/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
BilstrupV: Erfaring m nye jordvarmeanlæg
Fra : BilstrupV
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 24-08-15 11:08

Erfaringer med nyere jordvarmeanlæg søges.

Dels seriøse/dygtige installatører og dels fabrikater og endelig driftsøkonomi.

Mvh

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-08-15 11:23

Hvor kan man få uvildig opdateret rådgivning?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-08-15 15:13
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 17:28

Ja men de forskellige firmaer glemmer at fortælle, at man skal have et meget stort grund areal
for at få tilstrækkelig varme på den måde.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-08-15 22:00

Til Stouenberg: - hvor svært kan det være: (at læse bare et ord - det første i spørgsmålet)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 24-08-15 22:34

Jeg har heller ikke selv erfaringer, men det har min kones datter, der fik installeret jordvarme,
på en megen stor grund vest for Tisted i noget der hedder Hovsøre,
i øvrigt lige ned til en sø med rørskov, bare hun kunne få lov til at køle den lidt af.

Det første år frøs hun lidt, fordi jorden først skulle falde sammen om rørene,
men nu virker det fint, og det er sjovt at se, at når det er varmt og tørt,
gror græsset bedre, der hvor rørene ligger, et bevis på at afkølingen udenfor virker.

Men uden at være ekspert, der skal mange meter rør graves ned på et stort areal,
og vor luft til luft varme pumpe koster kun en brøkdel af hendes investering.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 06-10-15 20:36

Varmen kører med 700 m jordslanger.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 23-10-15 10:50

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 11:39

Selv tak,

Hele 700 meter, jeg tror ikke vor datter har så meget?