/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Samme standard foldere i alle browsere.
Fra : johnnyBP
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 30-08-15 15:34

Jeg har installeret flere browsere, og det irriterer mig, at de ikke benytter samme folder for samme funktion. Browserne har hver deres fordele.
F.eks bogmærker. Jeg ville ønske de alle benyttede den af windows oprettede folder under brugere, der hedder "favorites". Det er der kun en af mine browsere der gør nemlig "Slimbrowser"
Hvordan får jeg de andre browsere til også at benytte den folde,r så jeg slipper for at importere mine bogmærker til alle browsere når leg laver et nyt.
Jeg har
Internet explorer
Firefox
Chrome
og opera.
Det samme fælder download folder - den kan jeg indstille i Slimbrowser og firefox, men kan jeg ikke finde ud af det i de andre.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 30-08-15 15:43

Hvorfor vokser der mon ikke pærer og appelsiner på det samme træ?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-08-15 18:28

Citat
Jeg har installeret flere browsere, og det irriterer mig, at de ikke benytter samme folder for samme funktion. Browserne har hver deres fordele.

Hvis de var ens, ville der jo ikke være noget at komme efter...

Så det jo nok ikke helt forkert at spørge som netop har gjort

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-08-15 18:56

Jeg mener at det er et helt rimeligt krav, og for at undgå flere "sorte bemærkninger" (som fra "netop") Vil jeg bare sige at både afrikanere, kinesere. hvide og indianere, kan alle enes om at bruge den samme spade.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-08-15 23:29

Citat
Jeg mener at det er et helt rimeligt krav,

Nu er det sådan at f.eks Iexplore benytter en mappe med enkeltfiler i (mappen foretrukne) og Google Chrome benytter en indbygget database til at gemme dem i.

Sådan er det med software, forskellige programmører laver forskellige løsninger på forskellige problemer.
Flade filer som dem Iexplore benytter er simple men ikke særlig praktiske når du vil synkronisere på tværs af platforme og enheder.

En database som den Google Chrome benytter er universel og virker på tværs af platforme og enheder.
Om det er en Windows, OSX, Linux, BSD, IOS, Android eller noget helt syvende den befinder sig på er ligegyldigt da den bare skal kigge i databasen.

Og for at komme næste spørgsmål i forkøbet: (kunne de så ikke benytte samme database)
Det ville igen være et problem, Hvor skulle databasen placeres så alle browserne har både læse og skriveadgang til den, og hvad hvis 2 browsere vil lave en ændring samtidig?

Der findes software der kan hjælpe dig, f.eks xmarks: http://www.xmarks.com/ den virker dog IKKE til Opera

Der er et alternativ, i stedet for at bruge bogmærker inde fra de forskellige browsere så bruger du bogmærkerne direkte ude fra mappen, h.klik på den fil du vil åbne og vælg Åbn med og så den browser du ønsker at åbne genvejen med.
Det virker hver gang og du har kun et sted at skulle vedligeholde dine bogmærker.

Ang. download:
I Chrome klikker du på de tre streger oppe til højre --> klikker på Indstillinger --> Vis avancerede indstillinger --> Placering for downloads
I Opera klikker du på Opera --> Opsætning -->Indstillinger --> fanen Avanceret --> Filhentning --> Nedhentningskatalog

De fleste browsere bruger som standard i Windows Vista/7/8/8.1/10 mappen %userprofile%\Downloads
I Windows XP var der ikke defineret en downloadmappe så der er det lidt værre.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-08-15 11:15

Tak for svaret Exterminator - Jeg tror nok at jeg forstod det hele.
Hvis jeg har forstået dig ret, skal jeg i stedet for bogmærker, oprette en shortcut til siden, og så samle alle mine shortcuts i en folder kun til det.
Det vil sige jeg først vælger hvor jeg vil hen (shortcut), og bagefter om det skal være på cykel eller i bil (browser)
Folderen kunne for nemheds skyls anbringes direkte på skrivebordet.
God ide - bare anderledes

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-08-15 13:25

Hej igen Ext.
Det lød som en fin ide. Jeg har afprøvet det. Jeg kan sagtens åbne et "bookmark" på den måde, men kun med min standardbrowser. Når jeg højreklikker på filnavnet får jeg ikke muligheden "åbnes med".
Nu er firefox sat som min standard, og det kan jeg kun ændre ved at vælge en anden som standard. Hvordan får jeg "åbnes med" tilføjet?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-08-15 23:55

Citat
Det lød som en fin ide. Jeg har afprøvet det. Jeg kan sagtens åbne et "bookmark" på den måde, men kun med min standardbrowser. Når jeg højreklikker på filnavnet får jeg ikke muligheden "åbnes med".

Du har ret, det var lige en lille detalje jeg havde overset.
Alternativ at benytte åbn-med:
Hav genveje til dine browsere i samme mappe, så skal du bare trække genven du vil åbne op på den browser du vil bruge. Det er faktisk nemmere en at skulle højreklikke og vælge i en menu.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 01-09-15 10:13

Lyder effektivt - skal prøves.
Med hensyn til tilgang af bookmarks på alle platforme, kan jeg da bare oprette folderen i "dropbox", og så lave en shortcut til dropbox på mit skrivebord - Det bliver næste projekt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-15 10:23

Da Microsoft skulle lave IE8 søgte de såmænd hjælp hos Mozilla for at få samme brugeroplevelse.

IE 10-11 er til gengæld noget bras, jeg vil sgu have en ordentlig adresselinie.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-15 16:54

Citat
Med hensyn til tilgang af bookmarks på alle platforme, kan jeg da bare oprette folderen i "dropbox", og så lave en shortcut til dropbox på mit skrivebord - Det bliver næste projekt.

I dit setup kan det måske godt klares men prøv at få det til at virke på en iPhone eller et Sony tv........

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 01-09-15 17:10

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Jeg har accepteret et tilfældig af dine svar- for du har virkelig hjulpet mig på vej.