/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kompost te
Fra : DBG1
Vist : 257 gange
50 point
Dato : 12-07-15 23:36

jeg har gang i en stor mark med grøntsager men det vil ikke rigtig vokse efter jeg har plantet ud.
jeg tror måske det er fordi at jeg har spredt en tykt lag kompost fra en genbrugstation udover jorden. Den kompost man kan få ved den her genbrugsstation (og sikkert også andre genbrugsstationer) er nok mest baseret på grenaffald og andet groft haveaffald, og den er ikke helt færdig komposteret, så der er massere af træstof tilbage i det, hvilket betyder at når den blandes i jorden vil den stjæle alt kvælstoffen fra jorden for at få komposteret/omdannet det sidste træstof til kompost.

så jeg tror simpelthen planterne mangler nærring.. jeg har set nogle videoer på youtube omkring "compost tea", som er udtræk fra moden kompost der sprøjtes på bladene..
tror i ikke det vil være den bedste løsning, hvis man ikke ønsker at bruge kunstgødning?
fordelen ved at sprøjte det på bladene er nok at så kan træstoffet i jorden ikke stjæle kvælstoffet som den ellers ville ha gjort hvis man bare spredte noget kvælstof på jorden..

vil høre om der er nogle i nærheden af viborg som kan undvære noget kompost? det skal være helt omsat kompost..

hvis i har andre ideer til problemmet så kom gerne med dem..
har også tænkt på at lave udtræk af brændenælder og kulsukker planter, men jeg tror kompost te er mere effektivt., da det indeholder forskellige gavnlige mikroorganismer osv.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-15 23:39

Koldt forår og sommer har vel også sin indflydelse

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 12-07-15 23:49

ja men alligevel.. jeg har f.eks. plantet majs.. jeg plantede dem lang tid før at bønderne havde sået deres på markerne, men de har langt større majs end jeg har..

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-07-15 10:12

DET KOMPOST JORD GENBRUGSSTATIONERNE HAR TIL GRATIS AFHENTNING,
KAN IKKE BRUGES REN TIL AT PLANTE I. DET ER ALT FOR KONSENTRERET.

DET SKAL BLANDES MED 2/3 ALM. JORD, FOR AT DER ER NOGET DER KAN GRO
ORDENTLIGT I DET.

MVH AG112