/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lyd dæmper
Fra : CerwinVega
Vist : 371 gange
110 point
Dato : 22-08-15 14:50

Hej

Af hensyn til naboer vil jeg gerne høre om det er muligt, at sætte noget lyd dæmpende op
til et par cerwin vega højtallere. Jeg bor nederest i en blok med 3 etager og har lidt knas med naboen oven på mig. Så ud over at skrue ned selfølgelig..findes der noget lyd isolerende ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-15 15:05

Ved brug af pro højttalere nyder man bassen, men dyb bas er som regel det der kravler mest i i væg og lofter, især beton, så der kan du starte med at justere hvis du fortsat vil spille højt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-15 19:01

Hifi klubben kan sikkert rådgive dig. De har butikker rundt omkring og er eksperter i alt der har med lyd at gøre.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-08-15 09:26
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-15 11:33

Det temmelig komplex det der.

Den direkte lyd. Tænk på lys. Kan det slippe igennem kan lyden. Noget så simpelt som et nøglehul slipper lyd (og lys igennem).

De dybere frekvenser overføres mestendels ved simpelthen at sætte konstruktionen i gang med at "lege" resonator. Den er det voldsomt meget sværere at afkoble. Men der findes dog et trick. Læg en isoleringsplade af mineraluld på gulvet. Læg en svær betonflise ovenpå. Monter 4 spikes under hver højjtaler, og placer disse på fliserne. Så slipper du for højttaleren overfører direkte til gulvet. Oveni vil du opleve en fastere og mere lækker bas i lytteoplevelsen.

Men rigtig lydisolering koster som udgangspunkt bunker af "vægt" og afstand, og er nogenlunde uladesiggøreligt i en lejlighed.

CV'erne er lidt en boomboks med forkærlighed for at yde i flæskebas-området. Og spikes-løsningen plejer at hjælpe pænt meget

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 23-08-15 20:37

Jeg skal jo ikke til at bygge world trade center op med alle de ting du nævner XD

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-15 22:57

Netop og derfor bruger man fliser og spikes, i stedet for at lægte ud og bygge ekstra vægge og lofter med tre lag gips med forskudte samlinger. Nemmest er det at skrue ned.

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 24-08-15 18:00

Så man bruger spikes og fliser til at dæmpe støj med..

Jeg har nogle AT 40 med sådan en slags træ fod..så ved ikke om jeg kan montere spikes ?!