/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
kaninen i aften
Fra : svendgiversen
Vist : 604 gange
172 point
Dato : 16-06-15 19:20

Jeg er sikker på at flere partier har gemt en joker til den sidste parti leder debat her i aften,
nu om kun små 7 kvarter. Jeg husker flere sene debat emner, der afgjorde valget.

Hvem kommer med kaninen i aften, og hvad går den ud på?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-06-15 19:24

Kaniner yngler, så der kommer sikkert et lille kuld i forskellige farver?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 19:42

Citat
en joker til den sidste parti leder debat her i aften

Troede sgu lige at der var afstemning i morgen..
Citat
Hvem kommer med kaninen i aften

Aner dét ikke - min mad står på forloren hare.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-06-15 21:44

Jeg må sige at der ikke er nogen af disse politikere som jeg vil købe en brugt bil af,vagnr
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-06-15 21:53

Efter at have set "debatten" virker det som om kaninerne havde fået P-piller!

Selv om jeg ikke kunne drømme om at stemme på ham, synes jeg Stig Grenov fra Kristendemokraterne gjorde det godt, resten var helt forudsigelige

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 22:09

Citat
Jeg må sige at der ikke er nogen af disse politikere som jeg vil købe en brugt bil af,vagnr
alan57

WoW - hellere en SPRIT - ny Tesla til / for skatteydernes penge..RØDE EL mennesker
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=el%20tesla

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 22:13
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 22:15

Havde DR "ansat" en klakør..?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 22:17
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-15 22:17

Ja, meget skuffende, ikke en ny synlig kanin, som i de gode gamle dage med Glistrup/Erhardt.

Og jeg håber ikke du har ret i at den kristne Stig gjorde det godt og får flere stemmer,
de kommer jo ikke ind, og det er rent spild af blå stemmer i yderområderne...

Ellers synes jeg ikke Helle klarede det så godt, men støttepartierne er farlige.
Det er Lars Lykkes støttepartier også, spændende at se slutduellen i morgen...

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-06-15 22:17

vagnr, der er kun et problem med Stig Grenov Kristendemokraterne, og det er at man skal aldrig blande religion og politik det vil altid gå galt og der skulle være et forbud mod disse blandinger af religion og politik.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-06-15 03:58

Som nævnt, jeg kunne ikke drømme om at stemme "kristent", men lidt stemmespild hos de blå lever jeg fint med

"Debatten" var lovlig popsmart efter min opfattelse, studieværterne havde valgt emner, deltagerne talte i munden på hinanden, osv. Jeg savnede faktisk "de gode gamle dages" sekundtyranni, alle partier fik lige meget taletid, og, sådan husker jeg det i hvert fald, ingen afbrydelser!

Erhard Jacobsen tilbød engang, da en modstander var løbet tør for taletid, noget af sin taletid, det var der format over, i modsætning til gadesælgeropgøret i går.

Erhard var jo også den, der sagde man skulle tale til kejseren i folk, ikke stodderen.

Kejseren blev ikke overanstrengt i går

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 172 point
Dato : 17-06-15 07:14

Jeg synes i grunden, at politikerne klarede sig noget bedre end forventet. Grenov var absolut værd at høre på, Pape er udrustet med en god portion humor og veltalenhed, og både røde og blå fik i grunden budskaberne ret klart igennem, debatformen taget i betragtning. Æstergaard var skarpere end normalt.
Sekunddemokratiet i sin tid med stopur havde bestemt også sine fordele, men jeg kunne egentlig godt lide, at der i går var en række temaer med folk udefra, f. eks. den kvindelige læge og ægteparret på kontanthjælp, der krydrede udsendelsen med noget realitet og bidrog til at holde debattørerne nogenlunde på sporet. Kim Bildsøe var vel også rimeligt fair - og mere fair end de fleste andre ordstyrere, f.eks. Kåre Quist, der taler ned til politikerne.
Jeg tror, at når alt er sagt og gjort, så giver de vælgere, der er i tvivl, altså de afgørende marginalvælgere, stemmen til den politiker, de bedst kan lide. Det er ikke nødvendigvis den, der er den skarpeste retoriker, eller den, er vinder debatterne, eller den, der giver de største løfter, nej, simpelthen den, man synes bedst om, den man stoler mest på. Her har folk som Grenov, Elbæk og Pape en god chance for at tiltrække en pæn portion svingvælgere; ikke fordi de er bedst skolet eller lover mest. men fordi de lyder som sympatiske og tænksomme mænd, Elbæk måske nok lidt uklar i sine mål, men en hyggelig fætter, Pape meget bedre end frygtet og dertil humoristisk, og Grenov vidende, venlig og skarpsindig, De kan dele mange marginalvælgere mellem sig og derved få stor indirekte betydning. Og glem så ikke - hvis målingerne har ret i 50:50, så er der fire nordatlantiske røster, der kan afgøre sagen. Det se nogle et problem i, men så må man adressere sin kritik til dem, der konciperede grundloven i 1953, med de havde deres vigtige grunde til at opgradere Grønland og Færøerne til en del af Rigsfællesskabet, og en del af prisen er, at vore frænder i nord altså også er repræsenteret i Folketinget. Fik jeg slet ikke nævnt S, V, LA, EL, SF og Dansk Folkeparti? De skal nu ikke glemmes, for de gjorde alle en ihærdig indsats og har naturligvis solid tilslutning fra mange vælgere. Thulesen Dahl skal nævnes, fordi han fremstår med en tiltalende ydmyg tilgang til opgaverne, men både han, Løkke og Thorning kunne vist snart have brug for en ferie - og det kan vi vælgere også! Godt valg til jer alle, både røde, blå, gule og grønne!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 14:22

Jeg lader lige spørgsmålet stå en dag mere, måske kommer kaninen i aften?

Og så har vi nu også her i Syd Danmark fået Helles brev,
ikke fordi jeg savnede det, men hvorfor får vi det senere end jer på Djævleøen?

Og så lige et vist overset valg spørgsmål/forslag,
hvor vor lokale konservative spidskandidat svigtede så groft ved sidste valg.

Broen fra Fyn til Als, billigere end budget overskridelserne på Femern broen.
Den vil Venstre nu støtte og vor lokale kandidat Ellen svigter ikke...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-06-15 16:55

Kaninen burde have været en 50 % forhøjelse af folkepensionen. Det skete ikke - og hvorfor så det?

Det hele handler om ideologi - og her er det nok de færreste kandidater, som i virkeligheden har tjekket deres partis ideologiske baggrund.

Men hvorfor ikke smække 50 % oveni folkepensionen? Så længe man ikke kan spare op af en pension, så længe vil udgiften i virkeligheden være udgiftsneutral for samfundet.
De 42 - 45 % går til skat, mens det resterende beløb går til afgifter og til at holde røveren oppe på de handlende.

Der bimles op om manglende forbrug og mangel på beskæftigelse.

Derfor:

Får folkepensionisterne flere kroner i deres slunkne kasse, så vil de forbruge mere og dermed vil der være basis for flere ansættelser i detailhandlen.

Når liberale partier går efter blandt andet folkepensionisternes "fyrstelige" hyre, så demonstrerer de i virkeligheden, at de ikke fatter en bønne af samfundsøkonomi.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-06-15 18:11

Citat
Og så har vi nu også her i Syd Danmark fået Helles brev,
ikke fordi jeg savnede det, men hvorfor får vi det senere end jer på Djævleøen?

På min del af djævløen, Hvidovre, fik vi først i dag et brev, ikke fra Helle, men fra vores socialdemokratiske borgmester, budskabet var sikkert det samme, bare tilpasset forholdene i vores kommune

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 22:15

Jeg så heller ingen rigtige kaniner i aften,
det mest bemærkes værdige var vel at nogen forlod deres pladser,
for forgæves at ville lave håndfaste aftaler med modstandere.

Jeg lukker dette spørgsmål inden valget begynder...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-06-15 04:48

Citat
Når liberale partier går efter blandt andet folkepensionisternes "fyrstelige" hyre, så demonstrerer de i virkeligheden, at de ikke fatter en bønne af samfundsøkonomi.

Når vi får nedlagt kongehuset, skal vi vælge Tonganeseren som præsident, langt bedre økonomisk politik end Liberablende Alliance, Enhedlisten og Ålternativet tilsammen

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 18-06-15 06:09

Alle overførelser skulle stige for på den måde ville vi få mange flere der kunne være forbruger og dermed kunne købe ting og når man køber ting forbruger man og skaffer flere i arbejde for at lave disse vare, men det vil de borgerlige ikke være med til for man skal jo yde før man kan nyde.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-15 09:19

Tak for svaret Oldboston.

Og så skal de ha´ fodlænker på næste gang, så de kan blive på deres pladser.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-06-15 09:22

Ja religion og politik bør holde adskilt, da tabuer er uforenelig med en demokratiske debat.

Jeg er ikke religiøs, har ingen tabuer, men alligevel er jeg mentalt stærkt forbundet med den evangeliske lutherske kirke, det er min politik.

Læser indholdet i de diverse "Hellige skrifter" som forskrifter, grundlaget for hvilke værdier og strukturer de enkle samfund bør tilstræber.

Vi kan ikke fungere som samfund, hvis ikke vi har fælles fodslag om fælles værdier.

For at opnå fælles fodslag i Danmark er det meget rimeligt, at vi diskutere historierne som beskrevet i Den kristne Biblen, da vores følelser, værdier og spørgsmål til tilværelsen - stort set - er de samme som for 2000 år siden.

F.eks. har vi i Danmark et retsamfund, som bygger på at borgerne er ærlige og taler sandt, vedkender sig sine ugerninger, ....

Ærlighed er et rigtig godt udgangspunkt for vores samfund: Demokrati, Handel, Velfærd der har skabt rigdom og "Det gode liv" for de mange.

Biblen foreskriver at vi bør tilstræbe et samfund bestående af ærlige borgere.

Hvem er "vores næste" - hvem bør vi være barmhjertige over for, er spørgsmål i dagen Europa der belastes af den voldsom og stadig voksende indvandring.

Grundlovsens paragraf 6. skal ændres før Danmarks Regering evt. har lov hjemmel til at fravige den evangeliske lutherske kirke.

NB: Besøg Galleri Galschiøt i Odense og hør om skulpturen Abrahams Børn - af Jens Galschiøt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-06-15 11:50

Citat
Når liberale partier går efter blandt andet folkepensionisternes "fyrstelige" hyre, så demonstrerer de i virkeligheden, at de ikke fatter en bønne af samfundsøkonomi.

Når vi får nedlagt kongehuset, skal vi vælge Tonganeseren som præsident, langt bedre økonomisk politik end Liberablende Alliance, Enhedlisten og Ålternativet tilsammen

Jaaaaaaahhhhhhhhh! Hip Hip

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-06-15 06:59

Tonganeserens forslag om forhøjelse af folkepensionen er interessant. Det burde gennemregnes af finansministeriets regneprogrammer, for umiddelbart lyder det jo ligetil: forhøjet pension= større forbrug = værks= flere arbejdspladser = øgede skatteindtægter, ja. så er cirklen sluttet og enderne hænger smukt sammen. Men er der noget, der er glemt? Måske går den øgede pensionsindtægt - eller en del af den - til udlandsrejser eller til køb af udenlandske varer og tjenesteydelser? Og så passer regnestykket ikke længere. Men på den anden sige, højere pension kan vel også fremkalde nogle sideeffekter, eller nogle selvforstærkende tendenser, så jeg vil stemme for, at regnedrengene bør lægge Tonganeserens forslag i computeren. Og ellers: Spørg dit folketingsmedlem (hvis du ved, hvem det er) om ikke der allerede findes beregninger, der er tilgængelige og kan fremskaffes.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-15 12:30

Tak for tilliden - kære Oldboston.

Jeg glemte en væsentlig faktor. Enhver overførselsindkomst skal naturligvis afstemmes efter modtagerens øvrige økonomiske situation. Det vil kræve flere sagsbehandlere, men når flere er i beskæftigelse, stiger beskatningsgrundlaget - og stimulerer, som tidligere nævnt, omsætning og beskæftigelse.

Men stadig:

Så længe der ikke kan spares op af en overførselsindkomst ( her: folkepension) er udgiften udgiftsneutral for samfundet.

I virkeligheden er det såre simpelt. Skæres der f.eks. 12.000 årligt i en folkepension, kan man multiplicere de 12.000 kroner med antallet af folkepensionister og derved nå frem til den indtægtsnedgang, som de handlende derved helt klart vil mærke. Et forsigtigt skøn vil være 4- 5 milliarder kroner. Ikke noget himmelråbende beløb i den danske samfundsøkonomi - men mange bække små etc. . . .

På forrige Bornholmsmøde præsenterede jeg ideen for Johanne fra Enhedslisten og Peter Skaarup fra DR, og fælles for de to var, at sådan havde de aldrig anskuet sagen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-15 18:43

Rettelse:

Et forsigtigt skøn vil være 4- 5 milliarder kroner

. . . næh! Det vil dreje sig om et beløb på mellem 9 og 10 milliarder kroner. Dem ville de handlende nok gerne slå kløerne i.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-15 19:16

Som begynderkursus i nationaløkonomi kan jeg varmt anbefale en masse Anders And-historier, når det altså er Carl Barks der har skrevet/tegnet dem.

Da mine børn var små, brugte jeg Carl Barks-historierne til at lære dem lidt om økonomi, læste dem højt (og lod dem se tegningerne), bagefter snakkede vi om hvad historien egentlig viste.

Fx, denne, en cyklon rammer von Ands pengetank, pengene bliver suget op af skypumpen og dumpet overalt i landet. Anders spørger Joakim om han ikke er bekymret over at have mistet alle sine penge, men Joakim siger bare, vi skal passe vores arbejde på min farm, så skal du se.

Alle andre i landet smider alt hvad de har i hænderne, kvitter jobbet, farmen osv, for nu er de rige. Busserne kører ikke, der er ingen butikker åbne, osv.

I løbet af få dage er der hyperinflation, som ikke engang Tyskland efter 1. verdenskrig kunne hamle op med, Joakim har monopol på at producere mad, så et æg koster 100000 $ osv, og inden for kort tid ejer Joakim atter alverdens rigdomme.

Arbejde skaber værdi, ikke mange ville arbejde hvis de uden at arbejde kunne få alverdens goder, der ville bare ikke være nogle der gad lave dem!

Måske bliver det en dag robotter, der står for al produktion, men det ændrer ikke på, at der skal skabes rigtige værdier=varer, fx i form af mad, boliger osv., hvis vi skal overleve uden at vende tilbage til stenalderen, dengang silicium var flint, ikke de chips der holder vores samfund kørende, nemlig IT-systemer!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-15 19:53

Nu forholder jeg mig ikke til eventyr og tegneserier. De giver ofte et noget forenklet indtryk af virkeligheden. Derfor holdt jeg mig til folkepensionisternes rolle i samfundsøkonomien. Sådanne udmærkede medborgere kan nemlig bruges aktivt som katalysator, idet de selvsagt er ude af arbejdsmarkedet.

Førtidspensionister og dagpengemodtagere udgør en helt anden og mere kompleks problematik, som vi naturligvis også kan drøfte. Her skal man bare vide, at undertegnede aldrig vil acceptere vendettaer mod nævnte grupper, hvis samfundet ikke evner at stille arbejdspladser til rådighed.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-15 22:58

Tonganeseren da jeg så dit forslag om

Citat
Kaninen burde have været en 50 % forhøjelse af folkepensionen. Det skete ikke - og hvorfor så det?

opfattede jeg det som en joke, det troede jeg fremgik af mit svar!

Men skal det tages alvorligt, så har vi ca 1075000 folke- og førtidspensionister i Dk

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/offentligt-forsoergede/folke-og-foertidspensionister

Grundbeløbet, som folkepensionister får (uden varmehjælp, ældrecheck og pensionstillæg) er 72000 kr/år, eller 77,4 milliard kr/år. Med tillæg er vi sikkert over 100 mia/år, eller 4-5% af BNI!

Hvis "vi" pludselig hævede det med 50 mia/år, ville vi skabe inflation, mindske vores konkurrenceevne, overskride EU's grænse for statsunderskud osv, og miste vores flotte kreditværdighed AAA!

Jeg ved godt økonomer arbejder med spændende modeller, som multiplikator- og acceleratoreffekter ved at få folk til sy bruge flere penge, men de forudsætter, at der er produktion eller lign. bag, ellers giver det bare inflation.

Så jo, jeg tror mere på Carl Barks økonomi (som er i tråd med det jeg har lært om nationaløkonomi) end Alternativets, men du stemte måske alternativt?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-15 23:05

Alternativet? Så hellere brække en arm. Men din antagelse beror på kassetænkning - og er ikke just smigrende for i hvert fald undertegnede.
Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg var konservativ tillidsmand i 19 år, indtil jeg opdagede, at vore folk på Tinge forsøgte at overhale Venstre højre om.

Endnu en gang:

Så længe der ikke kan spares op af en folkepension, er udgiften udgiftsneutral for samfundet.

Det er ikke min egen tese, som stammer fra en forelæsning på Århus Universitet - begået af en svensk gæsteprofessor. Jeg tillader mig blot igen at fremføre så kloge ord.

Mvh.

Tonganeseren

Og nej! Jeg stemte ikke på liste C.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-15 15:44

Hej Vagn r.

Hvad siger du til det her? Manden, Tom Kristensen, er jo ikke helt uden evner. Hans statements burde være almen viden, med mindre man er liberal.

Den græske statskasse har brug for lån for at kunne betale tilbage på gammel gæld. For at EU og IMF vil give Grækenland låneaftalen, så skal grækerne til gengæld levere en lang række reformer, siger Tom T. Kristensen, der er ekstern lektor på Grækenlandsstudie, Københavns Universitet og forsker i græske samfundsforhold.

Se også: Mandag begynder fire ugers nedtælling for Grækenlands skæbne

Se også: Græsk finansminister: Vi er indstillet på kompromis

Det springende punkt bliver så, om parterne kan nå til enighed om, hvilke reformer der skal foretages.

- Konflikten er, at EU og primært IMF vil have en grønthøstermetode, hvor man skærer drastisk i pensionerne, forsvarsbudgettet og øger momsen og laver andre besparelser for at staten kan spare penge.

Men ifølge forskeren, der har haft Grækenland som sit forskningsområde i 35 år, så er ‘grønthøstermetoden’ ikke en god løsning, hvilket understreges af, at de tidligere nedskæringer i perioden 2010 til 2014 har forværret den økonomiske og sociale krise i landet.

- Ved at skære ned på pensionerne forringer man købekraften. Når købekraften falder, så betyder det, at alle dem, der er på pensioner, får færre penge at købe for. Så bliver der købt færre varer, så falder produktionen, og så stiger arbejdsløsheden. Det er en ond cirkel. Så det er efter min overbevisning en dårlig måde at løse krisen på, siger Tom T. Kristensen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-06-15 17:00

Tom T. Kristensen er Mag.art. i Kultursociologi fra Københavns Universitet, 1986, Ikke økonom!