/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Opsætning af spejl-fliser
Fra : Troldepige
Vist : 690 gange
200 point
Dato : 02-09-15 11:05

Jeg skal montere nogle spejl-fliser på en skabslåge. 4 stk. lodret på hinanden.
Skabene er gamle indbyggede, låger at teak-finér, fra slutningen af 50'erne. Det meste af ejendommen skal rives ned om 1-2 år, så det er ikke hensynet til skabet/ejendommen der vejer tungest.

Min umiddelbare tanke er, at montere spejlene med dobbeltklæbende tape (3M "Carpet and Flooring Tape"). Burde det ikke kunne holde?

Men, vil det så være muligt, at tage spejlene ned når vi skal flytte?

Eller er der en anden smartere/nemmere/bedre måde at montere dem på?

Samtidig vil jeg gerne modtage gode råd m.h.t. hvordan jeg får spejlene sat op uden at de sidder skævt.
Jeg forestiller mig, at sætte tape bag på spejlet og så sætte spejlet på skabslågen, men der skal jo ikke meget slinger til før det sidder skævt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-09-15 11:40

Du skal tage lågerne af og ligge den vandret og lime den fast med NO MORE NAILS kan købes i alle byggemarkeder / harald Nyborg, du kan også bruge silikonelim.
Ved at lime dem fast kan du lige flytte den lindt så de sidder lige ved opsætningen, det kan du ikke med dobbeltklæb.
Lågerne skal selvfølgelig ligge vandret til limen er tørt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-09-15 12:05

Citat
lime den fast med NO MORE NAILS

Så er det da vist helt udelukket, at tage dem af igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-09-15 12:59

Spejlfliser kan være hylende skarpe, så jeg vil foreslå at du kigger ned i byggemarkedet og finder en stump profileret træliste og stifter dem fast.

Ting sat op med dobbeltklæbende tape er lette at få af, hold en længde kinesertråd eller tynd bomstertråd mellem hænderne, om bag ved genstanden og "sav" tapen over, de tynde spejlfliser kan dog knække hvis man ikke er forsigtig.

Som skotten der hængte tapet op med tegnestifter, han skulle kun bo der i 20 år.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-09-15 13:14

Citat
Så er det da vist helt udelukket, at tage dem af igen.

De skal jo kun limes med en lille klat i hjørnerne, så det er muligt at skære dem fri igen .
Hvis de bliver fuldlimet kommer de ALDRIG af igen uanset hvad der bruges til at sætte dem op med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-09-15 14:02

Citat
Spejlfliser kan være hylende skarpe, så jeg vil foreslå at du kigger ned i byggemarkedet og finder en stump profileret træliste og stifter dem fast.

Jeg vil have det med i mine overvejelser, men jeg hælder mest til tapen.

Citat
Ting sat op med dobbeltklæbende tape er lette at få af, hold en længde kinesertråd eller tynd bomstertråd mellem hænderne, om bag ved genstanden og "sav" tapen over, de tynde spejlfliser kan dog knække hvis man ikke er forsigtig.

Tak for det gode råd/tip.
Tror faktisk jeg har hørt/læst det før, men glemt det igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-09-15 14:16

Det med skarpheden kender jeg da jeg selv har arbejdet engros med både skarpe og ufarlige spejlfliser.

Du kan lige tage den værste kant med et par strøg af en carborundumklods som man bruger til knive for at undgå skader når spejlene pudses.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-09-15 14:47

Citat
Du kan lige tage den værste kant med et par strøg af en carborundumklods som man bruger til knive for at undgå skader når spejlene pudses.

Tak for rådet.

Jeg har haft spejlfliser for en del år siden, da oplevede jeg ikke problemer med skarpe kanter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-15 20:33

Hvis lågen er i en dårlig forfatning, kunne du sætte fliserne på en 9mm finerplade der er lidt større (højere eller bredere) så der er plads til 4 skruer. Det hele kan tages af og medbringes.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-09-15 21:52

Citat
Hvis lågen er i en dårlig forfatning

Lågen fejler ikke noget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-15 22:21

Lyt til Eyvind. Så kan du skrue bagpladen fast og skrue den løs igen, når du og skabet forlader hinanden.