/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvor meget er et nøk og et hak.
Fra : vedikkealt
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 16-07-15 08:38

Hej Allesammen

Disse ord bruges af og til, men hvor meget er et nøk og et hak - opaf eller nedaf ?

Er det et mundheld - et begreb eller noget målbart ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-15 08:45

Det er ikke altid det hjælper et hak at give det et bette nøk

Et god program at blive klog på mange forskellige ord og vendinger er:

http://www.dr.dk/p4kbh/sproghjoernet/

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=n%C3%B8k

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hak

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-07-15 11:03

Ca. det samme som "et øjeblik".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-15 11:25

Jeg opfatter et nøk som et lille step fremad?
Og et hak som et lille hug nedad??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-15 11:54

Et nøk og hak er mindste trinvise bevægelse, i en eller anden retning.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-07-15 17:28

"Et øjeblik" kan være op til 2,5 time !!!! (egen erfaring)

Men hvor bred er en snæver vending ????

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-15 17:45

Mon ikke en snæver vending er en meget kortfattet udtalelse/indskydelse?

Og ja, nøk og hak er ikke kun fysiske bevægelser, men også tidsmæssige og mere abstrakte,
og altså ikke, som jeg troede, retnings bestemte.

Noget jeg ikke giver en dyt for.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-15 19:46

En snæver vending er noget bredere end en kovending, som nok har svært ved, at vende på en tallerken.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-15 20:41

En snæver vending var måske oprindeligt, når man drejede hestekøretøjet maksimalt,
i dag, når du drejer skarpt på en vej, ikke motorvejen, for så kører du i den forkerte side.

Men en kovending, er noget helt andet, når man skifter mening, co/cow meaning på nydansk.
og det kan regeringspartiet venstre jo nu hurtigt gøre, på en tallerken, Teller på nydansk...

Så med andre ord, man kan ikke forklare hverken retning eller betydning af lydord som,
nøk, hak, dyt og pære vending.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-15 20:56

pære vending ....................................... altså pærevælling

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-07-15 23:23

Ja....og ikke lige foreløbig....er en 3 ugers tid.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-07-15 08:21

Tak for svaret marken84.

Tak for de gode link.

Og Tak til andre her for god deltagelse

Bedste hilsner fra vedikkealt