/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
GRAM KF344 - køleleskab køler ikke
Fra : jdanicolaisen
Vist : 314 gange
20 point
Dato : 02-08-15 14:06

Kære køle-eksperterl!

Jeg har et (æld)gammelt GRAM køle/fryseskab, model KF 344, hvor køleskabet er holdt helt op med at køle. Fryseren kører upåklageligt.

Nogle, der har erfaring med de gamle skabe - er der ting, man børe checke/afprøve, inden man skrotter sådan et? Det er så gammelt, at det kører på freon.

Her er et par billeder af skabet og etiketten med typenummer osv.: http://1drv.ms/1OIgzYH

De bedste hilsner
Jakob

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-15 14:44

Glem det. Den er så gammel den er på R12, hvilket man udfasede for 20-25 år siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-15 14:50

Hvis du kender en elektriker med lille certifikat, eller en kølemand, der gider (og har tid) at fuske, kan i da prøve at se på termostaten. Men det er dårligt reservedelen værd, og slet ikke hvis den mangler kølemiddel. En regulær timeløn med moms og det hele kan skabet ikke bære. Et nyt klasse fint skab leveres til din dør for kr ekstremt lidt fra Skousen og lignende forretninger.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-08-15 14:50

du skullle måske lave nogle eksta luftindtags huller i bunden
det har tidligere hjulpet andre

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-08-15 18:30

Køb et nyt det er tjent ind på få år

Det kan ikke svare sig at begynde at bruge penge på reservedele

Kommentar
Fra : jdanicolaisen

Dato : 02-08-15 19:10

Tak for de gode input.

Det stemmer godt overens med mine egne overvejelser efter at have set på reservedels-termostater. Prisen for dem taget i betragtning + det faktum, at jeg ikke kan være 100 pct. sikker på, det er der, fejlen ligger, gør, at vi må rive penge ud af budgettet til et andet skab.

Dog; ferik, du skriver, at man kan prøve med ekstra luftindtagshuller i bunden ... mener du helt forneden på køle/fryseskabet eller under termostaten inde i køleskabet?

Et gør det selv-tiltag af den karakter er vist i hvert fald det eneste, der vil kunne svare sig.

Tak igen. Jeg er helt ny herinde og ikke erfaren med det med point-fordeling. Jeg skal nok lige sætte mig ind i det og få dem skibet afsted.

Til orientering kan jeg i øvrigt sige, at skabet blev købt brugt i 2004 hos Aarhus Hårde Hvidevarer med 3 mdr,'s garanti leveret og installeret (og det endnu ældre, orange GRAM-skab medbragt) for lige under kr. 2000. Det har en væsentligt rummeligere fryser og en næsten tredobbelt indfrysningskapacitet på 24 timer i forhold til de nye budgetskabe i samme prisklasse, jeg har kigget på. Til gengæld også et tredobbelt strømforbrug eller i den dur.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-08-15 20:17

jeg går ud fra at dit køl/frys står i et skab
den kolde luft skal ind i bunden og den varme luft ud i top

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-15 20:40

Gamle køleskabe er alt for dyre i drift.
Det kan kostew over 1000 kr for meget om året i elforbrug. Prisen for et nyt kan være tjent ind på mindre end to år. Derefter er uskiftningen rent overskud.
Tro mig , jeg har kontrolmålt forbruget.
Hvis du overhovedet har plads ,så er adskilt fryser og køleskab bedst. Kummefrysere er billigere og bruger mindre el end skabsfryser, men orden i varerne er sværere.

Kommentar
Fra : jdanicolaisen

Dato : 03-08-15 01:09

Tak for de seneste input. Rart med noget erfaringsdeling :)

Kølekabet står ikke i et skab som sådan - der kan ikke rigtig være mere fri adgang for luft nedefra, end end der er.

Har desværre på ingen måde plads til kummefryser.

Angående køb af nyt skab, så er det desværre nødt til at være i den absolut lavere priskategori ... og blandt de mørker, der er tilgængelige der, er der desværre ret mange dårlige historier på Trustpilot osv. Nedbrud efter en kort årrække og i den dur.

Har nogle af jer råd om mærker, der er værd at gå efter, og hvilke man skal gå udenom?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-08-15 09:36

Når du har den rigtige temp. i fryseren, og mangler køl i skabet, mangler der ikke væske på det lukkede system. Hvor længe køre komp. ad gangen? Det er formentlig termostaten monteret til styring af køleafd. der giver dig problemer. Er man fiks på fingerne, kan man selv skifte, men det er næppe arbejdet og økonomien værd!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-15 11:03

LOOOL alka......og du kalder dig kølemand! Hvor starter den med at mangle køl, når den mangler kølemiddel?