/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mirror disks in windows
Fra : zyberchief
Vist : 564 gange
200 point
Dato : 17-07-15 16:10

Hejsa

Jeg har lige installeret 2 identiske harddiske på 2TB, som jeg via windows har sat som mirror disks (lad os kalde det drev-D).
Jeg har derefter kopieret en masse data over på det nye og fine drev-D og herefter formateret drev C, hvor windows lå for at installere det på ny, da det var fuld af rod.

Nu har jeg så en hel frisk windows installation; men i Disk Management står de to dynamiske drev nu bare som failed...

Jeg har forsøgt at højreklikke og Reactivate disk, men dette virker ikke.

I DISKPART kan jeg godt finde begge drev, og de står som online; men jeg kan ikke komme videre.
Er der en bestemt kommando, I vil anbefale, eller måske et andet program til at få dem tilbage?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-15 16:35

Når du sletter C er der stor chance for at D bliver til C og der er så ikke et bootbart C drev.

Da du sikkert har alle data på dit D som hedder C måske .................ville jeg tage drevet ud og så formatere det oprindelige C drev og installere windows.

En CD som måske kan læse data på D drevet hedde parted magic.
https://partedmagic.com/

Det bruger jeg selv til redningsaktioner.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-15 17:19

Hvorfor har du lavet dem Dynamisk? hvis jeg var dig så ville jeg ændre det.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 17-07-15 20:28

Win 7, 8 og 10 og sikkert også Vista kalder Windowspartitionen for C:

Jeg ved ikke meget om dynamiske diske, men kunne det være et problem at skifte OS...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-07-15 23:01

Citat
som jeg via windows har sat som mirror disks

Så du har lavet et software RAID 1.
Da det er et software RAID lever og dør det med det styresystem det er lavet i.
Det havde været bedre hvis du havde lavet det som et hardware RAID, så kan det overleve selv om du installerer nyr styresystem.

Det du nu skal gøre er at kigge på denne side: http://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery-software/free-raid1-recovery-software.htm

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-07-15 23:04

hov, lige en bemærkning til denne her:
Citat
Win 7, 8 og 10 og sikkert også Vista kalder Windowspartitionen for C:

Det er nu noget du selv bestemmer, installationen vil foreslå første ledige drevbogstav, så hvis der ikke er nogen andre windows installationer så vil den foreslå drev C. men det står dig frit for at kalde det for z: hvis du hellere vil det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-15 08:38

hvis du har lavet "mirror disk" så har du ikke både C: og D: drev !!!!!!

så hvad du sletter og installere på C: - gør du på begge diske......

hvis du skal have 2 diske ( både C: og D: drev) skal du konvertere tilbage til basic disk
(du kan sagtens bruge diskene som dynamiske hvis du vil)

Kommentar
Fra : MagentoXperten

Dato : 18-07-15 10:58

Citat
I DISKPART kan jeg godt finde begge drev, og de står som online; men jeg kan ikke komme videre.
Er der en bestemt kommando, I vil anbefale, eller måske et andet program til at få dem tilbage?

Har du prøvet med en REPAIR? Bare en idé

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 18-07-15 15:11

Citat
Det er nu noget du selv bestemmer, installationen vil foreslå første ledige drevbogstav, så hvis der ikke er nogen andre windows installationer så vil den foreslå drev C. men det står dig frit for at kalde det for z: hvis du hellere vil det.

Jeg ved ikke om det betyder noget i det her tilfælde, men jeg mener da at installationen ser efter partitioner og drevbogstaver får man først, når systemet er oppe at køre.

Jeg har ikke prøvet om man f.eks. kan omdøbe windows-partitionen til Z:, men tvivler på at man kan omdøbe den partition win ligger på. Ellers er jeg med på at man frit kan omdøbe i Diskmanager.

Det jeg taler ud fra er at jeg har to-tre systemer på hver af mine maskiner og uanset, hvilket jeg starter, får win-partitionen drebbogstav C: - de andre partitioner på diskene får så byttet rundt på drevbogstaverne alt efter hvilket system, man har startet - det kan godt være lidt besværligt, men der er andre problemer man undgår - og man kan oftest 'sætte navnet fast' med Diskmanager, bare man går lidt frem i alfabetet.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 18-07-15 17:30

Jeg har prøvet med REPAIR; men får at vide, at dette ikke virker i min version af windows.. bruger win 7 home premium

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 18-07-15 17:45

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Dynamiske diske hører til Professional. Du skal opgradere dit styresystem før, du kan få herre over dine drev igen. Prøv det, held og lykke!

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 19-07-15 13:25

Efter en windows 7 opgradering er det hele tilbage til normalen. Eller.. jeg kan se mine diske og få adgang til mit drev, så det er jo det vigtigste; men den vil gerne synkronisere diskene igen. Ved ikke lige, om den gør det selv, eller om jeg skal sætte den til det?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-15 15:03

Det her har intet med partitonering og gøre eller at et drev pludselig har skiftet bogstav. Når man beder Windows om at lave mirroing med 2 diske så laver man rent faktisk et RAID 1 og i og med det er et program og ikke en comtroller der laver RAID'et så er det et software-RAID. Infomationerne om det RAID bliver gemt i Windows, når Windows så er blevet Geninstalleret så mangler de infomationer og det nye Windows kan derfor ikke læse RAID'et og dataerne er tabt.

Man kan prøver og redde dataerne, en lille søgning på Google
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=recovery%20software%20raid%201

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-08-15 09:13

Hallooooo?

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 19-08-15 09:34

Nårh ja, skal lige afslutte spørgsmålet :)

Det er nok det mest rigtige svar, selvom det ikke var 100% spot on. Efter at have opgraderet til Windows Ultimate var diskene tilbage.