/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Om at finde en stikdåse?????????
Fra : Tonganeseren
Vist : 719 gange
500 point
Dato : 20-06-15 22:02

Jej!
Min søn fik sænket loftet 15 cm i sin andelslejlighed - uden at tænke på at markere, hvor loftstikket, som nu er skjult, befinder sig.
Nu skal lejligheden afhændes, og helvede er løs i Laksegade, fordi der skal anbringes en ny loftdåse.

Findes der et instrument, som kan lokalisere den gamle stikdåse????

Hjælp!!!!!!!!!

Sønnen har en metaldetektor, men indædt stædighed får ham til at hævde, at man ikke kan hitte dåsen med den hundedyre metaldetektor.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-15 22:42

Et endoskop kamera er måske løsningen.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-15 22:52

Desværre er 15 cm hulrum fyldt op med isoleringsmateriale, men et endoskop kunne måske bruges. God ide.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-06-15 00:20

Hvis det er en gammel lejlighed med kun et lampested i loftet, blev de som regel monteret lige i centrum af rummet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-15 00:38

Den loftssænkning er ulovlig, hvis den hindrer adgang til samlesteder i installationen.
Han kan da bare pille den ned igen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-15 00:57

Hej Transor

Loftsænkningen er blevet godkendt, men loftudtaget skal føres ned til det nu eksisterende loft.
Det var mig som betalte en håndværker for at sænke loftet med kvalitetsprodukter, og det vil edermageme være surt, hvis jeg nu også skal betale for nedrivningen. Men OK, det kan blive nødvendigt. Surt show.

Hejdu 58

Lige det jeg tænkte, men det store forkromede problem er, at en skillevæg blev pillet ned før min søn købte lejligheden og derfor håber jeg at kunne lokalisere det gamle stik. Jeg troede, at man kunne købe en ledningsdetektor, som ville kunne udpege ledningsføringen, men de fleste detektorer når kun maksimalt 8 cm.
Det er til at få lange n..... af.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 21-06-15 06:44

Har du spurgt en elektriker?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-06-15 07:27

Billeder fra før og nu???? Har selv renoveret et gammelt hus, hvor jeg sænkede loftet, her huskede jeg dog at føre udtag ned. Men det hjælper jo ikke i det her tilfælde

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-06-15 07:33

Det kan godt være at loftet er godkendt og udført efter gælende regler. Der er bare den undtagelse at folk glemmer el installationerne de regler står i SB imens reglerne for lofter mm står i BR.

Det er så her at SB går ind og gør installationen ulovlig og dermed gør at loftet ikke overholder reglerne.

Jeg håber ikke det er i gangen og der sidder gamle trækasse rundt langs det gamle loft. For det er som regl en klemliste og så er det nemmeste at tage loftet ned og enten lave alle installationerne om eller udføre loftet som nedtagligt loft!

Som der tidligere er skrevet skal du kontakte en elektriker/installatør som kanhjælpe jer med at finde ud af omfanget

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-06-15 08:06

Den er ikke sjov

Lad os nu sige at du lokalisere den gamle dåse, hvordan vil du så forlænge de gamle rør, ned til den nye loftsdåse ???

Det er ufatteligt svært igennem et lille hul, og hvilken loftsdåse havde du så tænkt dig at bruge ??
Den rigtige dåse at bruge er en PL dåse (orange), problemet er så at den skal i ovenfra.
Man kan selvfølgelig bruge en "forfra" dåse, men det bliver stadigt utroligt svært at evt. få den gamle afmonteret igennem et hul på 58 mm.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-06-15 12:39

Lad os lige slå en ting fast en forfra dåse er ikke lovlig at sætte i et loft. Og så er den 56mm

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-15 13:13

OK! Det ser sort ud.

Så kommer endnu et spørgsmål fra en ikke-elektriker. Jeg har konsulteret en elektriker, men han gad ikke sætte sig ind i problematikken. Det er selvfølgelig klart, at en elektriker skal udføre eventuelle ændringer - men . . . . .

Faktisk har jeg mest lyst til at lade knægten klare sig selv . . . men sådan går det så tit. Han sætter noget i gang, og så må far her rydde op i problemerne bagefter.

Hvis nu vi får lokaliseret loftudtaget - og får fjernet de omkringsiddende plader - så man kan arbejde på stedet, kan man så forlænge det rør som oprindeligt kom ned fra loftet???
Eller kan man få en elektriker til at kappe forbindelsen fra kontakten ved døren - for derpå at føre en ledning op til loftet - altså langs væggen - for derpå at anbringe en dåse øverst på væggen?.

(man skulle altså have adgang til at uploade billeder her på siden).

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 13:23

Citat
man skulle altså have adgang til at uploade billeder her på siden

http://spic.dk/
Upload og læg linket her ind

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-06-15 16:38

Du spørger efter om man kan finde dåsen med en metaldetektor, jo, det skulle være muligt.
Det skal dog være en rigtig metaldetektor og ikke bare en af de små beregnet til at finde ting bag en gipsvæg.

Noget ala dette her vil virke: http://www.detektorshop.dk/product.asp?product=4875

Hvorimod sådan noget her IKKE dur: https://www.bosch-do-it.com/dk/da/gor-det-selv-folk/v%C3%A6rkt%C3%B8j/pmd-10-3165140624787-199930.jsp

Skal måske lige præcisere at #2 naturligvis virker, bare ikke til dit formål.

Der er en smartere metode til at finde det med, nemlig med en tonegenerator: http://www.flukenetworks.com/datacom-cabling/installation-tools/Pro3000-Analog-Tone-and-Probe
Kræver naturligvis at du slukker alt strøm.
Der er også nogle der er beregnet til 230V men har aldrig prøvet dem: http://www.mcmelectronics.com/product/TRIPLETT-3388-/74-485

Med tonegeneratoren kan du nemt spore dig ind på hvor kablet løber hen, også selv om der er 15 cm op til den.

Noget helt andet:
Citat
Det var mig som betalte en håndværker for at sænke loftet

Så har den håndværker da et problem, hvor længe siden er det at det er udført, måske du skulle bede ham om at lave det så det er lovligt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-15 22:29

Er det trælast eller gipsloft. Et gipsloft kan godt repareres efter en hultagning. Det kræver lidt spartelarbejde, men er helt sikkert muligt.
Hvis det er trælast, kan man altså godt liste 3-4 brædder ned og få dem op igen. Det kræver lidt forsigtighed specielt ved nedtagning, men hvor der er en vilje er der en vej

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-06-15 22:38

...Der er vel ikke en anden nabolejlighed - som er en kopi af din søns lejlighed... ?

Et modsprøgsmål: Hvorfor sænke loftet - de fleste ønsker da vel højt til loftet nu om dage... ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-15 00:15

Nu er det ikke fordi jeg er en geni,eller guds gave til folket. Og en stakket trøst i din situation,men:

For nogle år siden,skiftede jeg lofterne ud,i det meste af vores hus. Og der var jo rør/kabler både her og der. Jeg tog simpelt billeder af det hele,og skrev mål på fra faste holdepunkter / vægge. Så idag ved jeg næsten sikkert,hvor vore kabler ligger. Det skyldes at jeg brugte sømpistol,og ville ikke lave en fejlskud.
Fotograferer også vores indbo,i tilfælde af brand eller indbrud.
Konen gør nar ad mig......men jeg ved jeg er den klogeste.

Ps. Det der med sønnen,der sætter en masse i gang,lyder alt for bekendt.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-06-15 22:49

Tak for svaret vagnr.

Yes! Og nu bliver det lavet af en fagmand, som afkobler den originale loftstilslutning, for derefter at føre et ny kabel fra samme afbryder. Sådan løb beskeden, og har man bare en kvittering fra en autoriseret elektriker, skulle sagen være i orden.

Mvh.
Tonganeseren