/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opgradere til Win 10
Fra : BarsKill
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 26-08-15 12:26

Jeg kører Win 7 - men vil gerne prøve 10'eren.
Imidlertid understøttes min version ikke.
Den er en OEM, registreret og fuldt opdateret med bl.a. SP 1.
Andre der har (haft) dette problem, og/eller kender løsningen?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-08-15 12:36

Såvidt jeg har kunnet orientere mig er der ingen win 7 eller 8, der ikke er understøttet - medmindre du usandsynligt har en enterprise- eller education-udgave. Alle Home- og Pro-udgaver skulle uden videre kunne opgraderes.

Man kan selv hente en iso-fil, så man ikke er afhængig af at der starter en download.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Så kan du selv vælge om du bare vil gemme iso'en eller lave en DVD eller en bootbar USB.

Jeg brugte den almindelige metode på én af mine maskiner og sådan en USB til de andre og det går hurtigst på den sidste måde.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-08-15 12:38

Iøvrigt hvad angår 'prøve' - man har kun en måned til at gå tilbage til tidligere OS.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 110 point
Dato : 26-08-15 12:50

Hvordan understøttes den ikke?

Når det er en OEM gætter jeg på at det er en Home Premium, og den understøttes.

Jeg har selv en bærbar født med en OEM Windows 7 Home Premium som jeg lige har fået opgraderet til Windows 10 med møje og besvær. Jeg havde Flere styresystemer som jeg skiftede mellem med en bootmanager. Og selvom at opgraderingssoftwaren umiddelbart sagde at der var plads nok så blev opgraderingen først gennemført da jeg ud over at have fjernet alt andet end Windows 7 også havde udvidet Windows 7 partitionen. Selv nu efter at jeg atter har reduceret partitionen til den oprindelige størrelse og lagt det hele tilbage igen kører det nu fint.

Så hvis du for eksempel har en partition til kun data så lav en backup af den og fjern den og udvid din Win7-partition, helst så der minimum er 100GB fri plads.

Hvis du ikke allerede har gjort det så download ISO-filen fra Microsoft, brænd den på en DVD, og opgrader fra den. Jeg kan anbefale det da jeg selv har oplevet at den forsøgte at downloade igen efter hvert nyt mislykket installationsforsøg. Selvom at den sagde at download var i gang så sagde min router at der intet skete.

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 26-08-15 18:14

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.