/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Regler for vandskade i udlejningsejendom
Fra : McBobo
Vist : 866 gange
200 point
Dato : 13-07-15 01:08

Hej Kandu
Jeg har et spørgsmål vedrørende vandskade i udlejningsejendom.
Hvem har dækningsansvaret, hvis man uforskyldt kommer til at borer i skjult vandrør gemt i væg.
Er det udlejer af ejendommen, eller lejer...?

McBobo

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-07-15 10:08

DÆKNINGSANSVARET HAR LEJER VIA SIN EGEN FORSIKRING.

KUN I DEN SITUATION HVOR LEJERS FORSIKRING IKKE DÆKKER, GÅR UDLEJERS
FORSIKRING IND OG DÆKKER.

OM DET SÅ ER LEJER DER SKAL BETALE SELVRISIKOEN PÅ UDLEJERS FORSIKRING,
MÅ DU SPØRGE EN ADVOKAT I LEJERET OM.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-15 11:14

Skadevolder har som start ansvaret for sine handlinger.
Sidder vandrøret et sted hvor det ikke bør sidde, er det VVS manden som har ansvaret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-07-15 14:20

Den der forvolder skaden er erstatningsansvarlig. Om din indboforsikring - ansvarsdelen - vil dække, beror på spørgsmålet om i hvilken grad du har været uagtsom. Alm. uagtsomhed eller grov uagtsomhed - eller med vilje. Hvis du fx viste at der var et rør, så dækker forsikringen ikke. Hvis du har undersøgt, om de skulle være et rør, hvor du skulle bore, og det viste sig, at det var der ikke, og der så var et rør alligevel, er du ansvarlig for skaden og din forsikring vil (formentlig) dække.
Du kan kun finde ud af det på én måde: Anmeld skaden til dit forsikringsselskab. Er vandet fx "rendt" gennem loftet og har ødelagt underborens ting, er det underboens indboforsikring, der skal dække og har de ingen forsikring - er det synd for dem, de lider selv tabet.
Er der sket vandskade på ejendommen, er det udlejers bygningsforsikring der dækker ejendommens skade. Ejendomsforsikringen kan så eventuelt lægge regres mod dit forsikringsselskab, men det afhænger så igen af, hvilken uagtsomhed de vurderer din handling til.