/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Erfaringer vedr. renovering aspest-tag ?
Fra : kai-d
Vist : 381 gange
300 point
Dato : 06-07-15 09:19

Har hørt både godt og dårligt vedr. renovering rensning og maling af aspest-tagplader.
Holder det, krakelerer malingen bliver det holdbart glat vandskyende ? Er det pengene værd jo nu håndværkertilskud ?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 06-07-15 10:26

Jeg overvejede at få mit malet for mange år siden, men det blev ved tanken.
Tror det vil være billigere at lægge nyt tag på, hvis man selv kan gøre det.
https://www.bolius.dk/tagrensning-og-maling-af-eternittage-17246/

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-07-15 11:44

Vi har tre huse på vejen, der har fået malet tag for fire-fem år siden. Det ene er pænt endnu, de to andre ser ikke godt ud nu. Til gengæld var der ti års garanti på arbejdet!

Men, men, men de to firmaer er lukket, så, de havde et pænt tag i tre år og 20.000-25.000 kr. i udgift - til ingen ting.

Jeg tror ikke det giver en længere holdbarhed, men er alene kosmetisk. Jeg ville hellere lægge pengene til side, til en rigtig tagrenovering - et nyt tag hvis det virkelig trænger. Jeg tvivler på, at et 50-60 år gl. tag holder i 25 år længere pga. en gang "salgslak"!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-15 13:46

Håndværkertilskud kunne være en fordel grundet en langsommere proces med høj sikkerhed, men bortskaffelsen er sikkert ikke billig.

Kan det laves kosmetisk holdbart er det billigst.................men bare ordet eternit er lig med prisnedslag i sidste ende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-15 16:45

Vi fik asbest på min fars gård i 1950erne , og det holder endnu,
senere fik vi eternit, uden asbest på stuehuset, og det er nu erstattet af tegltag.

Asbest er noget af det mest holdbare der findes inden for tag materialer,
men lad være med at gøre noget ved det, slet ikke spule eller male.

Desværre har den ekstreme holdbarhed bivirkninger, især på vore lunger,
så når det ikke kan mere, sørg for at få fjernet det hele...

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 06-07-15 17:13

Jeg kommer lige selv ind.
Jeg har lige nu fået at vide at aspest-tag absolut er det mest holdbare, og værd at renovere, og det kan holde længe mange år efter renovereing.
Et nyt tag-plade tag er kun holdbart i 15 år, det er jo ikke meget, dårlig overfladebehandling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 17:36

Mit tag er fra 1960 og er porøst som bare... det der sker, er at vandet trænger ned i pladen og på en hård frostdag revner de - så jeg skifter et par plader engang imellem og det er fint nok til mig og ikke mange år har jeg så næsten nyt tag.

Skal man have noget der virkelig holder, så skal man have et skiffer tag, ved ikke hvordan det er med kobber.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-15 17:56

>men lad være med at gøre noget ved det, slet ikke spule eller male.

helt misforstået:
>>og værd at renovere, og det kan holde længe mange år efter renovereing.

Som jeg prøvede at sige, lad være med at forsøge ar renovere gamle asbest tage,
når du ikke kan holde ud at se på dem længere, så skift det hele ud, også det der ødelægger.

Og Ja, noget at det mest holdbare er et kobber tag, som, irgrønt, på vore gamle domkirker,
men vist for dyrt for os skatteborgere? Så rigtigt, et skiffertag er nok det næstbedste?
Men hvorfor ikke nøjes med et godt tegltag, det holder i mindst 100 år, og så er alting glemt??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-15 18:26
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-15 18:36

Tegltag er som regel for tungt til at erstatte et asbest/eternittag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-15 18:45

Citat
Og Ja, noget at det mest holdbare er et kobber tag, som, irgrønt, på vore gamle domkirker,

Jeg kan ikke tro at det grundet lokale bestemmelser er tilladt alle vegne...............dertil kommer risiko for tyveri.

Og man laver såmænd stadig blytage, men kun til historisk renovering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-15 19:53

Ja, det er sikkert rigtigt, der skal nok lidt tykkere spær til et rigtigt tegl tag.

Om mine erfaringer med asbest tag; da vi tre sønner hjalp min far med at lægge tag,
savede min lillebror hjørnerne af, min storebror bar dem op på taget,
og jeg klarede det krævende, jeg skruede de franske skruer i, med to underlag og med følelse.

Jeg sad i frisk luft oppe på taget, og er sikker på at jeg var den der fik mindst asbest i lungerne.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 07-07-15 15:25

Tak for svaret mig-selv.
Mange tak.
Mvh.
Kai.