/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Keyboard på laptop disabled
Fra : johnnyBP
Vist : 299 gange
85 point
Dato : 15-08-15 21:33

På min datters pc, som hun bruger i skolen, er der opstået en fejl:
Keyboard er blevet låst eller disabled.
Laptoppen er en Sony Vaio 2 1/2 år gammel med windows 8.1
Det er kun tastaturet der ikke virker. Mousepad og systemknapper og tænd/sluk er ok.
Jeg har prøvet at opdatere driver uden held.
Så kom jeg til at tænke om der måske findes en tastekombination, som slår keyboard til og fra
Er der nogen derude der ved noget om det?
PC'en virker fint med et externt usb tastatur.
Det må ligger i hardwaren et eller andet sted, for jeg har prøvet at installere en ny hardisk med en nyinstalleret win 8.1 (helt ny - så den er garanteret virusfri), og fejlen med keyboard er den samme.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-08-15 21:39

Mon ikke kablet bare er faldet af?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-08-15 21:47

Citat
Så kom jeg til at tænke om der måske findes en tastekombination, som slår keyboard til og fra
Er der nogen derude der ved noget om det?

Og for lige at svare på det, nej der findes ikke en tastekombination til at slå det fra.
b

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 15-08-15 22:10

Jeg har haft bunden af, men kan ikke se noget stik der har forbindelse til tastaturet. Det skal nok være der, men er godt gemt, og jeg havde ikke lyst til at løsne hele motherboardet for at se om det er tilfældet. - Hvis ikke der er nogen her der kender et trick, må jeg nok ofre en teknikertime på sagen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-08-15 22:27

Du skal IKKE have bundkortet af, du skal have tastaturet af. der sidder et fladkabel derunder.
Har du den præcise modelbetegnelse så skal jeg se om jeg ikke lige kan finde en maintenance manual til den.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 15-08-15 22:37

Det må være dette: SVE1513G1EW

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 85 point
Dato : 15-08-15 23:46

Hmmm, kan ikke finde nogen manual til den, tag et kig på denne video istedet: https://www.youtube.com/watch?v=FMOa6Sxdxhk

2 skruer der skal fjernes og så er tastaturet til at tage af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-15 13:55

Og du har vel været i enhedshåndtering
højreklik nede i venstre hjørne - vælg enhedshåndtering

og så - højreklik på >tastatur
Der kan være muligheder som deaktiver / fjern
Hvis du vælger fjern og genstarter vil den installere sig selv igen.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 16-08-15 14:23

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Jeg fik klaviaturet ud - det var let nok. Men alt så normalt ud. Jeg prøvede at løsne fladkablet og sætte det i igen. Checkede lodninger på stikket under lup, men fandt ingen ting.
Da der også var problemer med bad sectors spredt over harddisken. Recovery partitionen fandtes, men var ulæselig, og kunne ikke bruges til fabriksgendannelse. og web cam var defekt.
Displayet havde en lodret hvid streg efter et fald på gulvet. Efter en chkdsk hvor filsystemet blev repareret, kunne man ikke længere logge på - kun som gæst. Summa summarum hun brugte sine sparepenge på en ny computer, og den gamle havner nok på genbrug (uden harddisk) og jeg blev lidt klogere.