/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Primo bordopvaskemask, tabs el. salt&afs
Fra : mogens6
Vist : 1361 gange
200 point
Dato : 25-06-15 23:37

Kære Kandu brugere.
Jeg har købt en Primo VW1-DKA bordopvaskemaskine. Den har ikke været i brug endnu.

I manual står der, at den IKKE må bruge opvasketabletter??? Der skal inden brug både fyldes 1 Liter. vand og salt + afspænding, og så skal man bruge opvaskemaskine pulver...

Nu er jeg inden brug af den kommet til at købe sådan nogle UNA Komplet opvasketabletter, med både afspænding, salt, glasbeskyttelse, sølvbeskyttelse og en masse mere, alt i en tablet, da det var det nemmeste...

Jeg har endnu ingen salt eller afspænding hældt i den... Her hvor jeg bor er vandhårdhed ml. 14-19DH, som er indenfor multi tablettens; under 21DH...

Hvad skal jeg gøre og bruge? Bruge multi tabletten uden afspænding og salt? Bruge tabletten og fylde salt og afspænding på? Eller følge manualen til punkt og prikke, og fylde salt og afspænding på og bruge opvaskepulver?

Hvad er bedst? Og kan det ødelægge maskinen på sigt, kun at bruge en multi tablet uden påfyldning af andet?

På forhånd tusind tak.

Mvh. Mogens.

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-15 07:48

Det er uklart, hvorfor Primo VW1-DKA bordopvaskemaskine ikke anbefaler multi tablet, men måske fordi det er dyrt og giver en overdosering til lille vaskemaskine, spørg producent om årsag.

Jeg mener salt altid bør påfyldes, og upåagtet multitabs.

Husk at fylde en liter vand ned i bunden af maskinen, og kun før maskinen startes første gang.

Da du ellers risikere at maskinen starter med at pumpe vand ud med tørre gummipakninger, der derved ødelægges øjeblikligt.

NB: Under tip har jeg skrevet om min bordvaskemaskine, jeg af støj og plads hensyn har bygget ind i køkken skab, så jeg kan lukke køkken låge og begrænse støj.

Ligesom jeg med hobby kniv har sikret at slanke vinglas ikke vælter, og reduceret vaskepulver doseringsrum til passende størrelse (design er til normal størrelse opvaskemaskine, ikke koncentreret flydende vaskemiddel).

Se flere fotos med pil frem/tilbage fra link:
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/18822407159/in/datetaken/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-15 09:23

Multitabs "behandler" vaskevandet når det er kommet ind i vaskekarret.
multitabs behandler ikke skyllevandet.

Afspændingsmiddel gør at skyllevandet ikke hænger i dråber, som ikke ser kønt ud, når det er tørt.
Salt bruges til at regenerere (genskabe) kalkfilteret.
Kalkfilteret gør at kalken i vandet ikke "sætter sig" på glas osv.
Kalkfilteret afkalker både vaske og skyllevandet.

Følg altid fabrikantens anvisninger, og ikke venners / veninders gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 19-08-15 04:55

Tak for svaret boyelauritzen, og Eyvind.

Den kører fint, og er en kæmpe hjælp i hverdagen, tænk sig at jeg har vasket op i hånden i over 15 år, det var noget af en opgave....

Jeg fyldte vand og salt i. Og blå afspændingsmiiddel, jeg bruger kun en 1/2 multitab..

Sejt med modificeringerne....

Og Eyvind, Tak for forklaringerne om hvad de forskellige ting gør m.v.

Mange Tak begge to.

Mvh. Mogens