/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvor meget RAM
Fra : olarsen
Vist : 730 gange
200 point
Dato : 16-06-15 14:29

Har en PC med 2GB RAM, den er selvfølgelig meget langsom, med en masse disk accesser til den virtuelle hukommelse, men hvor meget RAM anbefales det at putte i en PC i dag, bare sådan i generelle overordnede betragtninger?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-15 14:31

6-8 GB

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-06-15 14:34

Min kører super med 6 gb ram men lad være med at
købe dem for langsom find ud af hvad for hastighed dit bundkort
kan køre de ram med ...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-06-15 14:49

Mine computere køre fint med 4 GB med Win7 / Win 10. Det er sjældent at der bruges mere end 2 GB ifølge task manageren.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 210 point
Dato : 16-06-15 14:52

Hvis man går ud fra du har et 64 bit styresystem, vil jeg mene 6-8 GB er meget tilpas.
Jeg har selv en DELL stationær, som jeg ofte spiller på, laver fotobehandling osv. den har 8 GB RAM, og jeg har aldrig haft problemer med at den ikke kan følge med. Jeg har i en længere periode kørt med et monitor program, der viser RAM / CPU forbrug osv. og jeg aldrig været over 60 % RAM forbrug. Prøv en oprydning: http://kandu.dk/Tip22539.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 16:49

Har 8GB og bruger sjældent over 4 selv når der køres Adobe og video redigering.
Men som skrevet, hastigheden på rammene skal være så høj som muligt.
Ellers kan du købe en RAM disk, der gør din pc meget hurtigere.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-06-15 17:44

mig-selv, jeg kender ikke en RAM disk, sættes den til i USB stik eller hyr?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-15 19:51

http://www.tweak.dk/news/35939/AMD-RAMDisk-er-hurtigere-end-SSD
Citat
mig-selv, jeg kender ikke en RAM disk, sættes den til i USB stik eller hyr?

Nu kom jeg også lige til at tænke ? for hurtigt - måske.
Men man kan få en SSD disk, hvor alle programmer og lignende ligger på
Mener det er denne?? men hæng mig til tørre hvis det er LØWN..
http://www.pricerunner.dk/pi/36-2844369/Harddiske/SanDisk-ReadyCache-32GB-Produkt-Info

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 21:04

Jeg kører fint med 1.7 Mhz dual core og sølle 2 GB ram.
Internet TV er ikke super men alt andet kører fint.
Denne computer kører med win XP - Vista - win 7 - win8 / 8.1 - win 10 alt efter hvilken harddisk.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-06-15 22:36

Ram disken/SSD'n skal da bygges ind i maskinen, så systemet kan lægges på den. Altså den skal erstatte hd'n i maskinen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-15 23:26

RAM forbrug afhænger af operativsystemets beskaffelse og aktuelle hardware.

Jeg kører med Windows XP Pro 32 bit (kørt fra en 20 Gb. 'langsom' Harddisk), 2.3 Mhz. Pentium 4 CPU og 2 Gb. RAM.

Efter at have eksperimenteret en del med sidefilstørrelse (paging swapfile) og div. andre hukommelseskonfigurationer er jeg nået til den konklusion:

Extra RAM giver ikke nogen væsentlig forbedring af ydelsen ved daglig brug. Flaskehalse er som regel på forbindelseshastighed (evt. netkort) og på grafiksiden (Grafikkort m. tilhørende separat RAM).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 17-06-15 19:25

64 GB skulle kunne klare det!

Men så kan du også 'køre' mange Raw-filer direkte i flere vinduer i Photoshop!!

Paint vil også køre rigtig godt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 09:37

Jeg ved ikke om der er et andet problem med min PC, når jeg starter går der ca. en halv time hvor den kun står og læser/skriver til swapdisken, ca 4 mill læs/skriv i sek. i den tid er det stort set umiligt at komme i kontakt med maskinen, det eneste, som virker nogenlunde, er spillet Napoleon. Så måske mit problem er et andet, jeg kan ikke se hvad der forårsager denne heftige disk aktivitet. Bruger win7 på en presario, husker ikke præcist cpu'en men vist nok en 2,3 GHz.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-06-15 09:46

Hej
Er din disk ved at være fuld? Så vil styresystemet have svært ved at læse og skrive til og fra disken, har du kørt den oprydning jeg henviste til?
http://kandu.dk/Tip22539.aspx

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 12:03

Jeg bruger kun min disk til programmer, alle data ligger på NAS og bliver herfra kopieret til en anden NAS (jeg er en kylling )

Jeg defragmenterer min disk jævnligt, sker automatisk i WIN7 (problem???)

Har endnu ikke fået kørt den oprydning, skal lige sikre mig at det er et ok program, undskyld men jeg er 200% mistroisk over for alle programmer, som bliver anbefalet, - også af ellers troværdige personer som dig.

Men jeg får det gjort nu!

Min PC er en Intel Celeron E3300 2,5 GHz, 64 bit OS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-15 12:28

Du har rod i registreringsdatabasen !

Kør Ccleaner (tjek lige de relevante options/indstillinger i programmets forskelige menu'er og faner)

http://www.piriform.com/ccleaner/download

Her er en vejledning (På Dansk):

http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 14:38

Jeg har tidligere prøvet Cclean uden nogen forbedring, men det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning for ikke at prøve igen.
Har kørt de anbefalede fra Brassovitski, den fandt 4 ting, men de ting som den fandt kan jeg ikke finde ved en manuel søgning?!
I flg. ressourcemåleren bruges der kun ca. 80-87 % af hukommelsen.
ser så lige nu at der kommer mange 'Hard fault' når jeg bruger musen.

lidt mærkeligt synes jeg.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-06-15 14:55
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-06-15 15:11

Mit råd! Skift til minimum 6 GB RAM, og skift din HD til en SSD.
80- 87 % brug af RAM, er da også ret høj, hvis det er konstant. Min Dell med 6 Gb RAM, ligger normalt omkring 30 %, også selv om jeg har mange programmer kørende samtidig. Og der er stort set ingen skrivning til HD'n, undtagen selvfølgelig når jeg henter eller gemmer noget.
Har du måske et AntiVirus program der er gået amok, og kører konstant i baggrunden?
Jeg har en maskine stående med Windows Vista med 4 GB RAM, en CPU på 1,8 MHz, den opfører sig nøjagtig på samme måde. Fandt ud af at det er prefect funktionen der kører i baggrunden. Jeg har ikke kunnet finde ud af at slå den helt fra, da det er irriterende at maskinen først er rigtig klar til brug efter ca. 3 minutter.
Prefect: http://helpdeskgeek.com/windows-vista-tips/delete-disable-windows-xp-prefetch/

https://www.youtube.com/watch?v=_4tsxdR0h4w

http://www.edbott.com/weblog/2005/06/one-more-time-do-not-clean-out-your-prefetch-folder/

http://www.techrepublic.com/forums/questions/what-is-the-use-of-cwindowsprefetch-folder-can-one-delete-it/

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 16:00

Jeg skiftede til 4GB virtuel hukommelse, det gav så ingenting (var automatisk sat til 3.176MB)
Jeg skulle genstarte for at aktivere det tog så ca. 15 min inden der faldt nogenlunde ro over læse/skrive aktiviteterne, der var stadig mange Hard Fault op til 300 og konstant mellem 90 og 200!!!?? der var et program som kørte med 416.000 læs det hed 'wuauclt', derudover var der et som hed 'svchost.exe (netsvcs)' samtidig er der stor aktivitet på netværket, der synes jeg også er lidt underligt, det skulle vel ikke være i brug under opstart, med mindre jeg har en fremmed magt til at kigge på min PC ,
Jeg bruger Bullguard som virus beskyttelse, har haft mistanke til at den står og kører et eller andet, men ikke set et klart bevis for det.
Jeg ville være glad hvis jeg kun skulle vente i 3 min.
kigger lige på de links du har sendt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 16:27

jeg har 112 filer samt en mappe 'Ready Boot' med 5 filer liggende i Prefetch mappen. Prefetch Managerer sat til '3' hvilket er hvad der anbefales, men 112 filer lyder voldsomt??! jeg vil slette alle disse filer, selv om 'edbott' fraråder, så kan jeg jo se hvad det giver af ændringer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-06-15 16:36

Det hjælper ikke at skifte virtuel hukommelse (swapfile) sæt den til fast størrelse, altså nedre og øvre grænse til det samme. Med 2 GB Ram, vil jeg anbefale 4496. Hvis du har en stor negativitet under opstart, kan det skyldes mange ting. En Windows update der aldrig er blevet færdige med at downloade, en stribe programmer der kigger efter opdateringer, eller selvfølgelig noget snavs der er kommet på maskinen. Har du haft, eller har du nogle fildeling programmer installeret? Hvis du tror der er noget snavs på maskinen, så følg denne vejledning:http://www.spywarefri.dk/vejledning-til-rensning/ opret en profil og indsend de log's der bliver bedt om.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-06-15 17:49

som nævnt har jeg sat swapfil til 4 GB både øvre og nedre grænse, men det gav ikke noget ved opstart, min mistanke har også været at jeg har for meget, som starter og noget som kigger efter opdateringer, snavs tror (jeg ved ikke er ikke sikker) jeg ikke der er, jeg er meget skeptisk med hvad jeg henter og links jeg trykker på, men man ved sig jo aldrig sikker. Prøver lige spywarefri og ser om det giver noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-06-15 08:15

Citat
Ram disken/SSD'n skal da bygges ind i maskinen, så systemet kan lægges på den. Altså den skal erstatte hd'n i maskinen.

Den skal godt nok sættes i et ledigt Sata stik - men skal ikke afløse system disken.
Har du tjekket disken for fejl? har oplevet diske der står og bruger krafter på at finde ´bits´ i dårlige sectorer, som ikke kan genskabes.

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-06-15 15:19

Så kører maskinen igen normalt, tak til alle, som løftede og bar.

Jeg prøvede at installere AVG Pro (30 dages prøveperiode) og kørte alt hvad der kunne køres op mod PC'en, der blev fundet en masse både i regestry og andre steder, men især en 'trojansk hest', som bullguard ikke havde fundet???!! Men efter at der ryddet op kører det fint igen, så jeg tror måske at jeg vil købe AVG's antivirus program når jeg skal forny mit nuværende.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 25-06-15 15:21

Tak for svaret Brassovitski.

Du fik mig til at tænke i andre baner, så selv om det ikke var den direkte årsag til afhjælpning af mit problem, var det dog en stor hjælp til at prøve noget andet end det sædvanlige.