/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skoldkopper - Undgå smitte
Fra : esbrablok
Vist : 587 gange
50 point
Dato : 21-06-15 09:53

hej.

har 2 små børn på 3 og 1.

den 3 årige har fået skoldkopper, hvordan undgår vi smitte i familien?

Moderen har haft skoldkopper som barn, så hun kan ikke smittes igen, men jeg har aldrig haft det og vil ikke smittes, hvordan undgår jeg og den mindste at blive smittet?

hvorr lidt skal der til for at blive smitte?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 09:56
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 09:57

Citat
Hvordan får man skoldkopper?
Man smittes med varicella zoster-virus. Smitten sker fra person til person, dels i form af direkte kontakt med de bristede skoldkoppeblærer og dels i form af luftbårne dråber. En person smitter fra cirka tre dage før udslættet bryder ud, til der er dannet sår på alle blærerne. Der går cirka mellem 10 og 20 dage, fra man er smittet med skoldkopper, til sygdommen bryder ud

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-15 10:29

Citat
Et barn med skoldkopper smitter andre børn flere dage før det selv bliver sygt og lige indtil den sidste blære er tørret helt ind.

http://www.sygeboern.dk/sygdom/skoldkopper

Så i er sandsynligvis allerede blevet smittet.

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 25-06-15 21:30

Tak for svaret Troldepige.