/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Bakterie opstart
Fra : mig-selv
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 04-07-15 22:26

Opstart af ny ´balje´? jeg har før brugt Auqasafe 1/4L til 500L balje med godt resulatat og til forbyggelse af stres.

MEN, er lidt i tvivl om det egenligt virker efter hensigten - ERFARINGER med det?
De skriver at ´man´ kun behøver at skifte vand hvert ½ år??? da det åbenbart opfanger næsten alle skadelige stoffer - fra vandet.

Har i dag lige brugt gammelt grus/ filter/ vand og pumpe, og fiskene har det stor artet - men tør ikke bruge ´midlet´ da mine nye fisk helst skal have vandhane vand/ meget hårdt vand for at trives - hvilket de gør - Malawi.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-15 11:01

Citat
Har i dag lige brugt gammelt grus/ filter/ vand og pumpe, og fiskene har det stor artet - men tør ikke bruge ´midlet´ da mine nye fisk helst skal have vandhane vand/ meget hårdt vand for at trives - hvilket de gør - Malawi.

Hvis fiskene trives uden "midlet", hvad er så problemet?

Min mor, som nu er en ældre dame på 78 år, har altid været glad for akvariefisk så jeg var ikke ret gammel da vi fik vores første akvarie, det var et min morfar havde lavet, på ca. 30 l.
Planterne trivedes ikke, hvilket viste sig at være fordi akvariet var lavet af jern, da først der kom en glasplade i bunden begyndte planterne at trives.

Jeg husker ikke hvad der skete med dette akvarie, men senere blev det skiftet ud med et købt med stål-ramme (dem husker du sikkert), også på 30 l.
Fisk, og især planter stortrivedes i dette akvarie.

Senere købte min mor et større akvarie, som så kom til at stå i stuen, de små havde stået på børneværelserne.

Dengang havde min mor aldrig hørt om Aquasafe og andre smarte produkter, men faunamor blev brugt ved indkøb af nye fisk.

Da jeg blev voksen arbejde jeg i et par perioder i dyrehandel, og her blev Aquasafe solgt i stor stil, men som jeg husker det, så blev det ikke brugt i "egne" akvarier.

Så vidt det var muligt genbrugte vi noget af det gamle akvarievand, ellers blev akvarierne fyldt med frisk vand, og fik lov at stå i et par dage før der blev hældt fisk i.

Det er nok muligt, at Aquasafe kan fjerne nogle skadelige stoffer, så det ikke er nødvendigt, at skifte vand lige så tit, men du skal vel alligevel fjerne lidt alger o.l. en gang i mellem, og så kan du jo lige så godt skifte lidt vand samtidig.

Jeg hjælper min mor med, at ordne akvarie ca. hver anden uge, der blive skiftet 3 spande vand (af, så vidt jeg husker, 120 l), alger bliver fjernet fra glassene (især det der får sollys), "uldtotter" bliver fjernet fra stenene, filtret bliver renset.
Selvom min mor har 2 plecostomus (eller noget der ligner), så er der alligevel lidt alger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-15 19:14

Nye beboere skal jo altid tilpasses over et par timer i deres plastpose med langsom udskiftning af vandet.

Del filtervattet i 2 dele i spandpumpen, når der skal renses kasseres det nederste plumrede stykke og det øverste bruges som bundstykke under et nytllag af frisk vat, derved bevares bakteriekulturen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 11:05

Citat
Planterne trivedes ikke, hvilket viste sig at være fordi akvariet var lavet af jern, da først der kom en glasplade i bunden begyndte planterne at trives.

Hos mig var det omvendt - det må have været rusten der hjalp planterne = jern mangel, men altid en masse alger.
Den balje jeg brugte Auqasafe er altid rent og uden algevækst, har renset rudenerne 1 gang siden kom i brug for godt et ½ år siden, planterne får gødningskugler og stortrives, i mine andre baljer har jeg ikke brugt Auqasafe og der er masser af alger efter 14 dage og planterne trives ikke så godt, men det kan være så mange andre ting der spiller ind.

Angående filteret, så bliver mine kun rengjort når de ikke kan fange små partikler i vandet, og det er lige før jeg skal have renset det store, som har været igang et ½ års tid
Men godt RÅD, kun at udskifte noget af det - havde et problem med pludselig opstået åndenød i en balje, hvilket viste sig at være netop fordi der var kommet helt nyt filter materiale i pumpen.

Men det undrer mig bare at Auqasafe har så gode egenskaber.
Der må da ophobes en masse ´andre´ affaldstoffer når de gamle bliver ophævet af midlet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 21:36

Hvem vil have ´æren´?

Den skulle måske have været under KEMI..

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 22:58

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-15 21:02

Velbekomme.