/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med opgradering til Windows 10
Fra : Soren_Steen_Nielsen
Vist : 875 gange
200 point
Dato : 09-08-15 21:10

Hej

Jeg har en bærbar, en HP 630. Den har p.t. en 500 GB HD med både Windows 7 home og XP professionel som jeg skifter mellem med en boot manager (OSL2000). Til dem der ikke kender OSL2000 så kan styresystemerne slet ikke se hinanden, og samtidigt så ligger den helt for sig selv i partitionssporet på harddisken. Jeg har fjernet den lille partition til Windows 7. Det alt sammen fungere perfekt, men nu vil jeg have opgraderet Windows 7 til Windows 10.

Starten af opgraderingen går godt. Programmet downloader opgraderingen, checker systemet o.s.v. og starter til sidst på selve installationen. Men når den har opgraderet ca 20% stopper den, ruller det hele tilbage, og melder at opgraderingen er mislykket. Jeg har også to gange brændt iso'en på en dvd, samme resultat.

Kan nogen sige mig hvad der er galt?

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 210 point
Dato : 09-08-15 21:29

Smid alt undtagen Windows 7 ud. Start opgraderingen forfra. Hvor meget diskplads er der fri på Windows 7 partitionen? Måske kan opgraderingen ikke finde ud af boot sekvensen pga. Din multiboot opsætning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-15 21:30

Jeg vil foreslå at du trækker din boot vælger ud og lukker XP partitioner inde (hide)
Jeg har kun prøvet hvor der var en lagerpatition som forblev urørt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-08-15 11:56

Der er 57,1 GB ledigt på min WIN7 partition.

Jeg prøver Eyvind's forslag og vender tilbage.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-08-15 12:54

Eyvind's forslag virkede ikke.

Måske er det fordi at jeg har fjernet den lille bootpartition, kan nogen fortælle mig hvordan jeg genetablere den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-15 17:04

Jeg har selv kørt med programmet "BOOT-US", hvor jeg først lukkede ned for vælgeren og derefter fjernede de 2 af 3 partitioner den styrede. og så har jeg netop installeret win 10 inde fra win 7 og brugt win 10 CD ....................jeg valgte muligheden INTET og har nu en tom win 10.
Det viste sig heldigvis at jeg kunne bruge drivere fra min gamle Vista CD som passer til computeren.

Jeg gemte for resten lige win 7 på en harddisk med programmet Aomei, så den kan lægges ind på en anden harddisk.

Jeg vil anbefale at vælge en af de 2 muligheder med at den ikke slætter det hele.

Dit problem er nok at bootvælgeren ikke kan finde win 7 , for der ligger nok noget styring i MBR

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-15 19:45

Jeg vil lige huske, at linux egen bootloader bør ligge på samme partition som styresystemet, ellers kan det give rød.

Det er muligt du kan redde med den bootloader jeg bruger.
Citat
http://www.boot-us.com/

Evt læg et styresystem ind og installer boot-us der inde.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-08-15 22:54

Jeg har fjernet bootmanageren (som slet ikke lå i nogen partition overhovedet, kun i boot-partitionssporet), og hided min Windows XP. Men jeg kan stadig ikke opgradere til Windows 10. Jeg har en 3. partition som er lavet som en ekstended partition til data. Men lige et spørgsmål, Er der nogen af jer som har fået opgraderet jeres Windows 10 som forinden havde fået fjernet den lille bootpartition?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-08-15 08:33

Jeg ville lave en ren Windows 10 installation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-15 10:01

Ja - jeg havde netop en win 7 med bootvælger i MBR
win 7 og win 7 til bank brug og en linux og et lager og en swap
Jeg lukkede og slettede bootvælgeren, som blev styret fra win 7 partitionen.
slettede win 7 nr. 2 og linux
læssede lageret over på win 7
slettede alle partitioner undtagen win 7
oprettede et nyt lager
lavede image af win 7 og lagde den på lageret
kørte win 10 CD inde fra win 7
valgte gem intet
de få drivere win 10 ikke havde med kunne hentes på min XP/Vista driver CD
lavede image af win 10 og lagde den på lageret
Det er en ældre Zepto 3215 - 1.7 dual core 3 GB ram

Jeg blev ikke tilfreds med resultatet og hentede win 7 ind igen.
win 10 ligger til senere brug.

På en anden harddisk med win 8.1 opgraderede jeg til win 10 og valgte at bibeholde alt.
Den er også installeret med classic shell.

Hilsen legebarnet.

Jeg syntes ikke om resultatet..................

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-08-15 19:39

1 læg iso filen på drevet
2 dobbelt kilk på den og kør setup.exe ( virker i windows 8 )
3 opgrader` eller kør en ren installation af win 10 - selvom du vælger
at den ikke skal gemme indstillinger og filer gemmes de i windows old
hvor du kan finde ejer/dokumenter.Jeg vil anbefale en ren windows.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-08-15 10:05

jeg har beholdt alt men logon viser velkommen og så 8 tallet ikke 10 hvorfor

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-08-15 16:33

fik du løst problemet Soren_Steen_Nielsen ?
det er værd at prøve

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-08-15 10:54

Undskyld at jeg ikke har svaret så længe

Jeg har ganske enkelt ikke haft tid de seneste uger. Et barnebarn er lige startet i SFO og nulte klasse samtidigt med at moren er startet på en uddannelse. Og det har givet en hel del logistiske problemer med bus, skolebus og tog som ikke passer sammen, samt en nedlagt buslinie som skulle have været brugt, og en ustabil flextrafik. Så jeg må køre taxakørsel indtil vi finder en bedre løsning. Det viser sig dog at der senere igen kommer bus på den strækning hvor den nedlagte linje kørte, og så vil det værste være overstået.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-15 11:07

Ok - velkommen i barnebarnstaxaservicecentralen.

Godkendelse af svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-08-15 19:32

Tak for svaret Brassovitski. Efter at have fjernet alt andet end min Windows 7 partition og udvidet partitionen så virkede det.

Men jeg var naturligvis nød til lige at lede efter en disk som jeg kunne lave backup af alt det som jeg måtte slette først.

Nu skal jeg blot reducere partitionen til den størrelse som den havde før og lagt resten tilbage.