/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udbetaling af alderssum..
Fra : bjoern1
Vist : 1131 gange
100 point
Dato : 21-08-15 17:02

I min pensionsordning er der afsat et beløb som alderssum, som jeg kan få udbetalt når jeg fylder 60 år. Hvis jeg dør uden at hæve dem, tilfalder beløbet øvrige i "fælleskabet" !
Vil det være smart at få dem udbetalt, straks det er muligt ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-08-15 17:16

Er det ikke det, der tidligere hed Kapitalpension?

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 21-08-15 17:46

Nej Bille.....den tidligere Kapitalopsparing hedder nu AldersOPSPARING. AlderssumSUM er der mange der har i deres pensionsordning, bl.a. PENSAM, men også andre. Har du arbejdet i nogle år kan de hæves når du bliver 60 år, uanset om du arbejder, eller når du når efterlønsalderen Hvis du dør inden de er hævet tilfalder de ikke dine efterladte, men fordeles til øvrige (fællesskabet).
AlderssumSUM er noget der ikke reklameres ret meget med, og jeg tror rigtig mange ikke er bekendt med muligheden for at hæve dem ved 60 år.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-08-15 19:41

HVIS JEG VAR DIG, VILLE JEG HÆVE DEM.
HVIS RENTERNE BLIVER HØJERE, KAN DU JO SÆTTE DEM IND
I DIN EGEN BANK PÅ EN KONTO.

DET ER JO SIKKERT NOGLE PENGE DU SELV HAR VÆRET MED TIL
AT TJENE.
DU VIL SIKKERT OGSÅ VÆRE MERE TILFREDS, MED AT DE TILFALDT
DINE KÆRE END "FÆLLESSKABET" HVIS DU SKULLE DØ I EN TIDLIG ALDER.
HVAD VI DA IKKE MÅ HÅBE.
MVH AG112

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 21-08-15 20:19

man bliver bollet i røven at alle de pensions fup fiduser.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 22-08-15 10:16

En alderssum er - lige som visse andre dækninger - en del af en kollektiv dækning, som er den del af "pakken" som følger med, lige som fx gruppeliv osv.

En alderssum står ikke og trækker renter, det er en fast sum, så derfor er der ingen grund til IKKE AT HÆVE den!
Normalt vil en alderssum blive ubetalt ved den aftalte alder, fx 60 år.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 22-08-15 14:03

Tak for svaret ALKA. Jeg tror at der er rigtig mange som ikke er opmærksom på dette. Jeg har også erfaret, at det det ikke nødvendigvis er noget som udbetales automatisk, ligesom det bestemt heller ikke er noget de forskellige pensionskasser "skilter" ret meget med ! Jeg kender til flere FOA medlemmer, som ikke kendte til dette !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-08-15 14:06

Lad os høre, når du har fået det udbetalt, hvilke kriterier, der ligger til grund for din udbetaling.

Alder, skat mv.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 22-08-15 15:05

Den kan udbetales (skat de sædvanlige 40 %) når du fylder 60 år - dog først ved efterlønsalderen hvis du er optaget i en pensionsordning efter 1 maj 2007.

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 22-08-15 15:21

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-08-15 17:24

Selv tak bjoern1