/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ækle betingelser for frugtplukkere
Fra : ingelein
Vist : 748 gange
50 point
Dato : 30-08-15 18:52

Forleden så jeg en tv udsendelse som viste tomat- og druehøst i Syditalien. Den slags arbejde er overtaget at rumænere, som under høstarbejdet bor i kummerlige teltlejre sammen med de medbragte koner og børn. Ingen rindende vand, endsige ordentlige toiletter.
Nu vil jeg overhovedet ikke mere sætte tænderne i frugter høstet under den slags uhygiejniske betingelser. Er det dem, som ligger i danske grøntsagsafdelinger? Føj for den lede!
Kan vi overhovedet købe noget, som garanterer at plukkeren ikke har forrettet sin nødtørft et eller andet sted mellem kasserne af det høstede og uden håndvask?.
Tænker i nogensinde over den slags?
Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-08-15 19:15

ja! Men der hvor jeg bor har forretningerne så at sige sjældent dansk frugt og grønt. Når jeg beder forretningerne om danske varer, siger de ikke kan sælge det fordi dansk frugt og grønt er dyrere end udenlandsk. Dvs. at danskerne vil hellere sende deres penge ud af landet og støtte ussel løn og arbejdsforhold, end at betale en krone mere og støtte danske avlere, og dermed danske arbejdspladser. Hvis alle danskere købte danske varer, hvis de findes, ville Danmark blive meget rigt med fuld beskæftigelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-15 20:35

Nej, det kan du ikke, og du kan være næsten sikker på at plukkerren ikke har vasket hænder,
men hvis du skyller den danske frugt grundigt inden du servere den, er jeg sikker på
at den ikke er mere skadelig og forurenet end importeret frugt.

Du skal så mere fokusere på, hvorfor vore gode danske produkter plukkes af udlændinge,
ingen forkælede danske skolebørn vil plukke jordbær, når de kan få højere SU.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-08-15 20:46

Jeg har allerede i lang tid skrællet frugt - om så det er blommer eller ferskner. Men vindruer?....Slut med vindruer. Hurra for bananer! Jordbær har jeg ikke spist med god appetit!,,, bliver frugt mon undersøgt for colibakterier?
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-08-15 20:51

Jeg køber, når jeg kan få det, økologisk dansk frugt og grønt, det føler jeg mig mest tryg ved, bl.a. pga. af ordentlige arbejdsforhold (selv om mange bærplukkere mm. er udlændinge, er forholdene bedre end i Sydeurope) og mindre giftrester.

Næste trin er økologisk udenlandsk, stadig mindre gift (dog højere end ved dansk), og mere usikre/udsatte arbejdsforhold.

Men som regel/ofte, er ingen af delene mulige, og så køber jeg det der kan fås.

Min søn var ½ år i Rumænien, vi var på besøg en uges tid, ALLE forhold virkede mildt sagt kummerlige, så for mange rumænere er det sikkert et fremskridt at få arbejde til højere løn, selv om det er under ligeså dårlige forhold som de har derhjemme.

Helt almindelige mennesker på gaden, der åbenbart kunne se vi var turister, tiggede af os på gaden, ret anstrengendene!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-08-15 20:52

svendgiversen du vender tingene på hovedet. ingelein snakker om frugt fra syditaien. og nej dansk frugt er ikke mere forurenet en udenlandsk frugt, det er omvendt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-08-15 03:05

Kan i slet ikke huske affæren for nogle år siden med den danske jordbæravler, om havde udenlandske plukkere anat, men nægted dem adgang til toilet og ordentlig håndvask. Da det kom frem i pressen, nægtede de store kæder at sælge hans jordbær.
Læren er at det kan være ligeså uhygiejnisk i Danmark som i udlandet.

Såkaldt økologisk frugt er ikke nødvendigvis bedre hvad den slags angår. risikoen for at det er vandet med lortevand er endda større.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-08-15 13:55

Fordelen ved danmark er netop at den slags svineri bliver opdaget og kommer i aviserne. Det sker ikke i Sydeuropa hvor der ikke er så stor fokus på snyd og svineri.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-15 16:59

Ja, lad os få ordentlige forhold til plukkerne uanset om det er i DK eller langt syd på. Jeg er heller ikke vild med at spise på restaurant. Gud ved, om kokken har spyttet i maden! Nu er jeg vist ved at være lidt hys, eller har set for mange film - selvom jeg sjældent ser TV.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-15 17:53

Jeg var engang på kursus sammen med en erfaren skibs kok, han fortalte
at det var normalt at kokken spyttede på panden, for at se om den var varm nok?

Velbekomme, her bruger vi kun egne økologiske produkter og så noget vi steger godt.

Og så har jeg i mange år spillet badminton med en gammel gartner fra Ulkebøl,
da han var på rejse i Sydeuropa, var han chokeret over, hvor meget gift de brugte der.

Så jeg tror stadig at toksider er værre en pis, det sidste kan man vel skylle af?
Uanset om det kommer fra danske eller udenlandske bær plukkere??

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 31-08-15 17:55

Citat
lidt hys, eller har set for mange film - selvom jeg sjældent ser TV

Tvivler, jeg har set mange tilfælde - især Fastfood, hvor jeg og andre er stået ud af køen.
Først kløer næsen og så fingrene ned i grøntet - bare èn ud af mange der kan remses op.
Den sidste var en der ikke kunne skille noget madpapir = fingeren i munden og så virkede det..

Og en tænker? skal personalet ikke vaske hænder hver gang de modtager kontanter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-15 18:08

Noget jeg har lagt mærke til er, at der på hav sejlaser, de store fine både,
er en udsøgt hygiejne. Med at man skal vaske/skylle og ikke tage ubrugt service med tilbage.

Og så det modsatte,
en af mine venner var på en tur med den transsibiriske jernbane,
selv har vi været på kamel tur i Tunis, aldrig mere.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-08-15 18:19

der dør ca 3000 om året og adskillige flere bliver syge af infektioner i danmark, pga. dårlig hygiejne.
Folk vasker ikke længere hænder efter toiletbesøg. 9 ud af 10 hjemmehjælpere vasker ikke hænder når de går fra den ene til den anden. Og når man så kræver de skal vaske hænder, er der ikke mange der ved hvordan man vasker hænder.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-15 18:36

Ja, jeg har også undret mig over at læger /falckfolk på besøg i hjemmet ikke vasker hænder. Det var tidligere kotyme - endda for 75 år siden at man stillede vand, sæbe og håndklæder parat til lægen når han kom i hjemmet.
Min gemal var på sygehuset per ambulance for nogle uger siden (galdesten, som blev knust eller skubbet ud). Der var ingen, der vaskede hænder. Jeg trøstede mig så med at de nok sprittede hænder i ambulancen - men ikke spor af den slags. Hvor er vi henne?
Jeg er vejleder (EDB) i et aktivitetshus og jeg har forlangt spritbeholdere til håndvask inden man går til makronerne (maskinerne). Der er da ikke noget så overbegramset som en "mus". Nogle kalder mig hysterisk, men jeg synes ikke at håndhygejne i den forbindelse er malplaceret.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-15 18:48

[CITATSåkaldt økologisk frugt er ikke nødvendigvis bedre hvad den slags angår. risikoen for at det er vandet med lortevand er endda større.
]Indsæt dit citat her[/CITAT]
Det er ganske rigtigt, men lad os også huske at økologi og gødning fra diverse husdyr er betingelsen for økologien - i hvert tilfælde i større stil. Jeg er vist ved at være ret gammel, for jeg kan da huske at natpotten blev hældt ud i havens grøntsagsbede. Iøvrigt ved jeg at min gemals fætter fik det råd af en hudlæge at han skulle pisse over sine eksembefængte fingre. Jeg håber at han også vaskede dem bagefter.
I dag hørte jeg pludselig bulder og brag i det ene af vore badeværelser. Alt var oversprøjtet med toiletvand. Vi havde ikke fået nogen meddelelse om at der ville blive spulet kloakledninger i dag. Alt blev skrubbet i Klorin og Rodalon. Måtter, håndklæder og badekåber røg til kogevask. Aarslef undskyldte, men det er vist PostDanmark, der ikke har afleveret Aarslefs brev til os, for vore naboer var advarede. Lige nu tænker jeg: Vi holder en god toilethygiejne, så det kan ikke have været værre end det vore købte grøntsager er befængte med.
Ingelein
ps. Fair behandling af Aarslef, selvom de kunne se at der var afsendt brev til os, fik jeg kompensation - ja de tilbød endda at de ville komme og gøre rent - fin fin service, når det nu skulle være sådan. Gad vide om det er fordi vi har "ingen reklamer" mærkat på vores brevkasse.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-08-15 18:55

Desværre ved folk ikke at sprit kun er et supplement til håndvask, da spritten ikke fjerner snavset. og hvis man spritter hænder, skal der bruges så meget at hænderne bliver våde overalt. det er ikke nok at gnide lidt i håndfladen. og roskildesygevirus kan sprit ikke tage, det skal vaskes væk.
Jeg tror kun det kan ændres, hvis børnene i børnehaverne og skolerne lærer at vaske hænder. "Hvad du i barn barndommen nemmer, du ej i alderdommen glemmer"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-15 19:01

Dengang jeg var barn hjemme på gården, vaskede vi da heller ikke hænder efter toiletbesøg,
men når lægen eller dyrlægen kom, var der altid sæbe, vand og rene håndklæder.

Jeg tror at man, i et isoleret miljø, opnår resistens, vi blev da aldrig syge.
Men vi er mere følsomme over for udefra kommende påvirkninger...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-08-15 19:03

Nej økologiske grøntsager må ikke overhældes med lortegødning. lort til gødning skal bruges i jorden før såning eller tilplantning, ikke når afgrøderne er kommet op. og økologiske produkter kontrolleres mere end andre

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-08-15 19:08

Giversen man kan bedst tåle sine egne bakterier. men når læger, sygeplejersker og hjemmehjælperen spreder bakterierne fra patient til patient går det galt. syge og gamle dør først

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-15 20:04

Ja, og noget jeg har tænkt over, som nok ligger uden for dette spørgsmål?

Vi er måske ikke de eneste tænkende væsener i universet,
ikke små grønne Mars Mænd, men andre længere væk??

Hvis det engang lykkes at komme i kontakt med disse, måske langt klogere end os,
så vil vi begge blive angrebet at bakterier/sygdomme vi slet ikke er beskyttet over for...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-15 20:31

Citat
Giversen man kan bedst tåle sine egne bakterier. men når læger, sygeplejersker og hjemmehjælperen spreder bakterierne fra patient til patient går det galt. syge og gamle dør først

Ved ikke lige hvad dette har med noget at gøre, men det undrer mig gang på gang at mennesker der kommer på hospital, får flere sygdomme end før de blev indlagt?????
Men? mon ikke alt kan bliver for STERILT - mener at ens eget daglige skidt og snavs NETOP er med til at holde ANDRES væk - bare man selvfølgelig ikke selv er en ren bakterie bombe.
Lige som dem der barberer sig i skridtet har større chance for infektioner end andre..
Har selv prøvet turen, jeg endte med bylder som jeg først ? slap af med 8 år efter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-08-15 22:48

@ mig - selv
Hvad er det du har prøvet? Barberes i skridtet? Troede det var forbeholdt åndsforladte kvinder, der gjorde sådan noget. Her tænker jeg altid: Kors hvor må det være sønt ikke at have andre problemer end missekatte . Jeg har set kvinder med bylder nævnte sted. De kommer, når hårene gror frem under huden! Så kan de lære at være naturlige og nøjes med en studsning? ??
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-15 23:36

Citat
Hvad er det du har prøvet? Barberes i skridtet? Troede det var forbeholdt åndsforladte kvinder, der gjorde sådan noget.

Næ nej, jeg blev bare syet sammen i maven og udskrevet/ senere med bylder, både det ene og andet sted.
Den sidste kom af en kanyle i R..-ballen, (den var lang tid om at udvikle sig til byld, dog kunne jeg ikke sidde på ballen samme dag) - der må have sat skidt på spidsen/ eller de havde glemt at lukke luft ud af samme - men min egen læge sagde at dét havde udviklet sig til en byld = .
Og ligefrem skulle sidde så mange år på den gjorde mig mere eller mindre skæv i ryggen, og de ville ikke skære skidtet op, i frygt for mere smitte, og diverse antibiotika virkede ikke, så bare sidde på en BALLE og ellers brokke sig = fik trods alt en rimelig erstatning og flere Læger/ sygeplejerske og personale EN SKIDEBALLE uden lige, fra både den ene og anden Myndighed.
Citat
Så kan de lære at være naturlige og nøjes med en studsning? ??

Det gør man selv = på det øverste hovede...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-15 23:40

Citat
Hvad er det du har prøvet? Barberes i skridtet?

Det gør ´ret-troende´ muslimer og Jøder da? men tror kun det er han-kønnet der skal turen igennem.
Men det har ikke noget med noget som helst at gøre, det var mig der brød ind med en kommentar om fastfood osv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-15 15:18

Jeg tror nok at vi nu har taget "skridtet" helt ud i dette spørgsmål,
og hvis jeg har vendt noget på hovedet, så undskyld.

Man skal skylle importerede bær og grønsager grundigt inden anvendelse, og også danske.
Heldigvis har vi selv haft, indtil nu, egen økologisk avl, af begge dele...

Værre er det med toxider, de er svære at skylle af, så rigtigt, bananer og appelsiner er sagen.
Desværre er det endnu værre med kødet, salmonella kan man ikke skylle væk.

Og, som vi er enige om, i det daglige opnår man en naturlig beskyttelse med egne bakterier,
problemerne opstår med fremmed, udefra kommende smitte, ikke mindst på hospitaler.

En kendt dansk konge sagde: "Jeg vil dø i min rede" ...
Han tænkte nok ikke på, at det at det i dag er langt sikrere at bo og spise hjemme?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-09-15 18:51

Lad os slutte debatten her med at ønske hinanden "BON APPETIT"
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-09-15 23:38

Tak for svaret mig-selv.