/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
roser
Fra : ejgild01
Vist : 376 gange
500 point
Dato : 05-08-15 09:28

Er der et godt middel mod rust og stråleplet og de andre ting som får mine roser til at tabe bladene

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-08-15 17:12

Nej kun disse to:

Hvad du faktisk kan gøre mod stråleplet, det er to ting. Dels kan du vælge at dyrke sorter, som er resistente mod sygdommen, og dels kan du fjerne smittekilden til sygdommen. Det sidste er i virkeligheden meget let, for det består simpelthen i at fjerne angrebne blade helt væk fra roserne, og især da at få fjernet det nedfaldne løv under buskene om efteråret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-15 17:21

Citat
Metoder når planten er angrebet

Fjern alle inficerede blade og skud og destruer dem, så spredning af smitte undgås.

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/35.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-15 17:25

Citat
Stråleplet er værst, når foråret og sommeren har været særlig fugtig og regnfuld. Det gælder om at fjerne de syge blade løbende sæsonen igennem – både dem, der sidder på rosen, og dem, der ligger på jorden. Fjern også døde spidser på rosens grene. Det kan være et stort arbejde, men det betaler sig, da det kan hindre udbredelsen af sygdommen. Da stråleplet kan overvintre, er det vigtigt, at du før næste vækstsæson river jorden grundigt under roserne.

http://www.idenyt.dk/haven/blomsterhaven/rosensygdomme---sadan-slipper-du-for-dem/