/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Robots.txt & 404 filer.
Fra : k_m_s
Vist : 526 gange
400 point
Dato : 17-06-15 12:01

Hej.

Jeg er ved at lave en 404.php side og ønsker ikke at søgerobotter skal indeksere den mappe hvor mine 404 filer ligger. 404 mappen ligger i "/bl/mail-404"
Jeg vil gerne lave en robots.txt fil i stedet for at lave meta name="robots" i head på filerne.

I .htaccess filen skriver jeg:
ErrorDocument 404 /bl/mail-404/404.php
For at komme til 404 siden når en forkert adresse skrives.

I robots.txt filen som jeg ligger i roden skriver jeg:
User-agent: *
Disallow: /mail-404/
For at søgermaskiner ikke indeksere den. Er usikker på om det skal hedde Disallow: /bl/mail-404/ Men på nettet ser det ud som om det kun er mappen der er skrevet.

Er det den rigtige måde at gøre det på og er det kun mappen mail-404 som søgemaskiner går uden om? Bange for at udelukke hele siden

Ha en god dag
Kim

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-15 19:20

Citat
/bl/mail-404

Hvis jeg forstår dig ret, så er det delt op på følgende måde:
En rodmappe /
En mappe i rodmappen /bl
En undermappe i /bl med navnet mail-404

Så skal det være således:
User-agent: *
Disallow: /bl/mail-404/

det vil holde de fleste ude af /mail-404 men ikke af /bl

Husk nu ikke at bruge robots.txt til at skjule information, de mere lyssky personager på nettet bruger den til at se om der er noget interessant på din side

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-06-15 21:18

Hej EXTERMINATOR.
Tak for svar.

Ja det er rigtigt forstået.

Men det er i robots.txt jeg skriver:
User-agent: *
Disallow: /bl/mail-404/
og ligger den i roden ikke?

Det eneste søgemaskinerne ikke behøver at se er 404 siderne.

Det er php filer men det er stadig den måde ikke?

Kim

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 400 point
Dato : 19-06-15 12:42

Yesssssss sirrrrrrr
robots.txt skal altid ligge i roden, det er det eneste sted de kigger efter den.

Om det er php eller html eller noget andet er ligegyldigt, her er det jo selve mappen du udelukker og dermed også alt indholdet (også undermapper til mail-404).

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 20-06-15 17:31

Mange tak for svaret EXTERMINATOR.

Så tør jeg gå i gang

Hilsen
Kim