/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gæt et køretøj
Fra : EXTERMINATOR
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 24-07-15 23:00

Nogen gode bud på hvad køretøjet her har af funktion?
3:20 i vandet
3:35 på land
https://youtu.be/qrpvvb_40hA?t=217

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-07-15 23:02

Burde nok have sat dette link istedet: https://youtu.be/qrpvvb_40hA?t=198

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-15 07:23

Som jeg ser det lægger/transporterer køretøjet spuleslanger til at flytte sand på havbunden.

Metoden til sand/sediment flytning bruges også ved undersøisk arkæologisk udgravning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-15 10:30

Jeg har set et lignende køretøj, det var en kran på hjul men jeg kan ikke se om der er en krog nogen steder, krogen plejer at hænge og dingle cirka midt under styrehuset, ret smart at hejse en betonklods eller lignende op og køre ud i vandet for at lægge genstanden på plads på havbunden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 12:39

Min første tanke var også at det var en slags kran til at flytte rør, ankre eller betonklodser men så passer designet ikke.
Den kan ikke hejse noget op midt under pga akslerne og der er ingen bom den kan bruge til at hejse noget ude på siden.

Nu fik jeg lige kigget lidt mere på den, den har GPS monteret bagpå, gad vide om den er beregnet til at opmåle havbunden?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-07-15 17:49

Den er bemandet? lidt af en mærkelig genstand du har fundet, og det har noget med sandflytning at gøre.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 18:36

Ja den er bemandet.
Da jeg prøvede at finde ud af hvad det var for en tingest så jeg den på flere videoer fra flere andre stande, dog ingen videoer der kunne give en forklaring på hvad det er for en tingest.

Hjul og havbund er jo ikke nogen god kombi, mon ikke de to liner der hænger ned er beregnet til at han kan lukke luft ud af hjulene hvis han er ved at side fast.
Må da håbe at han ikke møder en sten med de aksler mellem hjulene.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 18:46

Fandt lige en meget bedre video af køretøjet: https://www.youtube.com/watch?v=kJUcSWXIkZ4

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 19:08

FUNDET!!!!!!!!

Det er en landmålerplatform, de kalder det en "CRAB" som er en forkortelse af : Coastal Research Amphibious Buggy
http://archive.app.com/article/20140224/NJNEWS33/302240084/9-ton-buggy-helping-18M-beach-project-Monmouth-County

Den drives af en 53 hestes folkevognsmotor

Dækkene er væskefyldte så de to liner er nok ikke til at justere dæktrykket.
Jeg tog også fejl, den har ikke GPS men derimod prisme så de kan bruge en totalstation til at måle med.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-15 19:32

Citat
53 hestes folkevognsmotor

Med andre ord; det er en i dén grad overdimensioneret entreprenørmaskine !!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 19:41

Holland har åbenbart deres egen version af sådan et køretøj, WESP , Water En Strand Profiler
På denne side er der nogle gode billeder af WESP: https://www.bva-auctions.com/auction/lot/8525/3254996

Den er dog lidt anderledes og har en lille kran da den også skal fungere som arbejdsplatform når de vedligeholder deres faste målestationer .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-15 09:03

Det er noget med genopretning af stranden / badeforhold.
Så den måler nok op, og beregner hvor der skal fyldes sand på.

Godkendelse af svar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-08-15 22:35

Tak for svaret molokyle.

Du vinder med den kommentar.