/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC gør ikke opstart færdg
Fra : lham
Vist : 654 gange
400 point
Dato : 21-07-15 06:15

Stationær PC win XP SP3

Maskinen vil pludselig ikke som vanligt starte helt op.
Der kommer kun 4 ikoner i den nederste proceslinie, og jeg kan ikke åbne nogen programmer og heller ikke afslutte wndovs/ genstarte den med musen fra på skærmen.
Nogen der har ide til hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 08:05

Start den op i fejlsikret tilstand og rens den med Ccleaner ..fra menuen Rens, hvor du mærker alt af både i fanen 'Windows' UNDTAGEN: Vindues størrelse/placerings cache, Brugeredefinerede filer og mapper, samt Rens ledig plads ..og alt af i fanen 'Programmer'. Derefter mærker du alt af under menuen Register og fjerner alt hvad der dukker op efter skanningen og sletter det.

Hjælper dette ikke? Så er det muligvis en diskfejl. Gå i stifinder (stadigvæk i fejlsikret tilstand) og højreklik med muden på dit C: drev ..vælg menuen 'Egenskaber' og fanen 'Funktioner'. Klik på [Undersøg nu..] knappen.

Genstart så.

Virker det stadig ikke? Så vender du tilbage hertil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-07-15 10:00

Jeg er absolut ukyndig i operativsystemer-så hvordan starter jeg op i fejlsikret tilstand ? den reagerer jo ikke på programmer eller andet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-15 10:42

Fejlsikret tilstand kan du ikke vælge inde fra Windows. Luk maskinen helt ned. Tænd den igen Såsnart den første biosskærm er færdig trykker du på F8-tasten, gerne flere gange lige efter hinanden indtil der kommer en liste af opstartsmuligheder frem. Brug piletasterne til at markere "Fejlsikret tilstand" og tryk på returtasten. Windows starter nu i fejlsikret tilstand.

I fejlsikret tilstand er kun det allermest nødvendige startet op, derfor har du heller ikke adgang til internettet i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 15:22

Citat
..derfor har du heller ikke adgang til internettet i fejlsikret tilstand.

Joeh... hvis man vælger i opstartsmenuen; der 'dukker op' som nr.2 i listen over options:

" Fejlsikret tilstand med internet adgang. "

..men dette er IKKE nødvendigt ...medmindre du IKKE allerede har installeret Ccleaner ???

Denne henter du her: https://www.piriform.com/ccleaner/download

..og her er vejledninger til ældre versioner:

1.) http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
2.) http://it.ucl.dk/vejledninger%5CVejledning%20CCleaner.pdf

Same Shit ..de virker ens !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 15:37

Soren_Steen_Nielsen skriver helt korrekt:
Citat
Luk maskinen helt ned.

..hvilket betyder ..for at være HELT sikker; at du lukker computeren :

[Start] -> Luk computeren... osv.

Ikke noget med at vælge 'Genstart' ! ..og derefter slukker kontakten på væggen som forsyner computeren med strøm.

Tænder kontakten igen efter ca. 2 minutter ..og så tænder du for computeren på den dertil indbyggede startknap på denne.

..desuden:
Citat
Såsnart den første biosskærm er færdig trykker du på F8-tasten, gerne flere gange lige efter hinanden indtil der kommer en liste af opstartsmuligheder frem.

Dvs. at du skal 'nå' at trykke på F8 tasten ..allerede INDEN Windows starter op !

Ps. Alt ovenstående: Bare så du ikke skulle komme tvivl
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-07-15 17:26

Har nu prøvet det med F8 knappen, men det giver et skærmbillede hvor jeg kan vælge mellem 3 "boot tilstande "- hvad det så end måtte betyde !-har prøvet alle men resultatet er det samme : stopper opstart, der kommer ikke et skærmbillede hvor jeg kan vælge fejlsikret tilstand.

håber ovenstående kan lede "jer kloge" på sporet

PS
Citat
kke noget med at vælge 'Genstart' ! ..og derefter slukker kontakten på væggen som forsyner computeren med strøm.

Jeg kan jo slet ikke få kontakt med maskinen via START knappen / genstart så jeg er pt henvist til afbryder på kabinettets forside / den "lokale elforsyning " før hvert nyt forsøg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 18:08

lham ->
Citat
et skærmbillede hvor jeg kan vælge mellem 3 "boot tilstande "

Hvilke?

Det lyder som om du prøver at gå i BIOS ...istedet for i Windows fejlsikret tilstand.

Altså; gør således: BIOS opstartsbilede .. tryk [F8] tasten flere gange

NU..! får du Windows opstartsmenu ...(Jeg bruger selv XP Pro SP3 )

IKKE noget !!! :... med dét; som står på skærmen ved BIOS-opstart alá:

http://www.computerhope.com/issues/pictures/biossplash.jpg

Ovenstående kan iøvrigt variere fra producent, model og mærke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-15 18:36

Du er helt sikkert begyndt at trykke på F8 for tidligt. Mange PC'ere har en BIOS som også bruger F8-tasten. Vent med at taste F8 til BIOS-opstartskærmen forsvinder.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-07-15 07:26

Citat
Vent med at taste F8 til BIOS-opstartskærmen forsvinder.

Hvordan ser BIOS opstartsskærmen ud ? min pc viser en skærm hvor der står Asus, beklager mit manglende PC teknik kendskab, men sådan er det nu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:18

Det billede du ser ..er BIOS opstartsbilledet !!!
I samme sekund det 'forsvinder' trykker du [F8] tasten ..flere gange
IKKE noget med at holde [F8] tasten nede. Det skal være; klik, klik, klik, klik klik... i hurtig rækkefølge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:21

Ps. Nogen gange må man bruge flere forsøg. Især, hvis man ikke er så rap på tastatur-fingrene.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-07-15 08:24

BIOS-opstartskærmen er normalt det allerførste du ser når du tænder for maskinen. Der står gerne fabrikat, mængden af RAM-hukommelse, og hvilke harddiske der er i maskinen medmindre visningen af disse oplysninger er slået fra. Der kan også stå andre oplysninger. Det er formentlig den side som du nævner hvor der står Asus. Så prøv at trykke F8 såsnart Asus forsvinder. Hvis der kommer andet frem inden der kommer noget der står Windows på så prøv at trykke F8 efter disse.

En BIOS er et lille program som ligger på en chip på maskinens hovedprint og er det allerførste der køres når maskinen tændes. Den laver det første check af maskinens hardware og starter indlæsningen af styresystemet, eller hvad man nu har på sine diske. BIOS er derfor noget som kører helt for sig selv og er totalt ligeglad med hvad man har af styresystem på sine diske. Såsnart den har startet det programstump på på harddisken som indlæser styresystemet bruges BIOS ikke mere. I gamle dage blev BIOS brugt til flere ting, men det er man helt gået bort fra.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:25

Pps. Dit BIOS billede ser nok nogenlunde således ud: http://www.buildeasypc.com/wp-content/uploads/2011/01/step35_startup.jpg

Fejlsikret tilstand (..hvis du når så langt?) ser således ud: http://kimludvigsen.dk/billeder/fejlsikret/fejlsikret-t01b.png

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:36

Ppps. At du får de muligheder du nævnte tidligere:

Citat
et skærmbillede hvor jeg kan vælge mellem 3 "boot tilstande "

..skyldes at din BIOS menu (..som du kommer ind i ved at trykke på [DEL] tasten medens ASUS vises. Lad dog være med dette og hold fingrene fra din BIOS opsætning til du er 100% sikker på hvad du laver!!!) under opstart (boot) er sat til at lade dig vælge mellem 3 muligheder. Som regel et valg om man vil boot'e fra harddisk, cd-rom eller netdrev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-15 13:47

Når du får den startet op så tjek lige disken, er der fejl på den, skal du ikke regne med at den holder evigt - den kan ryge en tur i morgen:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html
At en pc ikke vil starte op som din, skyldes næsten altid fejl i systemets filer.
Fejlen kan kan være BAD SECTORS på disken, hvilket gør at PC ikke kan og aldrig vil kunne læse hvad der ligger på den del af disken der er dårlig, men selvfølgelig også almindelig korrupte/beskadige filer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 07:57

lham -> Du kunne jo prøve at lave en reparation af Windows:
Citat
Mange alvorlige startproblemer kan løses med en reparationsinstallation af Windows XP. Du skulle ikke miste nogen af dine vigtige dokumenter, men du kan miste indstillinger, og du vil skulle geninstallere mange opdateringer.

Når du vil udføre en reparationsinstallation af Windows XP, skal du have cd'en med Windows XP og produktnøglen klar.

Sådan udfører du en reparationsinstallation af Windows XP

Sæt cd'en med Windows XP i computeren.

Genstart computeren. Tryk på en tast for at starte cd-rom'en, hvis du bliver bedt om det.

Når siden Velkommen til installationsprogrammet vises, skal du trykke på Enter på tastaturet.

Læs licensaftalen på siden Windows XP Licensaftale. Tryk på Page Down for at rulle ned til slutningen af aftalen. Tryk derefter på F8.

Tryk på R, når du bliver bedt om det, for at Windows XP kan forsøge at reparere Windows ved at geninstallere vigtige Windows-komponenter.

Reparations- og geninstallationsprocessen kan vare over en time. Til sidst bliver du bedt om at besvare nogle spørgsmål, på samme måde som første gang du installerede Windows XP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 08:00

Der er godt nok kommet nogen tilføjelser til ovenstående reparationsprocedure som jeg ikke er helt opdateret på:

https://support.microsoft.com/da-dk/kb/917964

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-15 12:41

Det med reperation af Windows tør jeg slet ikke røre ved !-har heller ikke CD rom eller andet så vidt jeg ved.

Nå, men med F8 motionering lykkedes det at nå frem til skærmbilledet hvor fejlsikret tilstand kunne vælges med piltaster.

Prøvet både fejlsikret med og uden netadgang, og i begge tilfælde kørt CCleaner ( har dog ikke selv turdet vippe nogle operationer af-fulgt det der default vises ) har også kørt Malware-antimalware program og defragmenteret alle drev.

Når jeg så via START lukker ned og afbryder forbindelsen til elværket og igen starter op på normalvis er jeg tilbage ved grund Zero !

For så vidt ser maskinen ud til at virke jo ok når jeg kører i Fejlsikret med netadgang-men det er jo ikke et brugervenligt "skærmudseende "/ brugbart i dagligdagen.

Bemærkede et par gange at jeg fik valget mellem at fortsætte i Fejlsikret eller i Systemgendannelse .

Valgt : fejlsikret , måske skulle valget have været Systemgendannelse ? eller er det for farligt /uden mening ?

ved ikke om blev klogere af min amatørbeskrivelse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 13:04

Systemgendannelse ruller computeren 'tilbage' til, hvor den virkede sidst !!!
Det er værd at prøve
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/306084

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-07-15 08:14

til mig-selv

Citat
Når du får den startet op så tjek lige disken, er der fejl på den, skal du ikke regne med at den holder evigt - den kan ryge en tur i morgen:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html
At en pc ikke vil starte op som din, skyldes næsten altid fejl i systemets filer

hvilke af de mange programmer er det jeg skal downloade ,og er det sikkert-er der ikke et sted hvor jeg "online" kan teste de 2 harddiske ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-15 08:42

Du kan teste dine diske uden at downloade noget som helst.

Gå i stifinder-> Højreklik på drevet -> Vælg menuen; Egenskaber -> Vælg fanen; Funktioner -> Klik på knappen [Undersøg nu...] -> Sæt begge flueben og tryk [Ok]

Det er såmen det.

Da du nu kan komme i fejlsikret tilstand lham, er sandsynlingheden for at det er en diskfejl der forårsager dine problemer temmelig ringe. Men prøv det bare. Det skader ikke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-15 07:54

PAUSE

Jeg er bortrejst fra min stationære PC ca 1 mdr , så jeg tør ikke experimentere mere før efter hjemkomst ( kører jo PT fejlsikret med netværk ), men tak for alle indlæg ind til videre-vender nok fr"frygteligt" tilbage.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-09-15 06:46

Så er jeg tilbage fra ferie-desværre har ferien ikke hjulpet på den stationære pc.
Jeg har nu prøvet at køre systemgendannelse, men uden virkning ( kunne maximalt rulles tilbage til 26-7 )
Altså kører jeg stadig fejlsikret med netadgang.

Jeg har opdaget at jeg ikke mere kan printe -den oplyser der ikke er printer tilsluttet-det må vel have noget at gøre med den fejlsikrede tilstand.

Hvordan får jeg printet fra fejlsikret tilstand -og selvfølgelig hvordan får jeg hele skidtet til at virke som "i gamle dage" ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-15 07:10

Prøv Microsoft's FIXIT løsninger, nu når du kan komme på nettet:

https://support2.microsoft.com/fixit/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-09-15 10:12

Citat
Prøv Microsoft's FIXIT løsninger, nu når du kan komme på nettet:

Jeg har lige prøvet dit link aner jo ikke hvad jeg skal vælge -vælger jeg alle får jeg ikke nogen respons

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-15 10:30

Her er en del rep forslag.

En jeg ville prøve:

sfc /scannow

Har du en XP cd så kan du prøve dette

Fjern alt hvad der er tilsluttet comp dog ikke tastatur og mus ( bedst med en mus med hale)
Start comp i fejlsikret tilstand (F8)
Læg din cd i skuffen og luk
Hvis den starter op så lukker du bare det vindue væk (cd skal bare ligge klar i en lukket skuffe)
Gå til tilbehør > find og vælg commando promt (det sorte vindue)
Du vil så få et sort vindue og den venter på at du skriver noget
skriv så:
sfc /scannow
tryk enter
Hvis den spørger om noget skal du bare sige ja
Nu kan det være den retter op på filer som er blevet væk

Ps. Du skal skrive sfc /scannow hvor der skal være afstand mellem c og /
Det kan så godt være du skal rulle din SP3 ind bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-15 13:47

Citat
Gå i stifinder-> Højreklik på drevet -> Vælg menuen; Egenskaber -> Vælg fanen; Funktioner -> Klik på knappen [Undersøg nu...] -> Sæt begge flueben og tryk [Ok]

Det er også rigtigt, men jeg har været ude for dårlige diske som Windows finder GODE, om det er fordi man har kørt CHKDSK før - og den så gemmer oplysninger om de dårlige sektorer kunne være en mulighed, men de er der stadig.

Citat
Det med reperation af Windows tør jeg slet ikke røre ved !-har heller ikke CD rom eller andet så vidt jeg ved.

Har en gammel CD liggende du gerne må få, kan ikke lige huske hvad for en SP? det er, men den kan/burde reparere din opstart med kommandoen FIXBOOT eller FIXMBR

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-15 13:50

NB hvis du laver en backup med Aomei, så er der ikke så meget at være bange for = hvis du laver noget galt hen af vejen.

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-15 21:04

Få en kyndig til at hjælpe dig med at formatere og installeret windows på ny... Med dit kendskab til pc, tror jeg at det er meget længe siden... Det vil være det hele værd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-15 21:37

Citat
formatere og installeret windows på ny.

Med hvad? vedkommende har ikke en CD

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-15 08:00

Vdr. FIXIT

Hvis du vælger : Alle problemområder ..under pkt.2 , så fremkommer i pkt.3 en liste over løsninger.

Hos mig vises der 1-10 af 27. Ved at klikke på pilene << [Side 1] >> kommer flere til syne under pkt.3

Ved hver løsning er der en [Kør] knap.

Der sker ingenting ved at prøve dem ALLE (..det meste virker jo i forvejen alligevel ikke hos dig )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-09-15 09:27

Citat
Få en kyndig til at hjælpe dig med at formatere og installeret windows på ny... Med dit kendskab til pc, tror jeg at det er meget længe siden... Det vil være det hele værd.

ja du har sikkert ret at der skal en anden end mig til tastaturet, men lige her og nu vil det være en stor hjælp hvis jeg i fejlsikret med netadgang kan printe ud . Er det muligt og i såfald hvordan ?
eller er det en af de funktioner der ikke virker når der køres fejlsikret ?

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-09-15 06:33

Tak for svaret Moggi.

Ja andre hænder på tastaturet hjalp-det var noget med Check disk og så repair disk der skulle til og så vidst jeg kan se har ingen foreslået det så Moggi får point, men tak for alle indlæg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-15 08:05

lham ->
Citat
...så vidst jeg kan se har ingen foreslået det

En tur med chkdsk og en repair er en fuldstændig identisk med :
Citat
Du kan teste dine diske uden at downloade noget som helst.

Gå i stifinder-> Højreklik på drevet -> Vælg menuen; Egenskaber -> Vælg fanen; Funktioner -> Klik på knappen [Undersøg nu...] -> Sæt begge flueben og tryk [Ok]

Det er såmen det.

Så deeeeeeeeeeeet ..................... ?
</MOLOKYLE>