/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vedr.Fejl på elektrisk håndbremse Toyota
Fra : bodillouise
Vist : 3906 gange
100 point
Dato : 16-06-15 20:49

Jeg har igennem mange år, været en utrolig glad Toyota ejer af flere modeller

Min Avensis2,0 d4d . håndbremsesystemet er elektrisk og styres af en boks som ligger over broen med baghjulene - Der trænger fugt ind i styreboksen. Og laver fejlen check parking brake system.
Har været hos Toyota værksted, følger jeg mig lidt trist over at I godt kender til fejlen på håndbremsen (dette er hørt fra flere mekaniker)
Efter første samtale med Værkførren beder han om lov til at se servicebogen, jeg scanner den ind og sender det til ham. Herefter skriver han at I ikke kan give kulance på reparationen ud fra den fremsendte dokumentation.

Jeg vil selvfølgelig gerne vide hvorfor de ikke vil det, når de ved at det er en almindelig kendt FEJL, med håndbremsen, derfor skriver jeg igen og for svaret : at hver kulance bliver bedømt fra sag til sag, og hvis bilenejeren har været loyal overfor Toyota-værksted, kan Toyota gå ind og give en kulance på en given reparation. I dit tilfælde kan vi se at serviceeftersyn ikke bliver lavet hos en Toyota forhandler, og vil derfor ikke yde kulance på reparationen.
Kan de godt tillade sig det ?
Min bilen er fra juli 2009, kørt 220000 km. Så ja jeg ved godt den er udenfor garanti-perioden. Så det er mest begrundelsen for afslaget jeg vil hører mening om. Jeg har altid syntes Toyota var kvalitet.
Jeg kan se på nette at flere andre også har haft samme problemer.
Bl.a. en bilen der kún har været på autoriseret værksted. Bilen var 3 år og 2 dage og kørt 75000 km. Fordi garanti er 3 år måtte ejeren selv betaler.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-06-15 23:59

Skip mærke eller i det mindste forhandler.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-06-15 00:00

Evt, læg dit indlæg på facebook

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-15 10:15

Jeg ville prøve at finde et af de små værksteder der har rigtige mekanikere. Det må være muligt at sikre den boks med silikone e.l. så fugten IKKE trænger ind. Det forekom også på visse BMW modeller på bagtøjet hvor speedometerdrevet sidder. Jeg har tætnet et par stykker i tidens løb og har haft glade og tilfredse ejere.
Så det må være muligt. Elektronik og fugt er ikke specielt foreneligt.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 17-06-15 17:25

Svar til hjkofoed : Jeg har sagt til mig selv og min man at vi skifter mærke, men hvilken mærke skal man vælge ?
Cortina01 : dit forslag har jeg selv forslået min mand i går, nu har jeg sagt du også siger det, så det er faktisk et god forslag og en besparelse på 15000 kr.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-06-15 19:12

Skift forhandler.
Det må være muligt at finde en bedre forretning, hvis I ellers er glade for mærket.
Kører selv en ældre C5 (V6) på grund af hydropfneumatikken.
Men jeg så en brugt Mazda 5, ret charmerende, Mazda har et godt ry.
Ellers vil jeg i størrelses-klassen pege på en brugt Skoda Octavia eller Superb

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-15 10:12

Undskyld jeg mænger mig,men jeg har lige nogle `løse tanker`.
Jeg hælder til denne:
Citat
Skift forhandler.
Det må være muligt at finde en bedre forretning, hvis I ellers er glade for mærket.

Toyota har da altid stået som een af de førende,kvalitetsmæssig. Men ingen biler er fejlfrie. Selv EU`s førende mærke, VW,har haft (har) problemer med gearkasse og kæder. (Audi-Skoda-Seat). På min søn`s Touran, boblede lakken på bagklap og motorhjælm.

Som FDM tit poientere,en bil er sammensat efter indgåelse af mange kompromiser. Pris,vægt,hastighed osv.osv. og ikke mindst udseende.
Det pudsige er at selvom hundredevis af dygtige designere og ingeniører,har gjort deres bedste for at udvikle en god bil, er det tit nogle små idiotiske fejl,de har overset.

Selv har jeg kørt Opel i 32 år. De har heller ikke været fejlfrie. Nogle bedre end andre. Men jeg har kunnet acceptere deres "særheder".

Derfor,hvis du spø`r mig: Som flere skriver,find en håndværker-mekaniker. Og ikke blot en reservedelsudskifter. Sådan en banal fejl,burde kunne klares,uden det store sværdslag.

M.

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 08-07-15 12:29

Tak for svaret Cortina01. Det var dit svar jeg lage mit hoved op til.
Min mand fik bilen op på lift, skilt alt sammen ad. Boksen havde fået silikone, så vi bestilte en ny.
Den nye var der også silikone på. Vi havde 2 mekaniker på sidelinien, hvis det havde givet problemer.
Samlet har det kostet os 8500 kr for boksen + 2 rammer øl og en lånebil. Alarmerne skulle fjernes (kunne ikke klare det med at fjerne strømmen fra bilen). så vi måtte sætte en lus på og efter en manual fundet på nette, nulstil alarmen. Så omkring halv pris for at gør det selv.
Meget tilfreds.