/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad er dette for en dims.
Fra : Eyvind
Vist : 675 gange
100 point
Dato : 02-07-15 17:22

Denne messing cylinder har tilhørt min morfar, og jeg ved ikke hvad det er eller hvad den bruges til. I den ene ende er der et låg og fra den anden ende kan "inderlåget" skydes op så man kan se nogle takker i rundkreds. Takkerne glider op helt ude i siderne.
Størrelsen er 2,5 cm i diameter og cirka 5-6 centimeter i højden. Det løse låg har en gang været forbundet med "inderlåget" med en kæde. (nok for ikke at blive væk)
http://peecee.dk/upload/view/451349

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-15 17:35

Jeg vil umiddelbart skyde på at det er til diskret transport af middelstore dampskibe. Det var meget brugt i det øvre middelklasse i Holland i midten af 1700 tallet.

Er dimsen inden i cylinderen påvirket af en fjeder? Er den forbundet til kæden? Det ligner lidt en deodorant stift eller måske til barbersæbe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-15 18:31

Citat
Jeg vil umiddelbart skyde på at det er til diskret transport af middelstore dampskibe

Kunne være en eller anden form for målebæger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-15 18:32

? står der ikke nogle tal / bogstaver på det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-15 18:47

Læbestift ..'takkerne' for at holde stiften på plads.
Øjenbrynsfarve? Vipper? ...eller beholder til anden form for luderkrudt?
..er også min første indskydelse
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-15 19:17

En beholder til duftevand måske, oprindelig har der så været en svamp eller stykke stof i den.

Der lugtede jo ikke ligefrem af blomster på de indre underklassestræder i byerne for 150 år siden og tidligere hvor de fine også kom nu og da, derfor havde de en beholder som de kunne snuse til for ikke at dratte om.

De er lavet i tusinder af eksemplarer lige fra diamantbesatte og åbenbart også billig messing til borgerskabet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-15 20:06

Morfar kommer fra Bråddderslev (Brønderslev)

Beholderen er ikke vandtæt.
Barberersæbe kunne måske være en mulighed.
Ingen tal eller bogstaver.

"øvre middelklasse i Holland"...............findes ikke i Holland, da det jo er et nederland.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-15 20:16

Begynd ved brugen af Messing > anden indskydelse? det kunne måske være fra frelsen/ ww2/ hær, men kan ikke lige se hvad de skulle bruge sådan én til - bortset fra at holde et ´mundstykke´ varmt/ fugtfrit, samt det i samme forbindelse burde være mærket med tal/navn.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-15 20:19

Eller moske, en hjemmelavet kondom beholder fra Vesterhavet årgang ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-15 08:12

Din morfar var vel ikke skolelærer? Det kunne være en tidlig kridtholder til tavlekridt. Noget alá:

https://www.google.dk/search?q=kridtholder&client=opera&hs=EZb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=nCeWVaOvD4KYsAH20qzoBQ&ved=0CCYQsAQ&biw=1024&bih=670

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-15 19:09

Nixen > Det kunne være en tidlig kridtholder til tavlekridt
Den ville ikke kunne låses i udestilling - ellers et godt bud syntes jeg.

Et trompet / trombone - mundstykke kan ikke være der.

Han var malersvend, og der er ikke det der ligner maling eller deslige.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-15 07:57

Citat
Den ville ikke kunne låses i udestilling

Joda... det er jo derfor der er 'takker' på indersiden af beholdren. (Jeg tænkte at det er en ring med takker der kan tages ud og sættes ind igen.)

Jeg forestiller mig, at man monterer ringen med 'takkerne' på selve kridtet FØR det sættes i beholderen. Derefter kan kridtet kun komme ud ..ikke ind. Derved kan der skrives på tavlen uden at kridtet smutter ind i beholderen.
Som sagt; det er kun et gæt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-07-15 18:58

Citat
Der lugtede jo ikke ligefrem af blomster på de indre underklassestræder i byerne for 150 år siden

Du må være rimelig godt oppe i alderen,LuffeA.

Utrolig ingen har gættet det. Elementært min kære Watson.

Det er simpelthen en Snus beholder. Brugt af den franske højadel.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-15 19:17

Citat
Der lugtede jo ikke ligefrem af blomster på de indre underklassestræder i byerne for 150 år siden og tidligere hvor de fine også kom nu og da, derfor havde de en beholder som de kunne snuse til for ikke at dratte om.

Den så jeg ikke, men JO den er vist go nok, den har endda været i TV for mange år siden, noget med Gæt en genstand eller lignende = fra da man gik i bad et par gange om året, og skulle til bal på slottet hvor varmen virkelig fik gang i det gamle skidt - og damerne var ved at besvime af HØRM.
Og så tænker jeg på en meget stor gyldebeholder midt i balsalen.

Samt diverse veneriske sygdomme var hverdag, ikke en undtagelse.
(den skal vist nærlæses)

Gad vide hvad man brugte som toilet papir dengang...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-07-15 19:59

Citat
Gad vide hvad man brugte som toilet papir dengang...

Sådan noget moderne skidt, var slet ikke opfundet. Man brugte en finger, og tørrede den af i blomsterne.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-15 15:01

Citat
Du må være rimelig godt oppe i alderen,LuffeA.

Jeps, og går meget op i historie samt følger med på antikudsendelser på TV.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 11:39

Tak for svaret fun2.................................selvom det ikke løste min nysgerrighed.