/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Taglægter / Skruer ??
Fra : taliskoko
Vist : 390 gange
200 point
Dato : 18-07-15 15:55

Jeg er blevet anbefalet at skrue mine taglægter fast, istedet for at sømme, fordi sømpistolens søm er for små.

Men hvad skal skruerne være for nogen ???

Hvad er deres mål og skal de være rustfri (betragtes som værende udendørs) ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-15 16:42

Jeg kender ikke længden eller tykkelsen...............................men hold dig fra de billige.
Til noget der skal holde bruger jeg skruer fra NKT.
uden at vide det bestemt, vil jeg mene det er udendørs men under tag, og derfor ikke behøver at være rustfri.
Der er jo 3 type: inde / under tag / ude.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 18:22

Enig, de billige fra byggemarkeder er rustne eller hvad det kaldes? efter et år.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-07-15 22:21

Har du undertag ?

Er der en grøn træliste udenpå undertaget ?

Jeg vil sige at du skal 5 cm ind i tagspæret. Dvs. At hvis dine lægter er 38x57 og det grønne træ er 16 mm, så ville jeg bruge 10 cm skruer med en diameter på 5 mm. Derudover ville jeg vælge torx - f.eks dem her:
mlskruer.dk/shop/traeskruer/udendoers-ruspert-skruer-50-x-100-mm-torx-25-pk100-stk/

Skruerne behøver ikke at være rustfri, da de bør være tørre under taget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-15 07:44

Skruer er i princippet bedre end søm. Det forudsætter at man borer for og at de skrues i.
en professionel plejer at banke den i med en hammer, fordi det går meget hurtigere.
Så er kamsøm bedre.