/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El motor
Fra : mig-selv
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 05-08-15 18:29

Kan man selv teste/måle på sådan én?

Går ud fra det er en 3 faset? 380V der går 3 blå ledninger ned til motor (sikkert mere men kan ikke se det) - den går på 220V

Den begyndte med at stå og brumme, hvor efter den slog 3 sikringer i træk - skilte el-delen og så at kondensatoren var ´kogt over´.
Ny kondensator - nu sprænger sikringerne ikke mere, men den står bare og brummer - og det er ikke ligefrem meningen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-08-15 21:52

Når den står og brummer, kan du så få den til at starte ved at dreje på akslen med hånden ???
(hjælpe den i gang) ???
Hvis du kan, så er kondensatorstørrelsen forkert.

Blot et forslag

MVH

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-15 22:11

Har ikke prøvet dét, da det er en lukket motor? hvis det giver mening - kan kun komme til ledningerne (uden at ødelægge for meget).

MEN, jeg har haft 2 forskellige konden´ser på den, den ene et par uF for lille/ stor - den anden nøjagtigt som den gamle - i begge tilfælde står den og brummer, men slår ikke min sikringer.

Jeg kan så komme i tvivl om ´kondenserne´ da de findes som start og drift?? og den sidste er køb hos http://elektronik-lavpris.dk/ som jeg spurgte om den passede ?? det burde den sagde han - men ellers har jeg ikke en fem-øres forstand på den slags EL = bortset fra man kan få et rap over nallerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-15 12:04

En trefaset motor bruger ikke kondensator. Den er normalt heller ikke til 220 V.

så noget er der galt med dine oplysninger.
Se hvad der er på mærkeskiltet og skriv det NØJAGTIGT til os. Så kan vi hjælpe dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-15 17:40

1,8KW / 230V / 11A /50 HZ / 2800RPM / 31,5uF

Og der går 3 blå ledninger ned til motor - og måske en hvid

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-08-15 20:15

Du skal få målt dine viklinger igennem

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-15 20:17

jeps, men kan man selv det, med et lille? voltmeter..

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-15 12:37

Nej det kan du ikke med et voltmeter. Og modstandsmåling er ret intetsigende.

Problemet er nok at du forbinder kondensatoren ogog/ eller 220 V tilslutningen forkert.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-15 13:54

Der burdeogså stå et Y eller D (trekanttegn)

Også noget med cos(phi) selv om man kanudregne det af det du opgiver.

Uden dennne viden er mit bedste gæt at du skal forbinde de to af de blå til 230 V. Den tredje blå sætter du til kondensatorens ene pol. Den anden pol sætter du til den en af 230 V siderne. Omløbsrenngen bestemmes af hvilken af siderne du bruger.
Glem alt om fase/nul vrøvlet. Så længe du kun bruger 230 V er der set fra motoren ingen forskel på de to ledninger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-08-15 18:08

Bortset fra navn og årstal, så står der dette - som jeg også skrev
http://spic.dk/index.php?view=2301439136189
Citat
at du forbinder kondensatoren ogog/ eller 220 V tilslutningen forkert.

Sat på nøjagtig som den gamle, en ledning af gangen så det burde ikke kunne lade sig gøre - og der burde ikke være forskel på minus og plus på kondensatoren

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 09-08-15 22:17

Tak for svaret transor.