndværk. Sig at det er nyt for dig, at du er lidt nervøs for om hun har erfaring nok etc.... Se, hvad der sker! Det kunne være interessant hvis du vil skrive et par ord her på kandu, når det hele er overstået. Så kan vi forhåbentlig alle ånde lkettet op. (Svend Giversens løsning er god. hvis man bor ved Flesnborg Fjord. Nogle rejser til Ungarn, Polen eller endnu længere væk, hvor tandlægerne er lavtlønnede: men hvad gør man så, hvis tandpinen melder sig tre dage senere på vej hjem i flyet? Eller hvis man ikke kan stille de spørgsmål, man ville, fordi tandlægen kun taler ungarnsk?)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 10:06

Hej
Selvfølgelig skal du ikke vuære nervøs for guldstøvet. Det er vuist en ret

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 10:23

Min ipad løb løbsk! Altså guldstøvet skal du ikke bekymre dig om. Og at hun kigger og vurderer er da fint nok og vidner snarere om pertentlighed og omhyggelighed. En foreløbig cementfyldning er også ok.
Svendgiversen bor tæt ved grænsen og har nemt ved at komme til sin tandlæge, autoværksted og de andre ting han får ordnet lige syd for grænsen. Så for ham er der ingen problemer, hvis han skulle få tandpine efter en behandling.
Gemalen og jeg er begge født i Flensborg, men det er kun dagligvarehandelen/ storkøb vi gør dernede, når vi alligevel besøger familie. Vi har altid haft den holdning at man skal handle der, hvor man tjener sine penge. Den handel vi gør i dagligvarer dernede kan lige betale køreturen. Nå det var et sidespring!
Jeg ville som tandlæge i DK være ked af at skulle reparere "udenlandske" tænder. Har også hørt om nogen, der nægter det. Det kalder jeg ansvarlighed. Min gemal har fået hulens dyre tænder implanteret. Han kunne have sparet rigtig mange penge ved at få tænderne lavet i udlandet, men han er da langt mere tryg ved sin egen tandlæge her i DK.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-15 11:09

Jeg ville ikke frygte guldstøvet.

Jeg har fået boret i en porcelænskrone, fordi tanden skulle rodbehandles igen. Det var der ingen problemer i.

Citat
hvis tandpinen melder sig tre dage senere på vej hjem i flyet? Eller hvis man ikke kan stille de spørgsmål, man ville, fordi tandlægen kun taler ungarnsk?)

Lige præcis.
Det er den slags skrækscenarier der afholder mig fra, at sondere terrænet.

Jeg har en supergod tandlæge, men jeg kan da godt forestille mig, at han ville nægte at røre ved noget jeg har fået lavet i udlandet.

Jeg ved ikke hvordan det er i udlandet, men herhjemme er der da noget garanti på det man får lavet hos tandlægen.
For mange år siden havde jeg tabt en fyldning, og da tandlægen kiggede i journalen, for at se hvornår den var lavet, så kunne han se, at den ikke var et år gammel, så den nye fyldning var gratis.

For et års tid siden fik jeg fjernet nogle tænder og fik en del-protese (unitor hedder det vist også), max. et halvt år senere måtte det meste af en 3-leddet bro fjernes, og jeg skulle have en ny delprotese. Den nye delprotese betalte tandlægen, fordi han burde have set det fra starten.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 11:39

@troldepige
Ja netop!
Min søn skulle have erstattet to stifttænder i undermunden. Dem havde han fået slået ud under leg som 10 årig. Vores ulykkesforsikring betalte dengang og igen fo et skift, da han blev 20 - eller var det 18?
Nu som 47 årig har han selv betalt to implantater. Første gang mislykkedes implantaterne fordi der ikke var plads til 2 implantater. De blev fjernet og han uden de 2 tænder i mere end 6 mdr. Så fik han 1 implantat, men med en opbygning af 2 tænder. Det er rigtig fint nu ......... Og tandlægen betalte selv den første implantation og gav rabat på den endelige. Gad vide, hvordan det var gået, hvis han havde fået lavet arbejdet i udlandet.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 12:47

Citat
Jeg har en supergod tandlæge, men jeg kan da godt forestille mig, at han ville nægte at røre ved noget jeg har fået lavet i udlandet.

Ak ja, de ´sarte´ tandlæger - du skal da nødig gå til en konkurrent i DK, så får du sikkert også at vide at det må du tilbage for at få lavet, da det ikke kommer ham ved, og grunden kan være angst for erstatnings krav eller han skal lave det om... hvis bare de fik betaling af det offentlige som andre Læger, så var der sikkert bedre mund hygiejne i DK.
Citat
Jeg ved ikke hvordan det er i udlandet, men herhjemme er der da noget garanti på det man får lavet hos tandlægen.

Der er skam også garanti på uden landske, der er bare længere til tandlægen, og i mange tilfælde laver de sikkert også et bedre arbejde end de Danske, som i mange tilfælde kun tænker på penge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-15 13:43

Citat
Ak ja, de ´sarte´ tandlæger - du skal da nødig gå til en konkurrent i DK, så får du sikkert også at vide at det må du tilbage for at få lavet, da det ikke kommer ham ved, og grunden kan være angst for erstatnings krav eller han skal lave det om... hvis bare de fik betaling af det offentlige som andre Læger, så var der sikkert bedre mund hygiejne i DK.

Hmmm, jeg ved ikke om jeg misforstår dit skriv, men hvis jeg får lavet noget hos en konkurrent, som ikke holder, så vil jeg da gå tilbage til konkurrenten for at få det rettet op. Hvis det er indenfor en forholdsvis kort tid.

Men jeg har da, for mange år siden, fået startet en rodbehandling hos en "konkurrent", fordi jeg fik en sindssyg tandpine fredag aften. Lørdag fandt jeg frem til en tandlæge i en anden by, som behandlede i weekenden, mod ekstra betaling selvfølgelig. Denne tand gjorde, min egen tandlæge færdig, uden problemer.
I tilgift gav han mig sit privat nr., for det tilfælde, at jeg skulle få brug for hjælp på helligdage en anden gang.
Det gjorde jeg et par gange, og begge gange blev regningen dateret frem til første hverdag, så det var til normal pris.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 14:15

Jeg ville da heller ikke reparere noget, en anden uden held har repareret på - eller sådan at det enten gik i stykker eller ikke duede.
Det har da intet med sarte tandlæger at gøre!
Tilfældigvis har vi et fjernere familiemedlem, som ejer et dental laboratorie. Hun anbefalede for mange år siden den tandlæge jeg bliver behandlet hos. Netop fordi hun ved at det han laver - gør han godt og grundigt.
Der findes folk, som flakker fra den ene tandlæge/læge etc. til den anden.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 15:11

Citat
Der findes folk, som flakker fra den ene tandlæge/læge etc. til den anden.

Sikkert også med god grund - har selv gjort det, der var en eneste ud af 5 mulige tandlæger i rimelig nærhed af mig der var til at snakke med og ikke bare gik i gang med både det ene og andet som ikke lige skulle laves den dag eller nærmeste fremtid.
Og vedkommende overtog uden brok en andens dårlige behandling af et par tænder der ikke var rodbehandlet godt nok.
Citat
Jeg ville da heller ikke reparere noget, en anden uden held har repareret på - eller sådan at det enten gik i stykker eller ikke duede.

Hvorfor ikke, hvis det endelig er en så dårlig tand/andet, så kan det jo kun gå godt.
Har en visdomtand som mange andre havde opgivet at gøre noget ved - andet end rykke den.
Jeg fandt en god Tandlæge i Aalborg og han lavede den, og den har jeg stadig efter 20 år og er sikkert lavet bedre end alle mine andre tænder - desværre er Tandlægen der så ikke mere..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 15:46

Jeg siger da også fra overfor min gode tandlæge. For eksempel vil jeg ikke have lavet de der røntgenundersøgelser, som hver patient kan få tilskud til (Ny ordning som kom til for nogle år siden). Jeg meldte klart ud med at det ville jeg ikke - og så var det også ok. Selvfølgelig skal han tage et røntgenbillede når jeg får en ny krone el. lign., men ikke sådan bare "for en ordens skyld".
Jeg håber virkelig at de af Jer der læser det også siger fra til de der rutineoptagelser, bare fordi tandlægen og du får tilskud til dem.
Ingeborg

@mig-selv: jeg kan trygt anbefale tandlægerne på Vejlevej i 7000 Frca.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-15 20:41

Citat
jeg kan trygt anbefale tandlægerne på Vejlevej i 7000 Frca.

Kan sikkert komme på tale - dog vil jeg til dén tid i fuld bedøvelse!!!!
da der så skal laves så meget at jeg gerne vil være fri for at ´være´ tilstede...

Og i den forbindelse?? så hader jeg når personale og læge står og halv-fniser af tand problemer = det må de gerne vente med til man har forladt klinikken - ELLER hvad.
Det er trods alt? voksne mennesker der skal behandle et ´meget´ ømfindigt/angst befængt emne for visse patienter, og så skal de altså....være flinke - ikke bare den med at åbne kæften og så går de bare igang = lidt ála gamle dage i skolen, og netop det er der ikke ret mange der er gode til, altså den Pædagogiske side af at sætte sig i ´den´ stol.

Nå, men det røg vist ud i sandet (igen), hvad angår selve spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-15 21:38

Citat
Jeg håber virkelig at de af Jer der læser det også siger fra til de der rutineoptagelser, bare fordi tandlægen og du får tilskud til dem.

Det gjorde jeg også engang, mest af økonomiske årsager, men det gør jeg ikke mere.
Jeg har haft sindssygt meget bøvl med mine tænder, for et års tid siden måtte jeg kaste håndklædet i ringen og få delprotese. Når man f.eks. får lavet en fyldning i en tand, så kan det ske, at man efterfølgende får ondt i en anden tand, fordi den nu bliver overbelastet p.g.a. ændringer i biddet, det har jeg oplevet rigtig mange gange.
P.g.a. ændringer i mit bid har jeg i en periode mest tygget i højre side, men så blev jeg lidt øm i en kindtand i højre side og koncentrerede mig om at bruge venstre side noget mere. Ofte er det jo blot et spørgsmål om tilvænning.
Men for nogle dage siden begyndte tanden at gøre ondt, det undrede mig, for den er rodbehandlet for flere år siden, og har en krone på, jeg gik og blev nervøs for, at roden var knækket, for det ville jo sikkert betyde, at jeg skulle have lavet en ny delprotese.
Jeg ringede til tandlægen, og da jeg ved, at han er en travl mand bad jeg bare om en tid hos en, der kunne tage et røntgenbillede af tanden. Jeg kom ind hos tandplejeren (som er meget omhyggelig).
Hun mente, at det bare var en tand der var for høj, hvilket jeg jo ikke kunne afvise, så hun sleb lidt, og spurgte så, om jeg stadig ville have taget et røntgenbillede, og det insisterede jeg på at få gjort.
Roden var ikke knækket, men inde midt under tanden, mellem rødderne, var der carries.
Jeg sad og ventede mens hun ventede på, at komme til at drøfte det med tandlægen, som er sikker på, at han kan lave det.

Tandplejeren havde undersøgt mine tænder 2 dage tidligere, og havde været meget omhyggelig med at mærke efter bløde steder langs tandhalsene, og havde ikke fundet noget.

Den er simpelthen så lusket, og kunne kun afsløres med et røntgenbillede.

Citat
så hader jeg når personale og læge står og halv-fniser af tand problemer = det må de gerne vente med til man har forladt klinikken - ELLER hvad.

Det har jeg aldrig oplevet.
Og jeg er overbevist om, at hvis min tandlæge hørte sit personale gøre den slags, så ville det blive påtalt, og aldrig ske igen.
Men via min bror og svigerinde kender jeg én der engang var assistent hos min tandlæge, hun har altid haft en rigtig god humor og er altid sjov at være sammen med. Én dag skulle jeg have taget aftryk til en krone og sad med munden fyldt med det der "modellérvoks", jeg sad alene i rummet mens det skulle størkne, og så kom assistenten (med den gode humor) ind for at hente noget, hun kiggede på mig, smilede og sagde "jeg siger ikke noget".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-09-15 23:42

Selvfølgelig skal man ha' taget et røntgenbillede hvis man har mistanke om dårligdom ( nyt ord?), men da ikke rutinemæssigt, når ens tænder er fine eller "helgarderede".
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-15 23:52

Citat
Selvfølgelig skal man ha' taget et røntgenbillede hvis man har mistanke om dårligdom ( nyt ord?), men da ikke rutinemæssigt, når ens tænder er fine eller "helgarderede".
Ingelein

Nej, ikke hvis man sjældent, eller aldrig, har problemer med tænderne.

Men problemet er, at når først man har mistanke om "dårligdom", så kan "dårligdommen" være rigtig slem, hvor den måske havde været nemmere at behandle hvis det var blevet taget i opløbet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-09-15 09:09

@ mig-selv?
Fuld bedøvelse? Så skal du ikke behandles hos en alm praktiserende tandlæge. Min gemal ville ikke ha' protese, men fik implantater i hele overmunden og et enkelt i undermunden. Der kommer en kirurg til tandlægen og laver den slags, men kun med lokal bedøvelse, selvom der bliver fritlagt til kæbebenet osv.
Jeg har selv på tandlægens anbefaling fået trukket visdomstænder, som ikke var synlige ud på Tandlægeskolen i Århus. Det er så gratis, men man må finde sig i at der er "tilskuere". Det var ikke værre end at jeg var på shopping alene bagefter. Men jeg kan læse, at du er "pivet". Jeg afslår ofte at få bedøvelse selvom tandlægen tilbyder det.
Måske har kvinder som har født børn en fordel frem for mænd, for værre smerter kan man ikke tænke sig - og så er det glemt så hurtigt efter.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-15 10:11

Citat
Der kommer en kirurg til tandlægen og laver den slags, men kun med lokal bedøvelse, selvom der bliver fritlagt til kæbebenet osv.

Jeg var hos en specialtandlæge, for at få renset en rodkanal, det blev gjort nedefra, så han skulle gennem tandkødet, og der skulle syes. Det blev også gjort i lokalbedøvelse.
Eftersom man er bedøvet gør det jo ikke ondt, men jeg synes det er ubehageligt når man kan mærke/fornemme at de "roder rundt".

Citat
Måske har kvinder som har født børn en fordel frem for mænd, for værre smerter kan man ikke tænke sig - og så er det glemt så hurtigt efter.

Nu har jeg haft 2 nemme/hurtige fødsler, og jeg vil helt klart hellere føde et barn end jeg vil opereres i munden.
Godt nok har jeg ikke kunnet gå ud at shoppe lige efter, meeeeen, dagen efter kunne jeg.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 06-09-15 11:05

Tak for alle beroligende og foruroligende svar.
Naturligvis vil jeg ikke kunne undgå at sluge guldstøv, men hvis det ikke er farligt, så..
Min tandlæge er meget dygtig og kompetent, men det virker alligevel som det er en stor opgave, hun står overfor?!
Jeg er også lidt nervøs for at hun vil ødelægge guldkronen?! Og at hun i morgen eftermiddag vil gå i gang med den efter visdomstanden. Jeg står og skal have nogle dejlige septemberdage på landet dagen efter; men hvis alt går galt?!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-15 11:53

Citat
Jeg står og skal have nogle dejlige septemberdage på landet dagen efter; men hvis alt går galt?! [Hmmmm, ikk` godt!]

Så er det jo godt det ikke er en fredag, med udsigt til en weekend hvor du ikke kan få hjælp.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-09-15 17:28

Er lige kommet hjem fra første runde ved tandlægen. Hun borede guldtanden ud(uden uheld) og gjorde den færdig. Tog et røntgenbillede for at se om den var fyldt godt nok ud? Da hun så billedet udbrød hun "Perfekt"!

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-15 21:52

Citat
Tog et røntgenbillede for at se om den var fyldt godt nok ud?

Det er lige efter bogen.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 16-09-15 17:57

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-09-15 18:44

Velbekomme.
Jeg håber du ikke får flere problemer med tanden.