/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
knækket ror
Fra : mehn
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 27-08-15 17:00

Hej jeg har været så uheltig at knække roret på min båd en belinda 22.
Roret sidder på hækken så det har ikke været et problem at få af..
Men sådan et nyt lavet af glasfiber er rigtig dyrt mellem 15 tii 20 tusinde.
kan det passe at man ikke kan lave det af vandfaste krydsfiner to plader på 21mm og give dem et godt lag epoxy. er der nogle der har erfaring eller forstand på det.
Mvh
Morten

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-08-15 17:09

Ja det passer... Hvis det var så enkelt som du vil gøre det til, havde man nok ikke lavet en sådan dyr løsning...

Har du i øvrigt fået åbnet motorhjelmen på FORD KA'en?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 17:26

Citat
kan det passe at man ikke kan lave det af vandfaste krydsfiner to plader på 21mm og give dem et godt lag epoxy. er der nogle der har erfaring eller forstand på det.

Har ikke selv prøvet det, men syntes det lyder rimeligt fornuftigt - eventuelt få en smed til at lave det af stål/aluminium - dog ville jeg forstærke det med glisfiber i flere lag.

Læste engang i Gør Det Selv om hvordan man kunne lave en lille jolle på samme princip = træ plader belagt med fiberglas.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-15 18:05

Sænkekølen på de små joller er da vist lavet af finer. Så hvorfor ikke roret.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-08-15 22:29

Du limer de 2 stykker finer sammen med epoxylim.
Høvler og sliber alle sider og kanter pænt runde.
Derefter 2 lag glasfiber med polyester.
Til sidst 1 gang topcoat.
Kan vel laves fro en rund 500 lap.
Husk at der skal silikone under alle beslag der skrues på roret.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-08-15 22:53

Citat
Du limer de 2 stykker finer sammen med epoxylim.
Høvler og sliber alle sider og kanter pænt runde.
Derefter 2 lag glasfiber med polyester.
Til sidst 1 gang topcoat.
Kan vel laves fro en rund 500 lap.

Også hvad jeg engang læste mig til - dog er glasfiber ikke så billigt/ dyrt som den gang - noget er ikke til at klistre med, da fibrene er så løse at de går fra hinanden bare man rører ved dem = billigste.
Men hvis det gøres med en malerulle - IKKE pensel er det rimelig at have med at gøre.

Hvis du vil have det ekstra stærkt, så kan du også købe kulfiber/ eller hvad de moderne hedder nu om dage - men igen meget dyrt.

Jeg bruger glasfiber/ Epoxy fra Biltema til mine hjemme projekter og det holder bare.
Husk at jo tungere vævet er, jo mere får du for pengene ?? formbart/ er en anden sag.
Husk at du kan fortynde EPOXY med sprit, så flyder det nemmere ind i fiberne første gang/ og anden for den sags skyld, og du sparer penge.

http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=epoxy

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-15 23:01

Citat
Høvler og sliber alle sider og kanter pænt runde.

Gerne GROFT, så Limen/glasvæv kan få noget at ´bide´ i.

https://www.youtube.com/results?search_query=glasfiber

Denne metode brugte jeg til at lave et par knækkede `pinde´ på et sideskjold.
https://www.youtube.com/watch?v=tWrJ5GegC7s

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 01-09-15 15:00

Tak for svaret mig-selv.

Desværre har båden taget en del mere skade end bare roret har jeg erfaret da den blev løftet op af vandet for lige at se om dev ar andre skader og det er der et ordentlig hak i forstævnen også en rep. til 10-15000 har jeg fået at vide af bådværftet så nu håber jeg at jeg kan få lidt fra forsikringen

nok en totalskade da båden ikke er forsikret for mere end 25000kr
men tak for alle svatene