/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer logger ud kort efter opstart
Fra : IT-katten
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 20-07-15 19:10

Min stationære HP computer logger selv ud, når det passer den, ofte umiddelbart efter opstart af Windows 7. Jeg har prøvet en gendannelse til et tidligere tidspunkt, men det hjalp ikke.
Jeg kan som regel nå at indtaste bruger navn og kode

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-07-15 19:55

Du har sikkert fået et eller andet fælt ind i den. Kan du starte op i fejlsikret tilstand? Har du antivirus? Hvis du kan komme til at køre en scanning for virus og spyware i fejlsikret tilstand så gør det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-15 20:15

Opfører den sig på samme måde i fejlsikret tilstand? Hvis den gør det tror jeg der kan være tale om en hardwarefejl. Det kan være en dårlig forbindelse i et af stikkene. Eller Rammene der har dårlig forbindelse eller en af Ram blokkene er defekt. Kører blæseren på cpu køleren, hvis ikke bliver CPU'en lynhurtig varm, og maskinen lukker ned for at undgå at brænde CPU'en af.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-07-15 20:17

Start computeren i fejlsikret tilstand. Tryk F8 efter HP logoet og vælg fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 20:43

Citat
Opfører den sig på samme måde i fejlsikret tilstand?

Så ville PC genstarte, ikke logge af - hvis det var hardware fejl.
Har du noget usb/wifi kørende så prøv at tag det fra.

Ellers se i Administration ?/ anmærkninger hvis du kan komme så langt.

Ellers prøv at tage samtlige hardware fra pc og tilslut enkeltvis, samme gælder Ram - prøv at bytte sokkel.

Kan du komme i Bios? så se efter hvad temp er, og eventuelt RESET indstillinger.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-15 21:03

Citat
Så ville PC genstarte, ikke logge af - hvis det var hardware fejl.

Spørgsmål. Logger maskinen dig kun af, og fortsætter med at køre, eller logger den dig af og lukker ned/ forsøger at genstarte?

Citat
Opfører den sig på samme måde i fejlsikret tilstand?

Det jeg mener er, hvis det er muligt at starte i fejlsikret tilstand uden at maskinen logger brugeren af og evt. genstarter/lukker ned, kan det ikke være en hardwarefejl, men må være en softwarefejl, evt. noget 'snavs' der er landet på maskinen.

Citat
Jeg kan som regel nå at indtaste bruger navn og kode

Hvad sker der hvis du lader være med at logge ind, og bare lader maskinen stå på logon skærmen?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-15 21:06

Citat
Opfører den sig på samme måde i fejlsikret tilstand?

Så ville PC genstarte, ikke logge af - hvis det var hardware fejl.

PC'n genstarter ikke, hvis det er CPU'n der overophedes, hvis køleblæseren ikke kører korrekt, så lukker den ned.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 21:18

Citat
Min stationære HP computer logger selv ud, når det passer den
der er noget som ikke stemmer i dit spørgsmål
Citat
Jeg kan som regel nå at indtaste bruger navn og kode
den kan ikke logge ud før du er logget ind så hvad mener du med at den logger ud når det passer den?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-15 21:38

Jeg synes også der mangler lidt mere præcis beskrivelse af hvad der sker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 21:47

Citat
PC'n genstarter ikke, hvis det er CPU'n der overophedes, hvis køleblæseren ikke kører korrekt, så lukker den ned.

Netop og/eller bliver ved med at genstarte i en evighed.
Men man kan komme ind i Bios, uden alt for mange problemer.

Har selv dét problem, dog kan jeg ikke finde fejlen - mit opstår ved at jeg ´bare´ rører pc kabinettet = øjeblikkelig genstart, og når det har stået på et stykke tid - går den i ´dvale´ og kan ikke startes før jeg tager strømmen og lader den stå et par minutter - og så/ til tider begynder den forfra igen.

Men på min er det enten systemfejl eller strøm der fejler - (periodsik ukendt fejl) men ellers virker den fint, bare man ikke lige lægger mobilos / andet der giver rystelser på kabinettet..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-15 09:31

Der kan være så meget galt

Start med at tage en sideplade af kabinettet. Det skal være den side med alle komponenterne , og ikke den med undersiden af printet.

Støvsug så alt indvendig så godt du kan, selvfølgelig med 230 V strømstikket taget fra.

Derefter sætter du støvsureren til at blæse og blæser rent indvendig , især køleribber ved processoren, uden at røre dem. du bliver meget overasket over hvor meget støv der så kommer ud . Sæt en let finger på ventillatoren imedens så den ikke får ovehastighed af blæsten.

Hvis computeren derefter kører pænt, var det overophedning, på grund af tilstoppet køler. Det er en hyppigere fejl end folk tror.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-15 10:47

Hvis du har adgang til trykluft og et udendørs areal kan jeg anbefale at blæse maskinen godt igennem udendørs. Og ja, det er meget overraskende hvor meget skidt en sådan maskine kan samle sammen.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 21-07-15 15:48

Når jeg skriver at den logger ud, så mener jeg, at den uanset om jeg har nået at skrive brugernavn og kode pludselig kommer med at "Computeren lukker" og kort tid efter slukker den helt.

Jeg har også prøvet, at holde afbryderknappen inde i mere end 30 sekunder. Det gav heller ikke noget resultat.

Jeg har også støvsuget computeren - dog uden at fjerne dækslet, så det vil jeg prøve.
Jeg vil ligeledes prøve, at starte i fejlsikret tilstand.
Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet dette.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-15 16:46

Tjek lige når du får kabinettet åbnet at cpu køleren køre og at køleelementet ikke er total tilstoppet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-15 16:48

Husk at aflade dig selv statisk, inden du rører ved noget inde i maskinen, og pas på med støvsugerens munding, den lades statisk når den er i brug.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 21-07-15 18:49

Hej igen

Nu er den støvsuget efter alle kunstens regler - desværre med samme resultat.
Jeg kan godt få den til at fungere i fejlsikret tilstand, men problemet er der stadig når jeg vender tilbage.
Blæseren ser ud til at fungere ok. Og PC'en bliver ikke specielt varm.
Nu har jeg prøvet at gendanne 3 måneder tilbage i tid, så nu er den i gang med Windows opdateringer - den er kommet til 3 ud af 24 opdateringer. Det kommer vist til at tage det meste af natten. Jeg håber det kommer til at virke. Jeg tror måske det er en af disse opdateringer der giver problemet. Jeg vender tilbage når den forhåbentlig bliver færdig med at opdatere.
Foreløbig tak for alle jeres råd og også tak for din omsorg med strøm Brassovitski.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-15 21:36

Stævsugning er ikke nok . Der skal blæses med støvsugeren.
Hvis din ikke kan så lån en ordentlig støvsuger.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-15 21:44

Har du set om ventilatoren på processoren overhovedet kører rundt?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-15 21:53

Støvsugning er udmærket brug en blød pensel samtidig til at børste støvet løst. Du bliver nok nødt til at demontere cpu køleren rense den og montere den igen. Husk at udskifte kølepastaen mellem cpu og køleelement.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 22-07-15 14:03

Hej igen igen
Den har kørt opdatering hele natten. Derefter startede jeg så en scanning af hele computeren,
da den havde nået 68 % slukkede den .
Nu er jeg tilbage hvor jeg startede. ØV ØV
Dit seneste forslag Brassovitski er vist for avanceret for mig, kølepasta og demontering af køleren. Det er ikke rigtig noget jeg har forstand på - desværre.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-15 14:56

OK! Prøv forsigtigt at løsne alle stik i computeren et efter et og sæt det på plads igen, der skal kun en enkelt lille dårlig forbindelse til, for at udløse det du oplever. Husk også RAM blokkene.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 22-07-15 14:59

Det vil jeg prøve

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 22-07-15 15:59

Alle stik er taget ud og sat i igen - stadig samme resultat.
Jeg tror det må være noget virus

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-15 16:06

Jeg har aldrig endnu hørt om en virus der får maskinen til at opføre sig som du beskriver, men alt har jo en første gang. Hvis du kan starte i Fejlsikret tilstand, uden at de giver problemer så prøv at følge denne vejledning:

http://www.spywarefri.dk/vejledning-til-rensning/

Men kun hvis du er helt sikker på at det ikke er en hardwarefejl. Det kan måske være strømforsyningen der giver problemer, men desværre er der mange muligheder.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-07-15 17:50

Har du prøvet at tænde for maskinen medens kabinettet stod åbent? Kører blæseren på processoren rundt?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-07-15 17:53

Undskyld, jeg opdager nu at der åbenbart er en kommentar jeg har overset, og at du faktisk siger at blæseren fungere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-07-15 18:18

Jeg tror ikke på at det kan være strømforsyningen. Ganske vist har den en forbindelse til motherboardet som kaldes "power good", men den har normalt direkte forbindelse til system reset og vil derfor genstarte maskinen meget pludseligt helt uden at Windows lukkes ned først. (Jeg har været ude for en sådan defekt strømforsyning.) Og desuden så eksistere problemet tilsyneladende ikke i fejlsikret tilstand.

Spørgsmålet er hvad der ellers sidder i den pågældende maskine. Det kan både være en defekt hardware og en fejlopdateret driver.

Og hvad var det for en scanning som pludselig stoppede hvorefter problemet vendte tilbage?

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 22-07-15 22:07

Hej jeg har lavet en scanning af hele computeren via AVG, det var den der nåede at scanne 68 %inden computeren slukkede.

Jeg har også prøvet at koble printeren fra. Samme resultat.

Hvordan kan jeg tjekke om det er en fejlopdateret driver ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-07-15 23:49

Det kan godt være ret svært at finde en fejlopdateret driver der opfører sig på den måde. Men prøv at køre Ccleaner fra https://www.piriform.com/ccleaner/download og lad den analysere og rense det hele. Kør også Eusing Free Registry Cleaner fra http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm og lad den scanne og reparere det hele. Jeg mener at begge kan køres i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-07-15 11:47

Prøv evt. Slimdrivers, den kan finde nye opdaterede drivere, i gratis versionen kan du kun opdatere en driver af gangen, om den kan køre i fejlsikret tilstand.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-07-15 11:48

Citat
om den kan køre i fejlsikret tilstand.
ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-07-15 15:41

Jeg har selv en HP-stationær. Medmindre man selv har fjernet den (der følger faktisk et program med på harddisken netop til at fjerne den og lægge den ud på DVD'ere) så ligger der en partition på harddisken som indeholder en række ting fra netop Windows installations CD'en. Da jeg selv har installeret en såkaldt bootmanager og et ekstra styresystem på min maskine har jeg ikke længere en direkte tast til denne partition (men jeg kan nå den fra min boot manager). Men på min HP bærbare skal man trykke F11 medens BIOS-skærmen er fremme. Starter man op på denne partition kommer der en menu hvor man blandt andet kan vælge "Windows opstartsreperation". Prøv denne.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 23-07-15 17:09

Hej
Når jeg trykker F8 mens HP siden vises får jeg Windows opstartsreparation og
den har jeg kørt, jeg kan ikke se om den bliver færdig inden maskinen slukker, men det giver
i hvert fald det samme resultat.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 23-07-15 17:10

Alle forslag med http kan jeg ikke få lov til før maskinen slukker

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-07-15 18:31

Hvis du også får noget som hedder "System diagnostic" eller lign. så prøv også det.

Jeg synes at det fuldstændigt lyder som når en bærbar er løbet tør for strøm og laderen ikke virker, men det er jo en stationær. Men derfor kan der jo godt være en hardwarefejl som får dele af systemet til at tro noget andet.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 24-07-15 13:09

Jeg har taget en filsikkerhedskopi via HP siden - jeg tror det var F11 jeg brugte, det tog ca 50 minutter og maskinen lukkede ikke ned imens. Det tyder da i hvert fald på, at det ikke er strømforsyningen og heller ikke blæsere der er noget galt med.
Bagefter forsøgte jeg at starte op i fejlsikret tilstand, men nu opfører maskinen sig også på samme måde her, dvs den forsøger at hente en stribe Windows filer og så lukker den pludselig.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 24-07-15 13:21

"System diagnostic" , ja det er F9 på HP logo siden. Når jeg trykker på denne er maskinen tilsyneladende ligeglad, den kommer med Starter Windows, derefter får jeg mulighed for at indtaste brugernavn og kode, hvorefter maskinen lukker og slukker

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-07-15 13:51

Har du noget somhelst andet ud over knappen på maskinen som kan afbryde den? Sidder der en sådan knap på dit tastatur? har du en UPS? så tag det alt sammen fra. (Den medfølgende software til UPS'en kan også lukke maskinen ned.)

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 24-07-15 14:32

Nej der er ikke andre afbryderknapper. Øh hvad er en UPS ?
Det eneste jeg har koblet på er en printer, et par højtalere og et usb-stik til musen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-07-15 14:56

En UPS (Uninteruptible Power Supply) er en slags nødstrømforsyning. Den indeholder et batteri og en inverter som laver 230V vekselstrøm når der sker en strømafbrydelse. De bruges tybisk på servere, men jeg har selv en privat som sidder på mit internet og IP-telefonanlæg. I normaltilstand ledes de 230V direkte igennem. Sker der en strømafbrydelse (eller den mindste forstyrrelse) så kobler den lynhurtigt om og starter inverteren således at udstyret nu får strøm fra batteriet. Og det hele sker så lynhurtigt at intet at det der er tilsluttet UPS'en går ned. Men varer strømafbrydelsen så længe at batteriet bliver fladt så giver UPS'en et signal gennem enten via en seriel port eller USB til den PC, server eller hvad der nu sidder på den om at det er tid at lukke ned. Det sørger så det UPS-program som man nu måtte have installeret så for.

Det var derfor at jeg fik den tanke at det kunne være en defekt ups. Det sker at batteriet i en sådan UPS pludselig ikke kan mere.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 24-07-15 15:57

Mange tak for informationen om UPS, så blev jeg da så klog, jeg har dog ingen UPS.

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 24-07-15 16:02

Jeg får nok ikke tid til ret meget PC i weekenden (gæster), så hvis jeg ikke svarer er det derfor.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-15 09:15

Holder du stadig weekend?

Kommentar
Fra : IT-katten

Dato : 25-09-15 18:17

undskyld det sene svar. Jeg har opgivet og købt en ny, som virker

Godkendelse af svar
Fra : IT-katten

Dato : 25-09-15 18:21

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-09-15 20:56

Hejsan Jeg vil da gerne 'arve' den gamle.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-09-15 16:15

Citat
Jeg vil da gerne 'arve' den gamle

Det vil jeg da også gerne, kunne være pænt sjovt og pille ved den.