/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flytte win10 til ny tom harddisk
Fra : johnnyBP
Vist : 744 gange
81 point
Dato : 25-08-15 16:15

Jeg har et dualboot system med EasyBCD, hvor jeg har Win 7 kørende i primær patition og windows 10 i en mindrepartition inderst på harddisken. (oprindeligt havde jeg win 8.1 liggende, men den opgraderede jeg til win10)
Nu vil jeg flytte hele windows 10 til en større tom harddisk, og har lavet et diskimage af den partition win 10 ligger på.
Dette disk image kopierer jeg så til den nye harddisk. Jeg kan se at jeg har alle filerne liggende på den nye harddisk - alt ser fornuftigt ud, men komputeren vil ikke starte. Den siger den mangler et operativsystem - Hvad går der galt?
Er det fordi drevbogstavet er blevet ændret fra D: (på den gamle harddisk) til C: på den nye??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-15 18:02

På din gamle harddisk er win 10 ikke aktiiv (bootbar), for det sørger easy bcd for
Du skal gøre den aktiv med et partitionsværktøj.
Disse værktøjer er gratis.
Gpartet
ubuntu cd / dvd
Hirens boot cd kan også gøre det med et af de medfølgende programmer

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-08-15 19:29

Du kunne jo selvfølgelig også have valgt at clone hele disken, og så fjerne det du ikke vil beholde.
AOMEI er et rigtig godt værktøj til dette, og gratis. Jeg går ud fra at den nye disk skal sidde i den samme maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-15 19:45

Hvis du gør som brassovitski siger - altså kloner disken.

Efter kloning skal din easybcd deaktiveres og så slettes
der efter kan du aktivere win 10 og efter genstart slette win 7

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 25-08-15 22:57

Hvordan aktiveres win10 Er der et punkt i partitionprogrammet som kan det? Jeg har EaseUsToDoPartition, og kan ikke nogensteder se, at man kan aktivere windows. Og det er vel ikke at aktivere Windows til Microsoft i mener, for den er allerede aktiv. Jeg spørger måske dumt, for jeg har aldrig før hørt om den form for aktivering af windows.
Og så brugte jeg kopiering i stedet for cloning, for at få styresystemet til at ligge først på Harddisken, for at nedsætte søgetid. Det gjorde man i de gode gamle DOS dage, men det har nok ikke nogen betydning i dag.
Forøvrigt er partitionen aktiv og primær ifølge windowsadministration i kontrolpanel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-15 22:58

Citat
Dette disk image kopierer jeg så til den nye harddisk. Jeg kan se at jeg har alle filerne liggende på den nye harddisk - alt ser fornuftigt ud, men komputeren vil ikke starte. Den siger den mangler et operativsystem - Hvad går der galt?

Sikke dog en masse problemer Win10 efter kommer - sidste tråd orker jeg ikke læse alle indlæg fra - men prøv at se på side 2 på kandu..........

Og så er der altså stor forskel på at klone og lave et system backup...............................

Mit gik direkte over på en anden disk første gang.........jeg må sgu have været heldig = næppe, jeg kan gøre det nu og mange gange igen...

Citat
Jeg kan se at jeg har alle filerne liggende på den nye harddisk

Øhh da ikke når den ikke vil starte op.
Fisken skal sidde som # 1 disk i Bios - ikke som en ekstra disk - når du bruger IMAGE systemer, så skal Bios altså lige have noget at at vide om det NYE du lægger på disken, og det får den ikke at vide VIA USB/ andet

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 25-08-15 23:18

Hej migselv - Man kan da tage harddisken ud og sætte den i en dockingstation på en anden PC - men det fik jeg ikke fortalt. Så kan man se alt hvad der ligger på den.
Og når jeg så sætter den tilbage er det selvfølgelig ikke som USB men som den eneste SATA.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-15 23:32

Citat
men det fik jeg ikke fortalt. Så kan man se alt hvad der ligger på den.

SÅ? find en bootbar DVD/cd med Windows på og lad den starte op som en INSTALL, og når den er færdig med at indlæse filer osv? - kommer du til et sted hvor der i bunden af skærmen står HELP/ HJÆLP - der klikker du dig ind og ?? hvis spurgt logger du ind på (System #1) eller bare tast 1.

Der skriver du HELP/hjælp...og der dukker en sort skærm op/ DOS/ kommandopromt - og DER skriver du FIXBOOT eller/ og FIXMBR - ENTER og forlader DOS/ når den så begynder? videre install - slukker du pc med tvang og genstarter UDEN skive i dvd.
Der skulle så gerne være skrevet en ny ? Boot record.

Dette er/var i gamle dage med Win7/8 og har aldrig svigtet mig - men IGEN kan det være drivere og andet der mangler til netop din PC - mine pc gennem 10 år er enten hjemmebygget eller købt uden noget som helst Software.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-15 12:21

I alle partition programmer kan partitioner gøres aktiv / aktiveres.

Er din harddisk total klonet bør den bare kunne starte op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-15 12:22

Glemte lige at det kan hedde boot

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 27-08-15 11:06

Hej
Jeg har clonet harddisken, men selv om de to hardiske ser ens ud vil pc'en ikke starte på clonen.
Jeg troede ellers at to clonede diske var identiske. Der er to partioner de blev benævnt G og J i stedet for C og D. kan det være årsagen? Prgrammet jeg brugte var EaseUsToDoBackup, som er det eneste jeg lige har på hånden.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-08-15 15:56

Hej alle.
Jeg har ikke glemt jer men arbejder stadig på sagen.
min teori er at opdateringen til windows 10 ændrede filformatet på den partition fra MBR til GPT.
Da jeg således har en hardisk med begge filsystemer går der ged i det!
Istedet for at kopiere en patition til en ny harddisk (som jeg ikke kunne få til at lykkes) har jeg nu
a) ændret min backupdisk tilbage til MBR (mit forsøg på at kopiere en win10 partition havde ændret filformatet fra det oprindelige MBR til GPT) og jeg har verificeret at nu er det MBR.
Lavet en clean install af windows 7 (Det kunne ikke lade sig gøre, medens disken var GPT), men efter ændringen lykkedes det.
b) opdateret win7 fra windows update (tog 1½ døgn), og installeret mine gamle apps (nyt ord for programmer) og drivere.
Bestilt en ny harddisk for at se, om jeg kan få clone eller kopiere partion til at funke nu hvor der ikke er nogen GPT partition.
Hvis det lykkes, vil jeg opdatere den ene harddisk med win 10. Så har en Win10 og en win7 .Det er let at skifte harddisk i computeren. Der er desværre kun mulighed for en hardisk - Jeg lurer på om DVD stikket kan bruges til en Harddisk #2. (jeg bruger altid min externe DVD, da den er hurtigere.
Ja der er lang vej endnu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-15 16:42

Jeg har også en harddisk med win 7 og en med win 8.1 ( opgraderet fra kopi af win 7)
Og en med win 10 opgraderet fra win 8.1 som er opgraderet fra en kopi af win 7
Altsammen med computerens medfølgende drivere på cd til Vista.
Det tager ca 20 sek. at skifte harddisk.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-08-15 17:14

Ja det var sådan jeg skulle have startet - nu bliver det sådan jeg ender.

Forøvrigt under Win 7 har jeg i flere år benyttet mig af Windows eget Image backup og restore.
Det findes også under både win 8.1 og win 10, og man kan let lave en backup - Det kan bare ikke bruges til noget, for restore delen virker ikke (hos mig).
Jag har for nylig lavet en backup af win8.1 , og da denne udgave af windows ikke ville anerkende min sædvanlige harddisk, brugtjeg 50 DVD'er til backup'en. Jeg kom i den situation at jeg var nødsaget til at gendanne hele systemet og lykkelig havde jeg jo alle DVD'erne. Men samme Windows på samme makine påstod at mediet var forkert og ikke kunne anvendes. - Jeg tror at det var fordi computerens filsystem var GPT, og at windows recovery ikke virker sammen med GPT.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-15 18:33

Hvad er filsystem GTP

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-08-15 18:48

Hej Eyvind
GPT (GUID Partition Table ) et nyt filsystem windows introducerede med win 8. Skulle bl. andet understøtter drev over 2 TB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-15 20:20

Nå ja- det var den jeg sagde nej til.
Jeg vil gerne kunne læse fra linux systemerne.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-08-15 00:11

Hvis du har en disk der kan starte Windows op og du kloner den er de nøjagtig ens, og den du klonede systemet til har nøjagtig samme informationer som den du kloner fra. Ellers er kloningen ikke udført korrekt. Du skal selvfølgelig sørge for at den nye disk sidder på samme controller som den gamle.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-08-15 00:12

OBS. Hvis der er flere end en disk i maskinen så tjek lige i bios at den rigtige står til boot.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 07-09-15 14:06

Vi kommer ikke en løsning nærmere.
Jeg har rettet filsystemet få den fatale harddisk tilbage til MBR (fandt en video på nettet som forklarer hvordan). Så har jeg lavet en "clean" install af windows 7. Opdateret med win update og geninstalleret alle mine programmer. Denne disk kunne jeg klone, og på klonen nedgraderede jeg til Win10. Så nu har jeg 2 diske en med win 7 og en med win 10. Og mit backup program virker på win7 disken (har ikke prøvet på win10)
Jeg skrev nedgraderet til Win10 - For det er da en gang hø - ihvertfald på min lidt ældre pc.
De fleste af mine programmer måtte geninstalleres for at virke, og google chrome låser hele systemet når det har været i brug til streamed video et stykke tid. Når Chrome går i baglås mister jeg også slukke funktionen i startpanel, og må ty til hovedafbryderen - Flash virker ikke på firefox.
Many-cam er en evighed om at starte, og det samme er skype.
OK nu har jeg prøvet det, men det bliver ikke installeret på mine andre PC'er før de stopper for support til win7.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-15 14:14

Der er jo hele 3 metoder til opgradering
Behold det meste
Behold nogle indstillinger
Ny frisk installation

Classic shell er måske noget du kan bruge, da den fører dig tilbage til win udseende og tildels brug.

http://www.classicshell.net/forum/viewtopic.php?t=3449

Jeg bruger den på win8 og win8.1 og win 10

Annuller spørgsmålet
Fra : johnnyBP

Dato : 07-09-15 14:58

Tak for indsatsen drenge men Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Jeg har selv gættet på at det skyldes en sammenblanding af to filsystemer på samme harddisk, men det har jeg ikke fået bevist, men ved kun at benytte det gamle MBR virker alt som det skal. Men det udelukker brugen af windows 10.