/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sømpistol trykluft
Fra : kokjenen
Vist : 900 gange
100 point
Dato : 02-08-15 11:27

Hej.

Min Topcraft SF5040, som jeg ikke har bruget meget, men som nu er nogle år gammel, den nægtede forleden at virke. Der kommer et lille træt suk, men det gentager den gerne. Når jeg kigger i manualen så står der, at den skal smøres. Det vil jeg gerne tro, men hvor smører man sådan en?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 110 point
Dato : 02-08-15 12:14

Sprøjt WD 40 på alle de bevægelige dele og lidt ind i studssen hvor der tilkobles luft, og sæt luft på den og brug / aktiver den, så får du smurt alle de bevægelige dele, og den bliver brugbar igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-15 16:43

Det lyder som om du ikke har tryk på slangen. Sidst jeg oplevede dine symptomer hjalp det gevaldigt, da jeg satte stikproppen i udtaget. men et lille pust WD40 ind i luftstudsen vil heller ikke være at foragte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-15 19:00

På visse værktøjer sidder der en knap til at justere trykket med, hvis den/trykket er sat for lavt får du kun en ´prut´ ud af værktøjet - op netop på en sømpistol bør man kunne justere trykket.
Endelig kan pistolen være for stor til din kompressor.
Til smøring findes der tågesmører som tilkoples før værktøjet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-15 19:03
Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-15 22:48

Wd 40 er komplet ueegnet som smøremiddel i længden.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 02-08-15 23:24

Det er den samme kompressor jeg har brugt hele tiden, og jeg var faktisk igang med at bruge sømpistolen, da den pludselig ikke ville mere. Så det har altså virket sammen, kompressor og sømpistol.

Jeg har tænkt på at få monteret en tågesmører. Men ærlig talt, jeg har ikke en disse forstand på det. Hvor skal olien fyldes på? Er det i den lille messingdims, er der virkelig plads til olie i den?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-15 23:53

Citat
en ærlig talt, jeg har ikke en disse forstand på det. Hvor skal olien fyldes på? Er det i den lille messingdims, er der virkelig plads til olie i den?

Olien på fyldes hvor skruen sidder, og den skal monteres pistol og lynkobling, kræver en svensknøgle.
Jeg bruger syrefri olie/ symaskineolie og det holder rimeligt længe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-15 23:55

Citat
da den pludselig ikke ville mere

Kan der sidde noget i klemme - mener at sømpistoler har en sikkerheds anordning der forhindrer at de skydes af uden at være i kontakt med træ

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 03-08-15 00:22

Nej der sidder intet i klemme. Der er en udløser-mekanisme der sørger for, at man ikke kan skyde søm ud i luften. Det er et lille stykke metal som sidder i næsen af pistolen, og først når den bliver aktiveret, altså presset op i pistolen, så kan den afgive skud.

Nå man kan godt bruge syrefri olie? Det er da rart at vide. Jeg troede, at man skulle bruge kompresser- eller luftværktøjsolie. Men fint nok, så vil jeg nøjes med at købe syrefri olie.
Tak for den oplysning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-15 00:29

Mærkeligt at der ikke fulgte olie og forstøver med, alt det ekstra udstyr jeg har, fulgte det med - dog ikke til blæse værktøj.
Tror også du kan bruge madolie, hvis du ikke vil ofre de store penge på olie - bruger kun madolie på min kædesav og det virker perfekt, der kan dog godt komme en vis lugt af stegning, når sværdet bliver varmt..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-15 00:35

Citat
jeg var faktisk igang med at bruge sømpistolen

Hvad siger dine manometer, der er vel tryk på ´dåsen´.
Kan huske da jeg fik min, der skulle der skrues gevaldigt op, før der kom tryk på selve tanken.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-08-15 00:50

Der sidder en sikkerheds anordning på alle sømpistoler og det er den bevægelige stift der sidder hvor sømmet kommer ud, den bliver / skal trykket i bund når sømpistolen bruges. HVIS den er blevet bøjet lidt så den ikke kan komme helt op kan den ikke skyde et søm af og siger bare puf.

Så tjek lige at den kan trykkes helt op så den er plan ned hullet hvor sømmet kommer ud, den kan jo være blevet bøjet under brug / tab af sømpistol.

Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 06-08-15 22:14

Tak for svaret Hejdu58.

Det virkede sørme, og det er jeg naturligvis glad for!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-08-15 01:37

Selv tak kokjenen