/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Låse skærmopløsning
Fra : o.v.n.
Vist : 614 gange
300 point
Dato : 21-06-15 13:15

Kan man det, altså låse den indstilling jeg har valgt som den opløsning jeg foretrækker?
Problemet opstår hver gang jeg har både Ubuntu og Windows computerne tændt samtidig, de har nemlig fælles skærm, selv om jeg slet ikke er ovre på Windows computeren mens Ubuntu er tændt så er opløsningen ændret til 1024X768 på Windows computeren når jeg har slukket for Ubuntu, jeg foretrækker 1366X768 og det er også den indstilling skærmdriveren foreslår som den optimale og jeg vil gerne låse den opløsning men kan jeg det og hvordan?
Skærmkortet er indbygget på Intel bundkortet på Windows computeren.
Læs lige spørgsmålet 2 gange og forstå hvad jeg mener før i svarer så jeg er fri for useriøse indlæg.
Hvis jeg skal uddybe mere så spørg og jeg vil forsøge at forklare mig bedre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-15 13:40

Hejsa,

Hvordan skifter du mellem dem?
Er det en skærm som har flere indgange, eller bruger du en kvm switch?

Når du fx skifter væk fra din windows maskine, så ryger forbindelse måske helt. Så windows tror den ingen skærm har i den periode du arbejder i Ubuntu.
Når du så skifter tilbage finder den skærmen som en ny skærm, og sætter derfor opløsningen til en "sikker".

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-15 17:28

Det er en kvm switch jeg bruger samme mus og tastatur og samme skærm til 2 computere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-15 19:07

Dit problem er, at skærmformaterne ikke er det samme. Jeg har samme problem, når jeg kører med ekstra skærm til min bærbare ved kørsel med eks. Autocad tegneprogram.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-15 20:01

Ubuntu og Windows 8.1 har samme skærmopløsning 1366X768 hvis jeg skulle bestemme
problemet er at Windows skifter til 1024X768 når Ubuntu computeren er tændt samtidig med Windows computeren, der er ikke problemer den anden vej Ubuntu har 1366X768 også efter jeg har været ovre på Windows lave opløsning, det som irriterer mest er at skærmopløsningen ændres selv om jeg slet ikke klikker over Windows computeren, det er nok at den er tændt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-15 13:20

Tja underligt er det, men jeg tænkte mere på skærmens fysiske størrelsesforhold.
Altså om det er en bredskærm eller alm. størrelse.
Min bærbare er en wide screen og ekstra skærmen er en 19" alm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-15 13:28

Billedet på skærmen er 24cm høj og 41cm bred

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-15 13:30

Det er en 19" skærm

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 24-06-15 19:48

Citat
så er opløsningen ændret til 1024X768 på Windows computeren når jeg har slukket for Ubuntu, jeg foretrækker 1366X768 og det er også den indstilling skærmdriveren foreslår som den optimale

Specielt det sidste: den indstilling skærmdriveren foreslår som den optimale
Jeg er ret sikker på at det netop er skærmdriveren der checker og indstiller den "optimale" skærmopløsning og det er derfor det går galt, forklaring følger.

En KVM switch fungerer på den måde at den har et fiktivt tastatur, skærm og mus fordi de fysiske kun kan være tilsluttet en computer af gangen og computere har tit problemer hvis du tænder dem uden tastatur, mus og skærm (den klasiske, du har glemt at tilslutte tastaturet da du tænder computeren, Keyboard not found Error, Press F1 to continue)
Den indbyggede fiktive skærm i KVM switchen rapporterer jo også en opløsning, i dit tilfælde 1024x768 og det er så det windows justerer efter.
Når du skifter computer i KVM så udskifter den de fiktive enheder med de fysisk tilsluttede.

I en af mine gamle KVM stod min server altid i 800x600 når jeg skiftede over til den, med den nye KVM jeg har står den altid i 1920x1080 hvilket er lidt upraktisk da skærmen er en gammel skærm i 4:3 format

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-06-15 01:01

Tak for forklaringen, det er altså noget jeg må lære at leve med selv om mine genveje på skrivebordet er blandet godt og grundig når jeg indstiller til min foretrukne opløsning igen.
Den anden vej er der ikke det problem, Ubuntu computeren kan godt huske min foretrukne opløsning også efter at jeg har været ovre på Windows computerens 1024X768 opløsning så er opløsningen stadig 1366X768 på Ubuntu computeren

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-15 19:51

Tak for forklaringen EXTERMINATOR. som desværre ikke løser problemet, måske en nyere kvm switch kan tricket