/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen på internettet
Fra : o.v.n.
Vist : 545 gange
200 point
Dato : 26-07-15 23:43

Jeg så en video om nogen hackede en bil og kunne fjernstyre bilen hvorfor har nye biler et trådløst netkort? Det må jo være en betingelse for at kunne hacke bilen
Er det nødvendigt at bilen er forbundet med internettet?
Jeg ved godt at der er en masse elektronik i bilerne og benzin og luft dosering for eksempel styres af en computer og at en computer kan tilsluttes for at fejlsøge, og opdatere men den behøver vel ikke at være forbundet med internettet?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 27-07-15 01:25

Citat
hvorfor har nye biler et trådløst netkort?

Det har de for at det er nemmere at forbinde din telefon til bilen og så bruge telefonens allerede indbyggede funktioner (musik og navigation f.eks)
Det du så har ikke noget med trådløst netkort at gøre, de har indbygget GSM med simkort (Mobilt bredbånd)
Eller det vil sige, jeg så ikke lige din video så jeg ved ikke om det er den gamle hvor de sad på bagsædet og hackede bilden eller det er den nye video hvor de sad hjemme i stuen og hackede bilen.

Citat
Er det nødvendigt at bilen er forbundet med internettet?

Næhh, men det giver jo nogle fordele.
Det er jo heller ikke nødvendigt at en traktor har førerhus men det giver jo også nogle fordele
De bør dog adskille de forskellige systemer,i to seperate computere.
Der er ingen grund til at radioog klimaanlæg sider sammen med motor, gearkasse og alle de andre vitale systemer.
Så en computer på nettet med alle de "rare" ting og en der IKKE er på nettet med alle de vitale dele.
Der kan så evt laves en envejs forbindelse mellem dem så den vitale computer kan rapportere til den ikke vitale og den så på den måde kan rapportere status til ejer, producent eller hvad man nu måtte ønske.

Metoden med de to computere er brugt før men den er jo lidt dyrere og de vil jo gerne maksimere deres profit

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 01:36

Så lige din video, det er jo kun en beskrivelse , her kan du se selve videoen:
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 01:56

Apropos fjernstyring af biler, der er Canonball Run 2 i fjernsynet lige nu, den med aben der kører limousine
[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=_ICsQGwqJug[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 01:57

Hmmm, hvad er der nu sket med Youtube indlejringen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-15 16:22

Citat
Fiat Chrysler må tilbagekalde 1,4 millioner biler, der er i risiko for at blive hacket - under kørslen.

http://www.bt.dk/digital/fiat-tilbagekalder-millioner-af-biler-kan-hackes-under-koerslen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-15 21:46

Det behøver ikke være via internettet, men en almindelig fjernbetjæning sender/modtager som bl.a. bruges til at styre tyverialarmer og portåbnere. eller en fjernstyring til skibe eller fly.

Ps. Det bliver da rigtig skægt når de nye førerløse biler kommer på markedet, og de sidder henne i børnehaven, med deres helt nye tablet / ipad og leger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-15 23:50

En almindelig fjernbetjening dur vist ikke, den bruger infrarød til forbindelse
Men alt som kan betjenes med en app og uden at man direkte drejer på en knap kan i fremtidens digitale hjem kan hackes, køleskab, tyverialarm, lys og varme ja nævn selv flere enheder, fordi man kan fjernstyre med en app på telefonen vil helt sikkert komme mange eksempler på hacking fremover, først af nogle store legebørn men senere kan terrorister lamme hele byer
Hvis vi ikke lærer at sikre enhederne mod at kunne gå på internettet hele tiden så vil vi risikere at opleve andre styrer varmen i vort hjem, selv krypterede forbindelse er ikke sikre.
Påstanden med at det er nemt og bekvemt holder sikkert men så må vi til at dele netværk op i interne og eksterne net som ikke har forbindelse med hinanden så at vi ikke risikerer at nogle hackere slukker fyret på fjernvarmeværket eller pumperne på vandværket, Det eksterne net må ikke have adgang til helt vitale dele i store fælles anlæg som varme eller vand
Jovist er det bekvemt at sidde i en lun førerkabine på traktoren men sammenligningen holder ikke helt, ingen at mine køretøjer har trådløse netkort og jeg kan altså ikke se nødvendigheden af at kunne slukke for motoren eller betjene redskaber gennem en internetforbindelse eller i det hele taget det bekvemme i at have internetforbindelse til bil eller traktor, vi har gennem mange år kunnet tænde for motorvarmeren og varmen i huset uden have have internetforbindelse og uden selv at røre en knap

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-07-15 01:07

Citat
Jovist er det bekvemt at sidde i en lun førerkabine på traktoren men sammenligningen holder ikke helt, ingen at mine køretøjer har trådløse netkort og jeg kan altså ikke se nødvendigheden af at kunne slukke for motoren eller betjene redskaber gennem en internetforbindelse eller i det hele taget det bekvemme i at have internetforbindelse til bil eller traktor, vi har gennem mange år kunnet tænde for motorvarmeren og varmen i huset uden have have internetforbindelse og uden selv at røre en knap

og jeg kan altså ikke se nødvendigheden af at kunne slukke for motoren eller betjene redskaber gennem en internetforbindelse
Det bør netop heller ikke være muligt, det bør kræve fysisk adgang.

Lad os i stedet for tage et virkeligt eksempel:
Flere og flere biler har motor/kabine varmer. Du sætter et ur der fortæller at den skal tænde for motorvarmeren kl. 06:00 så den er varm når du skal afsted kl. 06:15
Hvad sker der så den dag en kollega ringer og spørger om du ikke lige kan svinge forbi og tage ham med?
Du skal nu køre kl. 05:55.
Der er tre muligheder:
1. du kører i en kold bil.
2. du løber ud og justerer uret.
3. du tager din mobil frem og klikker på Tænd motorvarmer mens du sætter din morgenkaffe over.

Er det nødvendigt at kunne det fra mobilen, nej men det er bekvemt.

Andre ting der er rare at kunne:
Koble telefonen sammen med radioen så du kan afspille det musik du har på din mobil via bilens anlæg.
Bruge bilens anlæg som håndfri telefoni når nu den alligevel er koblet sammen med telefonen.
Liveopdatering af trafikinfo til GPS.
Livestreaming af tv/film til børnene på bagsædet.

vi har gennem mange år kunnet tænde for motorvarmeren og varmen i huset uden have have internetforbindelse og uden selv at røre en knap
Tænder du da motorvarmeren med en tændstik eller hvad

Det har jo aldrig været meningen at vitale dele skulle kunne fjernstyres i bilerne.
I dette tilfælde (og også de andre der har foregået) har de hacket en eller anden enhed i bilen og dermed skaffet sig adgang til canbusstyringen.
For en del år siden (2010?) blev det demonstreret at man kunne blokere bremserne på en bil ved at hacke sig ind via dæktryksmålerne.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-15 17:20

Tak for svaret EXTERMINATOR. tak for en god forklaring også.
Nej jeg tænder ikke motorvarmer med en tændstik men med et ur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-15 19:27

Der er bl.a. infrarød fjernbetjæning som helst skal kunne "se" modtageren.

Min fjernbetjening som bruges til alam / udendørs lysstyring er med 433 Mhz (hoppende kode)
http://svane-el.dk/universal-traadloese-fjernbetjeninger-58/traadloes-modtager-med-4-relaeudgange-og-2-fjernbetjeninger-965.html#product-description