/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Odeur neutralisation
Fra : Troldepige
Vist : 409 gange
200 point
Dato : 25-08-15 08:38

Spørgsmål:
Er der nogen der ved hvad det er, der puttes i Always trusseindlæg for, at opnå denne "odeur neutralisation"?

Baggrund for mit spørgsmål:
Jeg har i mange år haft flere diffuse helbredsproblemer, som jeg efterhånden fandt ud af havde deres baggrund i nogle fordøjelsesproblemer, som jeg efterhånden har fået rimelig styr på. Bl.a. er jeg sluppet af med mange-årige spændinger i nakke-området.
Så sent som sidste uge kunne jeg mærke en fremgang på forskellige fronter.

Siden jeg fik børn (den ældste bliver 19 i dag) har jeg ikke haft problemer med, at falde i søvn om natten, der går max. 10 minutter fra jeg lægger hovedet på puden til jeg sover.

I fredags var min gamle pakke med trusseindlæg tom (Always), jeg tog hul på en ny, og da Netto ikke havde andre da jeg var ude at handle var det nu en pakke Always med "Odeur Neutralisation".

I søndags gik jeg i seng kl. ca. 23.30, da klokken var ca. 24 stod jeg op og tændte pc'en, for jeg kunne simpelthen ikke falde i søvn, først da klokken var ca. 2 følte jeg mig træt nok til, at kunne flade i søvn. Alligevel gik der vist det meste af en halv time før jeg faldt i søvn. Hele mandagen var ødelagt, p.g.a. den manglende nattesøvn.

Jeg blev enig med mig selv om, at mit søvnbesvær nok var p.g.a. noget nyt kosttilskud jeg tog sent på dagen, søndag.

Mandag gik jeg i seng kl. 23.40. Da jeg begyndte at gøre mig klar til natten følte jeg mig træt og afslappet, så jeg forventede ingen problemer med at falde i søvn (det nye kosttilskud havde jeg ikke taget noget af). Men da jeg havde lagt hovedet på puden følte jeg mig ikke længere træt og afslappet. Hmmmm, dælme mystisk, nåh, jeg lå og nussede lidt med vovse og prøvede så på, at falde i søvn, det lykkedes ikke umiddelbart, så jeg stod op for at gå på toilettet, og blev nu igen mindet om den grimme lugt fra de nye trusseindlæg. Da jeg havde tisset færdig gik jeg i seng igen, og lå og vendte og drejede mig. Nu kredsede mine tanker om de lugtende trusseindlæg og jeg kom i tanker om, at jeg de sidste 2 aftener havde skiftet trusseindlæg lige før jeg gik i seng. Hmmmm......

Tanken fik mig til fluks at stå op, fjerne trusseindlægget og smide det i skraldespanden, og så gik jeg i seng igen.

Jeg vågnede til morgen og kunne hurtigt mærke, at den anspændthed jeg havde gået rundt med i nogle dage var pist væk.

Én ting er, at Always trusseindlæg med odeur neutralisation lugter forfærdeligt, men det er dælme skræmmende, at de kan ødelægge min nattesøvn og mit velbefindende.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-15 08:52

Returner dem, skriv til importør og fabrikant og forlang, at de trækker produktet tilbage, forlang pengene tilbage, klag til forbrugerombudsmanden og meld fabrikanten til politiet og EU-kommissionen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-15 08:53

Og tillykke med barnet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-08-15 09:23

Citat
Returner dem, skriv til importør og fabrikant og forlang, at de trækker produktet tilbage, forlang pengene tilbage, klag til forbrugerombudsmanden og meld fabrikanten til politiet og EU-kommissionen.

Jeg kan se rundt om på nettet, at mange er utilfredse med produktet, p.g.a. lugten og det, at der er kemi i, flere steder har jeg læst, at nogen har sendt produktet til firmaet og fået pengene retur, men derudover er producenten vist ligeglad.

Forbrugerrådet Tænk er opmærksomme på problemet: https://da-dk.facebook.com/kemikaos , scroll evt. ned til 14. august.

Jeg tror ikke, at jeg kan gøre ret meget andet end, at "sprede budskabet", dels for at andre kan blive opmærksomme på, at deres problemer kan komme fra trusseindlæggene og dels i håb om, at et faldende salg kan påvirke producenten.

Citat
Og tillykke med barnet.

Mange tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-15 15:15

Lugt neutralisation er noget vrøvl. Det er uden tvivl salgs og reklamefolk, som har fundet på det.

Man kan sende kedelige kemikalier ud i luftform , som bedøver lugtesansen. De kan næppe være sunde.

Den fine og dyre model er til lugtfjerning er ved at absorbere gasser med aktivt kul. Det bruges i udluftningen af stomiposer. Det er en væsentlig mer eavanceret sag end dine papirbind.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-08-15 15:27

Citat
Lugt neutralisation er noget vrøvl. Det er uden tvivl salgs og reklamefolk, som har fundet på det.

Muligt nok, men fakta er, at trusseindlæggene lugter, og jeg synes ikke det er parfume det lugter af, nærmere noget kemisk.

Citat
Man kan sende kedelige kemikalier ud i luftform , som bedøver lugtesansen. De kan næppe være sunde.

Det kan jeg heller ikke forestille mig, og jeg synes jo netop, at trusseindlæggene har en kemisk lugt.Det er ihvertfald ikke en god parfume.
Man kan lugte det allerede inden man åbner æsken.

Citat
Den fine og dyre model er til lugtfjerning er ved at absorbere gasser med aktivt kul. Det bruges i udluftningen af stomiposer. Det er en væsentlig mer eavanceret sag end dine papirbind.

Det kan jeg forestille mig.

Men jeg er stadig nysgerrig efter, om nogen ved hvilke kemikalier, eller hvad det nu er, de bruger til formålet.
Det undrer mig jo, at dette "stof" kan påvirke mig i en grad, så jeg er anspændt og ikke kan falde i søvn, blot fordi jeg nylig har skiftet mit trusseindlæg.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-08-15 16:02

Citat
Men jeg er stadig nysgerrig efter, om nogen ved hvilke kemikalier, eller hvad det nu er, de bruger til formålet.
Det undrer mig jo, at dette "stof" kan påvirke mig i en grad, så jeg er anspændt og ikke kan falde i søvn, blot fordi jeg nylig har skiftet mit trusseindlæg.

Så må du jo kontakte Forbrugerrådet
http://tjekkemien.dk/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-15 16:13

Kemikalier kan vel også optages gennem huden - og skridtet? har vel ikke ligefrem tyk hud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-08-15 16:50

Citat
Så må du jo kontakte Forbrugerrådet
http://tjekkemien.dk/

Tak for linket, jeg kigger nærmere på siden senere, men har lige sendt følgende spørgsmål via deres kontaktfunktion. http://tjekkemien.dk/45-dages-reglen/sp%C3%B8rg-om-kemi

Citat
Ved i hvad det er for "stoffer" Always bruger i deres trusseindlæg med "odeur neutralisation"?

Én ting er, at de har en lugt jeg ikke bryder mig om, men noget helt andet er, at efter at have brugt dem i få dage kunne jeg ikke falde i søvn om natten, hvilket jeg ellers aldrig har problemer med.
På 2. nat med søvnproblemer stod jeg op for at gå på toilettet, og blev mindet om den kedelige lugt fra mine nye trusseindlæg, da jeg igen lå i sengen og ikke kunne sove fik jeg den tanke, om indlæggene kunne have skylden. Umiddelbart tænkte jeg, at det var "lidt for langt ude", men jeg kunne ikke slippe tanken, og kom også i tanker om, at begge dage havde jeg skiftet indlæg lige før jeg gik i seng.
Jeg stod op og fjernede trusseindlægget og gik i seng igen.
Det næste der skete var, at jeg vågnede da mit vækkeur ringede, og jeg følte mig lige så afslappet i hele kroppen, som jeg plejede før jeg begyndte at bruge Always med "odeur neutralisation".

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-08-15 17:08

Citat
Tak for linket, jeg kigger nærmere på siden senere

Du bruger jo allerede linket...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-08-15 17:17

Citat
Du bruger jo allerede linket...

Ja, men mit link går direkte til siden, hvor man kan sende spørgsmål til Forbrugerrådet Tænk.

Citat
Kemikalier kan vel også optages gennem huden - og skridtet? har vel ikke ligefrem tyk hud.

Præcis, og det er det jeg mener der må være sket, og i det område er man jo tæt på slimhinderne.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-08-15 18:24

Citat
Ja, men mit link går direkte til siden, hvor man kan sende spørgsmål til Forbrugerrådet Tænk.

Superfint, så behøver du jo ikke at kigge længere - det var egentlig blot det jeg ville konstatere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-15 18:30

Citat
og i det område er man jo tæt på slimhinderne.

Ja, til tider skal der ikke meget til før man sidder og ´rokker´ på stolen af kløe/irritation.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-08-15 21:30

Citat
Superfint, så behøver du jo ikke at kigge længere - det var egentlig blot det jeg ville konstatere [Hahahahaha]

Nååårh, jeg troede det var det her du ville have mig til at se:
Citat
Du har ret til at få besked, hvis der er særligt problematiske kemikalier i dine produkter.

Hvis du anmoder om det, har forhandlere af produkter (såkaldte artikler), der indeholder stoffer fra EU's kandidatliste over særligt problematiske kemikalier i mængder over 0,1 %, pligt til at oplyse dig, om hvilke af disse stoffer, der er i produktet.

45 dage er den tid, forhandlere har til at svare i følge lovgivningen, men på denne hjemmeside samler vi svarene, så hvis andre har spurgt før dig, kan du få et svar med det samme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-15 07:39

Det kunne være en allergisk reaktion som du, men ikke alle, reagerer på ved brug af omtalte trusser.

Tag pakken med trusserne med til din læge og bliv evt. testet for om du kan tåle de stoffer trusserne indeholder. Jeg går ud fra der er en varedeklaration på pakken, som din læge kan bruge som ledetråd.

</MOLOKYLE>