/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Super 8 til video
Fra : ThomasCSR
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 29-08-15 12:14

Jeg har en del smalfilm, jeg gerne vil have over på video, men jeg har ikke tænkt mig at bruge en formue på det.
Hvis det var let, kunne jeg bare filme billedet med mobilen direkte fra fremviserlærredet, men det er desværre IKKE let??
Er der nogen, der har en ide til, hvordan jeg slipper af med den løbende bjælke hen over billedet?
Synkronisering? Hvordan?
Ændre på telefonens optagerinstillinger?
Det kan jo gøres. På nettet koster det bare vildt meget og jeg har som sagt en del, der skal overspilles.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-15 13:42

Din telefon skal have et rigtigt godt kamera og stå i et stativ hvis du vil have et acceptabelt resultat på DVD, hvis du har flere film bør du købe et digitalt videokamera og et stativ, det koster ikke så meget og du vil få et bedre resultat end med telefonens kamera, læs mere her:
http://www.pcfly.info/Java/2012/03/hvordan-man-kan-kopiere-super-8-til-dvd-eller-cd.html
et eksempel på et godt kamera til en lav pris lidt over 1600 kr., den kan bruges til film i fremtiden for du er vel ikke stoppet med at filme?
http://www.kamerashop.dk/product/sony-hdr-cx240e-hdrcx240eb-cen/
stativet koster så 1000 kr. oveni men måske har du en anden løsning så kameraet står solidt fast mens den optage dine film

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-15 13:46

Smalfilm kører normalt 21 billeder pr. sek. hvor video kører 25 (eller flere) billeder pr. sek.
Jeg har selv prøvet det, med nogenlunde resultat, da det var muligt at justere hastigheden på fremviseren. Jeg brugte dog et rigtigt videokamera.
Senere skulle jeg have kørt noget mere film over på video, valgte jeg at få en fotoforretning til det. Det var overhovedet ikke dyrt, nærmest rørende billigt, så det gad jeg slet ikke at bøvle med en gang til.
Prøv at høre de forskellige fotoforretninger i nærheden af dig (de reklamere ikke så tit på nettet med det).

MVH

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-15 13:53

Desværre kan jeg ikke regulere hastigheden på den fremviser, jeg har. Den kører faktisk på 18fps.
Jeg har ca 20 film af en halv times varighed, så det løber nok op alligevel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-08-15 13:56

Citat
stativet koster så 1000 kr

Det må være et Pro til krævende brug i natur osv, men som ellers ikke kan meget mere end et til 100.-
Kamera kan du få til rimelig penge på GoG, stativ kan købes for omkring 100.- - har selv et godt stativ som jeg sikkert ikke kan få 50.- for, også brugt til samme formål og i haven.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-08-15 14:02

Citat
Desværre kan jeg ikke regulere hastigheden på den fremviser,

Hastigheden kan alle video programmer justere.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-15 14:04

Jeg har stativ, og kommer i tanke om, at jeg også har et GoPro camera liggende et sted.
De er bare sværere at kontrollere ??
Jeg har lige prøvet at sætte telefonen på laveste opløsning og med iso på 800
Det ser ud til, at det ikke flimrer. Har dog ikke haft film i, mens jeg prøvede.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-15 14:05

Nå, det var hastigheden på fremviseren, jeg mente.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-15 14:55

Tak for svaret viskinge.
Du har ret. Man kan godt få et rimeligt resultat, hvis man just lidt her og der. Det viste sig, at iso i har nogen betydning.
Til gengæld dur d det ikke at filme med hele skærmen fyldt ud. Så begynder flimmeret. Holder jeg en sort kant, står billedet pænt roligt, men billedet bliver så til at overbelyst.
Med rigtigt videocamera kan lysstyrken reguleres manuelt, så når jeg har fundet sådan et, skal det nok køre.
Ærgerligt, at min fremviser har stået så længe, at opsamlerspolen ikke kørte rundt. Det opdagede jeg først, da hele rullen var kørt igennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-15 17:00

Et "grabber sæt " koster ikke alverden.
Så kan du spille ind på computeren og redigere filmen før du lægger den på dvd.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-15 18:16

Jeg kan tilføje, at jeg har fundet en androidapp: cinema fv-5 (som koster 15 kr., der har manuelle i indstillinger. Nu kører det bare

Kommentar
Fra : Eyvind