/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny skærm til gl. pc
Fra : lgs
Vist : 380 gange
300 point
Dato : 22-08-15 11:17

Jeg har tidl. forespurgt om adaptor til at forbinde 4 år gl. stationær pc med VGA til nyindkøbt Dell-skærm med HDMI.
Netleverandøren af den nye Dell-skærm har jeg opgivet at få korrekt hjælp fra og svar på spørgsmål, så jeg prøver her:

jeg har efter råd fra leverandøren af skærmen købt en adaptor (VGA-->HDMI) og forbundet den med pc og skærm ligesom jeg har forbundet det med skærmen medfølgende USB-upstream-kabel også med pc og skærm.
Der fulgte også et display port cable (DP), som jeg kan forbinde med skærm men ikke med pc, hvor der tilsyneladende ikke er nogen indgang til dette kabel.
Måske meget logisk melder skærmen "No dispaly port cable", når jeg tænder for den og pc.
Men - siger leverandøren - DP-kablet skal slet ikke bruges, hvortil jeg spørger: hvorfor er det så medsendt? Intet svar.

Adaptoren kaldes "VGA to HDMI-Audio adaptor" - her undrer audio mig - hvorfor ikke video?

Jeg påtænker at købe en ny (stationær) pc, men er jo nervøs for at havne i det samme spm. vedr. montering/ikke-montering af DP-kablet. En fordel ved ny pc skulle så være, at adaptoren er overflødig.

Vil være yderst taknemmelig for gode råd.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 22-08-15 11:20

dp port kablet er bare en ny standard kabel mulig hed og bruges kun vis man har sådan en port ellers ikke

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 22-08-15 12:21

Citat
Måske meget logisk melder skærmen "No dispaly port cable", når jeg tænder for den og pc.

På skærmen skal du selv vælge hvilken indgang der skal bruges ved hjælp af knapperne.
De Dell skærme jeg lige kan komme i tanke om der skal du trykke på knappen der sider umiddelbart til venstre for tænd/sluk knappen. så kommer der en menu frem hvor du kan bladre i de forskellige indgange, du kan se hvilke knapper der skal bruges direkte på skærmen.
Håber det gav mening.

Citat
her undrer audio mig

Audio betyder at den tager lyden med.
Citat
hvorfor ikke video

Det har de jo allerede skrevet 1 gang, VGA er video. Det er jo ikke en kryds og tværs hvor det gælder om at finde så mange varianter som muligt for et ord, vga - video - billede - rgb

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-15 19:09

Jeg er faktisk ikke sikker på det du har gang i overhovedet kan lade sig gøre din skærm er en digital skærm og kan ikke modtage et analogt signal. Så kort kan det siges. Hvis det skal kunne lade sig gøre skal der en aktiv enhed imellem som omformer det analoge signal til digital. Om der findes noget der klarer dette ved jeg ikke. I det hele taget er det lidt tosset at koble et forholdsvis dårligt analog signal på en digital skærm. Overvej i stedet at udskifte dit grafikkort.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-15 19:32

Har fundet disse via Sandbergs kabelguide, men jeg vil stadig mene at det er et problem at du vil overføre et analogt signal tilo en digital skærm.

http://www.sandberg.it/guide/step3.aspx?language=da&device1=PC&device2=FS&ports1=VGAFHost&ports2=DPFDev,HDMIFDev

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-15 19:35

http://www.sandberg.it/guide/step4.aspx?language=da&device1=PC&device2=FS&solution=508-78,508-97

Citat
VGA+Audio to HDMI Converter
Varenr.: 508-78
Med Sandberg VGA+Audio to HDMI Converter kan du flytte billede og lyd fra din PC til dit TV i høj kvalitet via TV’ets HDMI indgang.

Citat
HDMI 2.0 19M-19M, 1m
Varenr.: 508-97
Med HDMI kan du overføre lyd og billede i knivskarp digital kvalitet. Du kan med dette kabel forbinde HDMI enheder som f.eks. Blu-Ray-afspiller eller spillekonsol til dit TV med HDMI stik.

Altså en kombination af en converter og et HDMI kabel.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 22-08-15 19:51

Tak til alle!

=>fox-mulder: for opl. om DP-kablet

=>EXTERMINATOR: det var, hvad der skulle til, men inden du tildeles dine velfortjente point vil du måske være venlig at oplyse mig lidt om USB-kablerne og hvorfor de ikke skal bruges i dette tilfælde - tilkoblet forsvandt lyden nemlig, mens skærmbilledet var fint. Frakoblet kom lyden så.
Kan der kort oplyses lidt om sammenhængen?

=>Brassovitski: som du kan se af bem. til EXTERMINATOR fungerer skærm/pc nu og det med adaptor/converter. Denne havde et ganske kort kabel (ved siden af kablet til VGA i min pc), som jeg først fik at vide skulle forbindes til USB-stik, men det var så åbenbart en fejl besked.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-08-15 22:27

Super! Du har fået det til at virke!

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 24-08-15 22:26

Tak for svaret EXTERMINATOR.