/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
deklarations gyldighed.
Fra : Strandkro
Vist : 477 gange
75 point
Dato : 03-07-15 01:06

Der er indgået aftale om en deklarations indhold mellem 2 ejendoms ejer (naboer).

Er deklaration gyldig selvom den er tinglyst kun på den ene ejendom eller SKAL den være tinglyst på begge ejendom for at have gyldighed overfor tredie mand - hvis en af ejendomme sælges ?

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 75 point
Dato : 03-07-15 14:52

En deklaration er typisk et aftaledokument, hvorved der på en bestemt fast ejendom lægges nogle forpligtelser, som nærmere præciseres i dokumentet. Det kan f. eks. være forpligtelse til at overholde visse byggelinjer, afstande til skel eller andet, krav om at byggeri på grunden skal have en bestemt karakter (farve, størrelse, materialer mm), eller det kan - som andre eksempler - være en forpligtelse til at sikre fri udsigt for naboen, holde bevoksning i en vis højde, eller sikre naboejendommen adgangsret eller ret til at passere over grunden, - eller måske græsningsret for naboejendommens får eller køer til et engareal. I nogle tilfælde er det en eller flere naboejendomme, der har en direkte interesse i servitutten. I andre tilfælde er det det offentlige, f. eks. en kommune, eller Kystdirektoratet, Skov- og Naturstyrelsen, der forlanger en deklaration tinglyst på ejendommen til gengæld for en tilladelse eller en dispensation. Eksempel: Hvis du får tilladelse til at ombygge en ejendom inden for kystbeskyttelseslinjen, vil myndighederne formentlig kræve, at der tinglyses en deklaration, sådan at man også i fremtiden kan se nøjagtig, hvilken tilladelse, der blev givet, og hvilke betingelser, der knytter sig til den. I selve teksten til den tinglyste deklaration skal der stå, hvem der er påtaleberettiget, dvs. hvem, der kan gøre indsigelse og håndhæve bestemmelsen over for ejeren af den faste ejendom. Det kan f. eks. være en naboejendom eller en kommune, der har retten til at påtale, hvis deklarationen senere overtrædes.
I dit spørgsmål angår deklarationen to ejendomme. Mon ikke det er sådan, at der påhviler den ene ejendom en forpligtelse? Og således, at den anden ejendom har en dertil hørende rettighed? (f. eks. græsning, udsigt el. andet)? I så fald er det tilstrækkeligt at tinglyse deklarationen på den forpligtede ejendom. Det vil så af deklarationen fremgå, hvem den anden part er og hvilen påtaleret,d er gælder.
Hvis dette ikke besvarer dit spørgsmål, må du gerne spørge igen, men så helst med lidt flere informationer, som gør det muligt at svare lidt mere præcist.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 08-07-15 14:17

Tak for svaret Oldboston.