/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
sammenbrændt vandpumpe?
Fra : horseman
Vist : 1069 gange
100 point
Dato : 23-07-15 17:19

Forleden aften i min ødegård på landet slog relæet fra. Der var en brændt lugt i køkkenet og jeg regnede med den stammede fra eldåsen i loftet.
Tilkaldte elektriker næste dag, som ikke kunne finde fejl. men da han slog relæet til kom strømmen igen, og relæet slog ikke fra?!
Da han var gået ville jeg tænde for vandet. Men pumpen kørte ikke? Da jeg kravlede i kælderen til den konstaterede jeg, at det var herfra den brændte lugt kom! Og pumpen var meget varm. Jeg afbrød straks strømmen.
Mon jeg ikke kan gå ud fra at pumpen er helt kaput? (Min smed er på ferie)
Måske er det min egen skyld, da jeg ikke har fået ordnet trykket igen, så at pumpen skulle køre ca 12 ultrakorte gange hver gang jeg tømte cisternen?!
Den kan næppe repareres, kan I anbefale en anden pumpe evt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-15 22:22

Jeg foreslår at elektikkeren lige tjekker at det ikke er motorværn pressostat eller en kondensator der er stået af, ligeledes at den er spædet med vand. Det er den hvis der er vand i hydroforbeholderen.
Hvis motoren er stået af så finder han en anden motor, ingen grund til at skifte pumpen.
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-07-15 00:34

Det nemmeste og billigste er nok at finde et nyt husvandværk. Prøv Biltema, Harald Nyborg og Bauhaus. Kan levere til under 1000 SEK som regel. Hos mig er det som regel kontakterne i pressostaten, der ryger, Jeg har pumpen stående i et nedgravet betonskur nør brønden, så behøver jeg ikke at tømme pumpen hver gang stedet forlades om vinteren.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 24-07-15 07:32

Palle, det lyder ikke rart med endnu et forgæves elektriker-besøg? Jeg har faktisk i flere år ikke behøvet at spæde pumpen. I sidste milde vinter tømte jeg ikke pumpen i kælderen(hvor der burde være frostfrit?), men ved bortrejse tømte jeg kun rørene. Pumpen kørte med det samme når jeg startede op.
pbp-et: Det lyder naturligvis fristende med en billig løsning? Men jeg kan ikke selv montere pumpen, og vil nok foretrække professionel hjælp og en sikker pumpe fra Grundfos?
Jeg har faktisk på 35 år kun slidt 2 pumper op, det er vel ikke slemt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-15 18:18

Jeg tror heller ikke pumpen skal spædes, kun hvis den står og kører uden der kommer vand.
Derimod skal du jo huske at tømme hydroforbeholderen ned til luftskruen, med et bundudløb, for ikke at få alle de stater, desuden for at fjerne bundfald.
Hvis man er længere tid bortrejst ville jeg nu altid tømme hydroforbeholderen, som minium når jeg kom tilbage, for lunken vand er en bakteriesamler.
Elektrikkeren kan jo hurtigt se hvad der er galt, og i værste fald finde en motor der passer.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 27-07-15 07:19

Undskyld Palle. Jeg var åbenbart ikke blevet varskoet om dit indlæg?
Jeg er som regel kun væk en uges tid. Ja, for et års tid siden tømte jeg hydrofor og startede forfra. Det er ret besværligt, må række spande op til en hjælper, og udløbshanen sidder desværre helt nede i gulvhøjde, så jeg må tappe lidt ad gangen i en overskåret juicekarton.
Det hjalp på de mange starter, så pumpen i stedet trak i lidt længere forløb(men sjældnere).
Desværre holdt det ikke! Og jeg var for doven til at gentage processen. Tænker det måske er det, som har fået pumpen til at give op? Håber da ikke at også hydroforen skal udskiftes?
Ringer til min smed om lidt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-07-15 11:40

Det tyder på, du har en åben hydrofor, altså uden gummibælg i. Så skal den jævnligt pumpes, for luften under tryk vil langsomt opløses i vandet. Og så er du jo nødt til at forny luften. Hvis du havde en hydrofor med bælg, kunne du nøjes med at forny bilventilen en sjælden gang imellem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-15 21:54

Nej selvfølgelig skal hydroforen ikke udskiftes.
Der plejer at sidde en udluftningskrue som på en gl. radiator, ca. 1/3 oppe fra bunden af hydroforen, det er meningen at der skal være luft fra den og op.
Ja, en elmotor bruger typisk 6 gange sin normalstrøm ved start, dog kun i et 1/2 sekund, men må jo ikke få mange af disse starter pr. minut.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 29-07-15 10:29

Må jeg vende tilbage på mandag? Mistede lige et indlæg jeg skrev på IPhone!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 29-07-15 12:08

Jeg prøver alligevel! Smeden konstaterede at 1 ud af 3 sikringer var gået.
Nu kører pumpen igen, men hyppigt! Jeg skal ned og tømme den om lidt. Ret besværligt, da aftapningshanen sidder helt nede ved gulvet og jeg kun kan tappe lidt vand af gangen i en overskåret juicekarton! Heldigvis kommer naboens søn og løfter spandene op!
Men jeg fik igen det råd at montere en slags ventil på hydroforen, så jeg kan pumpe luft ind med en cykelpumpe. Men hvor svært er det? Det skulle jeg nok have bedt smeden om at gøre?!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-15 23:06

Du kan jo altid skrue udlufningsventilen af og iskrue en kopling til en kompressor, eller en bilventil, for så kan du sætte en vandslange på bundventilen og presse vandet ud.
Først har du jo slukket pumpen og tappet alt det vand du kan fra vandhanen.
En cykelpumpe er nok dødens pølse.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-08-15 15:49

Nu kører pumpen igen perfekt; efter at vi tømte hydrofor og genstartede.
Ifølge smeden vil det bare ikke holde så længe!
I mine 38 år med pumpen kan jeg ikke huske at dette har været et problem, undtaget de sidste par år? Ja, gid jeg kunne tømme hydrofor på en nemmere måde; f. Eks ved montering af vandslange?
Men tappehanen er vist sekskantet!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-15 10:49

Sekskantet, ja den skal du jo bare dreje 1/4 omdr med en svensknøgle.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 09-08-15 12:30

Hvad sker der så Palle? Løber alt vandet ud? Eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-15 18:00

Oven på 4 kanten er der en streg der viser om den er åben eller lukket. Nu er den jo lukket og står på tværs.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/1-2-kuglestophane-218187p.html
Du kan sagtens åbne lidt.
Når du tømmer beholderen for at få luft ind i den, skal du:
Slukke pumpen.
Tappe så meget vand du kan af med en vandhane.
Åbne 4 kantventilen og tømme af.
Åbne luftskruen midt på beholderen, så der kan komme luft ind, fo at få yderlig vand fra 4 kant-ventilen.
Have tømt alt vand af der var oven for luftskruen, eller mere, evnt alt vand.
Lukke alle ventiler og trykke start.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 10-08-15 09:45

Hej Palle. Jeg tror vi misforstår hinanden? Hele processen med at få tryk i hydrofor har jeg helt tjek på.
Ingen problemer med at åbne for vandet forneden og tømme den.
Problemet er at tappehanen/udløbet sidder helt nede ved gulvet; så jeg må sidde krumbøjet med en overskåret kvart juicekarton, åbne et kort øjeblik, tappe en lille sjat, hælde det over i en spand, gentage til spanden er fuld, række den op til hjælper, fortsætte processen til hydrofor er tom.
Her ville det være smart om man kunne montere gummislange og bare lukke op og tømme!
Eller montere et eller andet på ventilen foroven, så man kunne pumpe luft ind?
Håber det står klart nu? Hvis jeg kunne få en sekskantet gummislange?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-15 20:22

Jeg kender ingen aftap hvor slangen skal være sekskantet
Hvorfor ikke skifte aftapshanen ud til en alm. kuglehane, og sætte en trykluftkobling på ?
Håndtaget kan skrues af, når kuglehanen monteres:
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/ventiler-aftap/kuglehaner1/kuglehaner/muffe-nippel/l-greb1
Så kan du både påsætte mere tryk for at få vandet ud af den samme slange.
https://shop.berner.eu/berner/dk/product/116434?conversationContext=1
Men husk beholderen skal ikke havde extra luft, når alt vand er ude, det laver den selv når den starter igen.
VH Palle

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 17-08-15 08:47

Tak, Palle. Igen bliver jeg ikke orienteret om indlæg, skønt jeg har rettet mailadresse? Har skrevet og klaget, men er der overhovedet nogen bag kandu?
Den kuglehane du henviser til ligner jo meget min. Og er også "sekskantet" ser det ud til? Hvis det er til venstre? Det er lidt upraktisk at montere slange så?!
Du er nok uddannet i vvs; det andet er desværre for avanceret for mig.
Forstår ikke at min smed ikke har foreslået en løsning?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-15 22:16

Jamen så er det jo bare en kuglehane med nippel/muffe der er skruet i, det vil sige du ser muffeenden hvor du kan skrue en 1/2" tryklufttilslutning i (Hvis der står 1/2" udvendig på din kuglehane)
https://shop.berner.eu/berner/dk/product/116434?conversationContext=1

Så kan du skrue tryklufttilslutningen af og skrue denne på:
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/ventiler-aftap/slangeforskruninger-nipler/slangenipler/slangenippel-2x145mm
Hvergang du skruer noget i kuglehanen er det mere tæt hvis du lige ruller nogle omgange paktape på:
http://www.vvs-eksperten.dk/paktape-271401012
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 18-08-15 13:30

Tak for svaret pallebhansen. Jeg kigger på det.