/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Eddike øl
Fra : svendgiversen
Vist : 633 gange
200 point
Dato : 11-08-15 12:39

Stærkt påvirket af min nye kones familie der er øl eksperter, er jeg gået over til at købe Ale 16,
og så i dag tog jeg hul på den næst sidste dåse, og den smagte forfærdeligt af eddike,
heldigvis var den sidste dåse helt i orden.

Hvordan kan kun én ud af 24 dåser være eddike i stedet for øl?
Har andre været udsat for det samme??

Normalt er Ale 16 er jo noget af det bedste danske øl man kan købe.

Ellers køber jeg Rostocker, men det har de ikke haft på det sidste i City,
så måske vender jeg tilbage til den for os næstbedste dansk øl: Odense Albani?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-08-15 13:23

De gange jeg har købt en kasse billige øl, har der altid være mindst en der ikke smagte godt, hvorfor ved jeg ikke, men det kunne være at den havde efterladenskaber af det de renser flaskerne med, godt smagte det ikke.
Har aldrig oplevet det med Tuborg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-08-15 13:24

Men dine er jo på dåse, så de burde vel være rene.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 13:47

Nu er AZ ALE No 16 jo ikke en billig øl, meget dyrere og bedre end eksempelvis Tuborg.

Ægte Fynsk øl fra Refsvindinge og jeg kender flere der kører en omvej der forbi.
Den bedste humle får man jo på Fyn, derfor alternativet Albani...

Og ja, den er på dåse, derfor undrer det mig med en enkelt med eddike i stedet for øl?
Nu tager jeg vel ikke skade af en enkelt slurk, jeg læste om én man hældte syre på...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 14:21
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-08-15 14:27

Nu har jeg aldrig smagt Ale 16. Men ellers vil påstå, der ikke er meget forskel på billig og såkaldt kvalitets øl, ved brygning. Altså samme typer. (%). Det der gi`r forskellen er hovedsageligt omsætningshastigheden. Altså lagringstiden. Billig øl, kommer sikkert hurtigere på flaske, end dyr øl.

Den eneste billig øl, jeg er gået fejl af, er Vestfyn. Den køber jeg ikke mere. Og så hader jeg dåseøl, ialtfald hvis der ikke er et glas, at hælde den i.

Vi har jo den højt besungne Thisted Pilsner. Så vil jeg lige så gerne have en "Dansk Pilsner".

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 14:52

Jeg kender godt de udmærkede øl fra Thisted,
hvert år til jul får jeg en gavepakke med 6 udsøgte øl...

Men du skulle nu alligevel prøve at smage en ALE 16, næsten som belgiske Leffe.

Tre bakker almindeligt dansk øl koster ca. 160 kr. i grænsebutikkerne,
men ALE 16 er lige steget fra 80 til 85 kr. bare for kun én bakke,
så måske er kapacitetsgrænsen ved at være nået.

Måske har man derfor ikke nået at skylle tilstrækkeligt efter,
inden man startede ny brygning?

Jeg har forgæves forsøgt at kontakte bryggeriet, hvem kan få kontakt??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-08-15 15:46

Det kunne også være metallet der er gået i forbindelse med øllet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 16:12

Nu skal der jo kun 4 ting til at lave godt øl,
jeg ved ikke hvordan vandet er i Thy, men da jeg kom til Sjælland, lærte jeg,
at det bedste vand til at lave øl af kom fra Faxe, vist noget med undergrunden.

Senere erfarede jeg, at vi også havde godt vand til øl her i Sønderjylland.
Ude på vor lokale golfbane får vi således Black Bird ved 19. hul, en udmærket øl fra Fuglsang,
og når de bestiller tre øl nede syd for grænsen, siger de Drei Pip.

Men jeg er sikker på at I har godt korn, malt til øl, deroppe nordpå, med mere sol end her.
Og gær til øl er vist noget man bare importerer...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-08-15 18:09

Noget af det bedste øl-oplevelse jeg har haft, var en dejlig lun sommerdag i Flensborg. En udendørs servering, nede ved havnen. Fadøl, det smagte fantastisk. Der kunne jeg godt have siddet, resten af dagen. Det er en del år siden. Kan desværre ikke huske navnet.

Apropos Thisted Bryghus. Vi har jo også Dragsbæk Maltfabrik, som dog nu er solgt til Fuglsang.
Næste gang i ta`r en øl, tænk lige på hvad bestanddelene består af: Bl. a. døde rotter. Jeg har selv været sendt derud, bl.a. for at lave flise / klinke reparationer. Så flere steder døde rotter, i korn lagrene. De fulgte så med kornet på transportørerne, og videre ind i maskineriet.
Man kan ikke holde rådan en virksomhed rottefrit, uanset hvor meget de gør.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-15 19:20

svendgiversen, du sender da en email til bryghuset, hvis du ikke kan få kontakt telefonisk.

Her, hvor jeg bor, koster 50 cl på flaske kr. 22,- + pant, så du har købt billigt.

Ale 16 er også min yngste søns foretrukne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 19:26

Nu kan jeg jo ikke vide, hvor du Mosebæk sad ved havnen i Flensborg,
men der ligger Tysklands mindste bryggeri og deres øl smager forfærdeligt.
Så forhåbentligt ikke der?

Men positivt, at din lokale Dragsbæk Maltfabrik nu er solgt til vort lokale Fuglsang,
så får vi jo begge optimale øl oplevelser.

Men glem det med rotter, det var helt sikker eddike jeg kunne smage...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 19:29

Og hvad er der ved

http://bryggerietrefsvindinge.dk/kontakt.html

hvis man ikke er autoriseret?

Er der nogen her der er det eller kan blive det??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 19:58

>du sender da en email til bryghuset,

Ja ans, det har jeg forgæves forsøgt,

hvis det lykkes andre, måske din smagfulde søn, at komme igennem
så henvis til dette kandu spørgsmål, der jo både kan fremme og hindre salget af ALE 16.

Igen, hvorfor eddike i en af 24 dåser med denne vidunderlige øl??

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-15 20:22

Hvis der kommer nogle forkerte mikrober i øllet og de får lov til at udvikle sig, kan smagen blive helt elendig efterhånden.
derfor er hugiejnen den sværeste kunst ved produktion af øl . De små bryggerier har ikke helt lært det godt nok. Derfor er der for mange skævere imellem. forureningen kan bla.a ske undertapningen eller under opbevaringen af dåserne.

Der er to gode midler mod det. Drik øllet hurtigt efter tapningen, og lad være med at tro på at det bliver bedre ved at gemmes.
Det andet middel er pasteurisering af flasker og dåser. Men det gkræver udstyr og går lidt ud over smagen. De små bryghuse gør det, såvidt jeg ved ,aldrig.

Hvis det var eddike i dåsen er det en fejl fra tapningen at der er kommet rengøringsmiddel med , fordi rørene ikke har været skyllet god nok efter . Edike gæring kræver tilgang af ilt ,og det sker kun,hvis der var hul på dåsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 20:41

Ja fornuftigt som altid transor,
men selv om det var næstsidste dåse, var den kun en måned gammel.

Og den var hel lys og smagte som eddike, Ale 16 er en mørk øl.
Så ikke noget med utæthed og videre udvikling af eddike.

Så snarere, som du selv er inde på, noget med manglende skylning under rengøring.
Og som jeg tror, bryggeriet er i øjeblikket overbelastet på grund af den alt for gode Ale 16.

Den der kan komme i gennem til bryggeriet og får en forklaring på ene eddike dåse får points.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-15 20:54

svendgiversen, hvorfor retter du ikke henvendelse til forretningen, hvor du købte Ale 16, de må da kunne komme i forbindelse med bryggeriet, hvis ikke du kan.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-15 21:46

Ja ans, det vil jeg da også gøre, ikke i morgen, da spiller jeg golf, men måske torsdag,
hos Fleggaard i Wassersleben, måske bryggeriets største kunde?

Hvor der sidder en lille pige ved kassen, og hvad kan hun gøre,
desværre har jeg smidt beviset, eddike dåsen, ud.

Når bryggeriet nu har en hjemmeside med "kontakt os",
må det da være mere direkte at henvende sig der...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-15 23:48

Hvis du skal blive 'hørt' vil det nok være en god idé at sende den famøse dåse til bryggeriets marketings afdeling sammen med reklamationen, så de kan se at du mener det seriøst. Så kan de måske også forklare dig hvad der er gået galt i produktionen eller om der simpelthen har været hul i dåsen. At mørk øl bliver lyst under gærsvampens omdannelse af alkohol til eddike er helt 'normalt'. Det er kun rødvinsvineddike som 'beholder' farven.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-15 12:55

molo, det ville jeg også have gjort

Citat
Hvis du skal blive 'hørt' vil det nok være en god idé at sende den famøse dåse til bryggeriets marketings afdeling sammen med reklamationen, så de kan se at du mener det seriøst

men svendgiversen har smidt beviset ud

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-15 13:00

svendgiversen, har du selv prøvet at sende en e-mail til bryggeriet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-15 15:18

Ja jeg har prøvet at sende mail, men kan ikke komme igennem,
fordi min mail adresse ikke er autoriseret?

Nu prøver vi at klage via Fleggaard i morgen og ja dumt at smide eddike dåsen ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-15 19:49

Der var kun en meget ung, lille kassedame med af ro hår, hos vor gamle Fleggaard,
så vi venter med at klage til i næste uge, hvor vi skal købe stort ind.

Og vi er nu langt hende i vor nummer tre Ale 16 bakke, både den første og tredje var helt OK,
kun én i nummer to bakke var med eddike...

Og så begyndelsen af et mail fra min kones families største Ale ekspert:
"
Først om øllet. Har ikke været ude for, at øl smager af eddike, kun hvis den er for gammel, meget gammel. Du kan gå ind på Refsvindinge bryggeri, der kan du klage. Jeg har været inde og se, det er let nok.
"
Men som sagt kan jeg ikke komme igennem med e-mail til dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-15 16:11

svendgiversen, har du prøvet at ringe til bryggeriet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-08-15 17:31

Nej, jeg har ikke overvejet at ringe til et bryggeri, der med: Kontakt Os,
ikke vil acceptere min e-mail adresse.

Næste gang jeg køber ind hos Fleggaard, medbringer jeg en skriftlig klage,
som jeg beder dem videregive til bryggeriet, måske fra deres største kunde,
og som sagt er det kun én ud af nu 72 dåser, der var eddike...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-08-15 19:55

Og så mit første forslag til et mail til Bryggeriet
"
Eddike fra Refsvindinge.

Da jeg for næsten 50 år siden flyttede til Sønderjylland opdagede jeg at man på Fyn har Danmarks bedste humle, og jeg har i mange år købt Odense Albani, men så jeg fik jeg en ny kone, og i hendes familie er der flere øl kendere, nogle af dem har en Kender Ølklub på Amager.

Og de anbefalede ALE 16, som I jo forhandler, siden har jeg nu købt hele tre bakker,
hos den gamle Fleggaard i Wassersleben., nok en af jeres store kunder?

Også flere , eksempelvis min bror der også er øl specialist i Esbjerg,
og min kiropraktiker, der ofte kører en omvej på Fyn,
for at besøge jeres bryggeri i Refsvindinge, foretrækker ALE 16.

Og så kommer min dobbelte klage,
kun én ud af nu 72 ALE 16 dåser var ikke øl, men eddike, hvordan kan det gå til?

Og når jeg nu prøver at klage på jeres hjemmeside under Kontakt Os, får jeg denne besked:
Din e-mail adresse er ikke autoriseret...

Nu er det jo ikke den store klage fra os, med kun én eddike øl dåse ud af 72,
men hvis jeg ikke får en positiv forklaring, vil denne klage blive lagt ud på nettet.

Fra en af Fleggaards største kunder og en af dine nye potentielle:

Svend Giversen, tidligere Sønderborg borger og medarbejder på Danfoss,
hvor jeg, også begge steder, har mange øl kendere og gamle venner.

Nu bor jeg på Fjordvej 25 i Egernsund, og min for jer uautoriserede e-mail er fortsat
svend.giversen@gmail.com

Med håb om en positiv tilbagemelding, og bedre kontakt muligheder...
"

Er der noget jeg bør udelade eller kan beskrive bedre?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-15 13:55

svendgiversen, jeg har ringet til bryggeriet. Alle har mulighed for at sende en email. Der er ingen, der bliver frasorteret. Har du prøvet mere end en gang?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-15 15:05

Som sagt, jeg ringer ikke,

jeg har nu printet min skriftlige klage med kopi til Fleggaard, som får dem begge i næste uge.

og ja jeg har prøvet at maile flere gange, svar; uautoriseret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 10:47

Jeg har nu afleveret min skriftlige klage til Fleggaard.

Den lille kassedame med afro håret, havde ikke hørt om andre, der havde fået eddike
i stedet for øl, men hun lovede at videresende min klage til bryggeriet i Refsvindige.

Desværre har jeg nu fået et andet svar: "uautoriseret" på et mail?
Denne gang til Bille, der hvor man bestiller hans danske udgave af slægtsprogrammet FTM.
så måske er det noget med min opsætning, der virker uautoriseret??

Jeg har haft min nuværende e-mail: svend.giversen@gmail.com i flere år,
uden tidlige, sådanne, restriktioner: "uautoriseret".

Nu må vi se hvor hurtigt og hvordan bryggeriet reagerer på min klage...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-08-15 11:48

NØJ hvor der det spændende, det er jo næsten som en roman - hvem er mon morderen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-08-15 13:43

"uautoriseret" ... betyder blot at du ikke er registreret som bruger af omtalte website (..kan ikke lade sig gøre) eller er registreret som on-line kunde.
Det har intet at gøre med validiteten af din e-mail at anbelange
Fleggaard informerer om ALT på deres hjemmeside : http://www.fleggaard.dk/
...undtagen reklamationer !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 14:55

Jeg er blevet ringet op af bryggeriet i Refsvindinge, der beklager fejlen og siger
at øl i enkelte tilfælde kan blive til Eddike.

Med dette udsagn er transor så tættest på det rigtige svar.
Jeg lader det stå lidt endnu, men han får points...

Bryggeriet vil aflevere en erstatning direkte på min adresse.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-15 09:27

Tak for svaret transor.

Og bryggeriet indrømmer, at der kan være eddike i enkelte af deres dåser,
de efterlyser købs og MHT data, som jeg ikke mere har,
men vi får en kompensation leveret direkte til vor bolig...