/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjernes prop i afløbet?
Fra : cristian2
Vist : 694 gange
40 point
Dato : 20-07-15 14:48

Der sidder en prop i afløbet fra badeværelsesristen og køkkenvasken i stueetagen. Toilettet fra badeværelset løber fint. Jeg har prøvet med rensebånd og prøvet at proppe en haveslange ned alle steder og tændt for det varme vand - uden held.
Er det en dårlig idé at prøve med en højtryksspuler (og selvfølgelig lægge gulvklud og mursten på alle afløbsriste)?

Er der andre tips, jeg ikke har afprøvet?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-15 14:55

Vi havde samme problem for en måned siden, men en flaske afløbsrens klarede problemet.

Lige før vi ringede efter en slamsuger, nok den rigtige løsning hvis afløbsrens ikke hjælper?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-15 15:32

Har du prøvet at rense vandlåsene? Det er som regel der, "propperne" sidder.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-07-15 15:38

Hvis det er fra køkkenvasken og ned til gulvafløbet det er stoppet, hjælper det ikke at rense nedad i gulvristen.
Start med at rense vandlåsen under køkkenvasken det er som regel den der er stoppet.
En svupper i køkkenvasken kan måske få det løsnet husk at holde for overløbet på siden af vasken skal være lufttæt.

Der nest, et køkkenafløb må ikke gå til et gulvafløb, en køkkenvask har kun vandlåsen under vasken som er forbundet direkte til kloak systemet, der skal ikke være andre vandlåse på vandet fra køkkenvasken.

Toilettet og gulvafløbet på badeværelset har heller ingen fofbindelse med hinanden, det er først ude i en samlebrønd der er forbindelse og bliver ledt samlet væk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-15 16:03

Når spørgeren, kloge cristian2, både har brugt rensebånd og haveslange,
mon han så ikke forinden har renset vandlåsene, noget af det første man gør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-15 16:56

Køkken- og badafløb går ofte til samme brønd i et rør, der er noget tyndere end et WC-afløb. Hvis huset har kælder, vil der typisk sidde en renseklap på et 60 mm afløb. Dæk gulvet med gamle aviser, læg sandsække omkring og stil en stor murerspand parat. Bind tape omkring renseklappen og skru skruerne ud. Så løsner du uhyre forsigtigt og håber på det meste af vandet kommer i spanden. Når alt det løse er kommet ud, kan du føle dig for op og ned med rensesplitten (det 8 mm brede stålbånd). Så burde der komme gang i det.
Bor du uden kælder, skal du finde køkkenbrønden (med et 30-40 cm. låg eller rist), løfte op og lede efter et tilløb med ca. 50 mm diameter og lirke rensesplitten ind i det.
Det er ikke baltøjet, du skal have på til jobbet!
Held og lykke.
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-15 17:36

Kogende vand kan være løsningen. Oftest er det varme vand "kun" 50 -60°. En stor gryde på blusset og op til det bobler. Hæld i. Gentag et par gange om fornødent. Det plejer at kunne fikse selv de slemmeste propper (meget mere effektivt end kemi)!!! Har selv døjet med en prop fra køkkenet. Åbenbart opstuvet snalder, fedt mm fra køkkenet. Den trak heller ikke, selvom der havde været et bånd igennem. Efter 5-6 gange 10 liter kogende vand hjalp det pludselig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-15 18:35

Kogende vand, som 3773 foreslår, kan være løsningen, men undgå "afløbsrens". Det virker langtfra altid, og så har du et ekstra problem med en ekstremt farlig væske, som ikke bare er "væk".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-15 18:45

Nemlig pbp.....Så et "Tænk" program i fjerneren. Og der viste de faktisk at kogende vand var langt langt mere effektfuldt end alle de der fidusmidler de kalder afløbsrens.

Ellers findes der en spule/rense dims der kan sættes på vandslangen. Men det kræver der er lidt hul i proppen. Ellers fylder du røret og vandet kommer op igennem afløbet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-15 18:46

I vort tilfælde prøvede min kone talrige gange med varmt vand, uden at det hjalp,
så købte hun en flaske afløbsrens, der stod: Brug kun en del af det, og Gentag behandlingen,
men hun brugte det hele på en gang, og det hjalp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-15 18:50

Gad vide hvad du hælder i vasken Svend, når kogende vand ikke kan fikse det (læg mærke til der står kogende - ikke varmt)!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-15 19:16

Min kone er ikke hjemme,
men jeg er næsten sikker på at hun kun brugte vand fra den varme hane,

so sorry, kogende vand kunne måske have løst problemet?
Men hvor længe er det kogende, nede i et tilstoppet fyldt afløb??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-15 19:25

Længe hvis der er en prop. Og kogende vand er langt langt bedre til at opløse fedt og sæbe end selv de styggeste kemikalier. Har du tænk over hvorfor damp er meget anvendt til rengøring? +50° duede heller ikke her. Men det skal jeg hilse og sige 99° vand gjorde. Der skulle bare et par grydefulde eller fem til, så kom der sgu træk i den. Og hellere det, end fylde naturen med mærkværdige kemikalier.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-15 19:33

Jeg spørger så igen. christian2, har du renset vandlåsene?
Hvorfor jeg spørger igen, det skyldes, at jeg har haft det samme problem. Da jeg ville rense vandlåsene, så viste det sig at håndværkere havde hældt alt muligt andet i min vask. Der var både maling, småsten og andet, som var størknet. Det eneste der hjalp, var at bruge en skruetrækker for at løsne det.
Inden da havde jeg prøvet alt muligt andet (inkl. kogende vand)
Det er muligt, at der sidder en prop, der ikke kan opløses.

Hvor er du heldig svendgiversen, at have en samleverske, der bare kan klare det.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 40 point
Dato : 21-07-15 09:02

Du skal hælde et kilo kaustisk soda ned i afløbet på vasken, efterfulgt af et par liter kogende vand. Lad det virke nogle minutter og skyl så med rigeligt kogende vand og derefter lader du den kolde hane løbe et par minutter.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 21-07-15 13:49

Tak for alle de gode kommentarer og råd! De er noteret!
Forløb: Huset er étplans uden kælder. Først rensede jeg med et 8 m/m smalt rensebånd og med en spole - uden det hjalp. Jeg skilte vandlåsen under vasken ad, proppede haveslange ned så langt jeg kunne og tændte for det varme vand og gjorde det samme fra badeværelsesristen - uden det hjalp. Hældte en liter afløbsrens i, efter at vandstanden var faldet, prøvede med haveslangen og varmt vand igen, uden held. Skaffede en studs til haveslangen (som sender vandet bagud, hvorved slangen drives fremad efter raketprincippet) og sendte slangen ind gennem stikket ind til huset fra samlebrønden i haven. Forsøgte det samme indefra gennem den ca 60-80 m/m afløb i gulvet under køkkenvasken - uden at det hjalp. Lånte naboens højttryksrenser og blæste i alle huller uden at det hjalp og skulle lige til at ringen til kloakfirmaet som ligger 40 km væk, da jeg så at spuleren havde en anden studs, som sendte en mere koncentreret stråle ud. Pludselig røg proppen ud og jeg rendte rundt med armene over hovedet, men så var der også gået det meste af en dag ...

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 21-07-15 13:51

Tak for svaret trimare46.