/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Forlængelse af kørekort
Fra : svendgiversen
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 15-06-15 15:49

Under et møde med vor bank om forlængelse af bolig lån,
sagde vi, at vi ville blive boende indtil vi ikke længere kunne få vore kørekort fornyet,
så bliver vi nødt til at flytte, fordi der ikke længere er lokale indkøbsmuligheder.

Så sagde bankrådgiveren, at man ikke længere behøver at få kørekortet fornyet?

Det har jeg ikke kunnet finde, og hvis det er rigtigt,
hvor mange senile vil der så ikke snart køre rundt på vore veje??

Hvad er reglerne for forlængelse af førerbevis nu???
Jeg er 72 år og fik det forlænget da jeg blev 70, men kun til jeg bliver 74 år.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-15 16:13
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-15 16:16

Citat
Så sagde bankrådgiveren, at man ikke længere behøver at få kørekortet fornyet?

Noget vås, som den bankrådgiver har sagt, men reglerne er blevet ændret fra den 1. marts 2015

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 16:29

Tak ans, jeg fandt selv noget lignende, vist fra FDM, men var ikke klar over om det var ajourført.
Og ja, den bankrådgiver er ikke for klog, bare det ikke også gælder hendes råd om lån.

Nu er spørgsmålet så om jeg så om to år kan vente yderligere et par år?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-15 16:47

svendgiversen, på dit kørekort står der hvornår det er gyldigt til og det kan ikke ændres.
Som jeg husker det, så blev det fornyet før de nye regler trådte i kraft.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 17:20

Ja ans, du har som altid ret, og igen en forskelsbehandling,
min svoger, der kun er et år yngre end jeg,
fik sit kørekort forlænget med 5 år, jeg kun med 4.

Nu håber jeg denne forlængelse i 2017, kan ske uden nyt fordyrende lægecheck?

Heldigvis har jeg en tysk læge, sidst skulle jeg bare tegne et ur,
ikke noget med at huske og tælle baglæns, og i Tyskland har de kørekort på livstid,
godt det ikke sådan herhjemme, med alle de gamle, halv blinde, døve og senile.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 17:36

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-15 20:14

Jeg bliver da helt bekymret og kan råde til at skifte den bankrådgiver - og det kan ikke gå hurtigt nok.
Min gemals kørekort udløb i december 2014, hvor han fyldte 79 år. Han glemte at få kortet fornyet og gjorde det først i marts måned 2015. Der fik han et midlertidigt kørekort. Det ventede vi på i 3 mdr. . Så søgte vi et midlertidigt foreløbigt kørekort, så vi kunne køre til Tyskland, hvor jeg har en syg søster. Vi søgte og afleverede papirer og foto og 50 kr. om tirsdagen. Fik at vide at det ville tage 10-12 dage inden kortet (ligner et almindeligt kørekort) kom. Men det kom allerede om torsdagen!!!!!!!!!!!!!!.
Ugen efter kom der et brev fra embedslægen, som skulle have nye attesterede attester for min mands hjerteinfarkt - for 30 år siden!!!! og en redegørelse for om en Aorta Aneyrisme var blevet behandlet. ( Det blev min mand opereret for i 1998 !!!!). Det viste sig, at vores læge bare havde glemt at udfylde attesten fyldestgørende. Vi venter igen på¨6. uge på at få kørekortet - altså det endelige, inden det foreløbige udløber om 6 uger. Så får han måske et kørekort, som gælder til december, hvor han fylder 80. ..............................Og så skal vi sikkert søge forfra!!!!!!
Manden er rask og rørig, sportslig, sejler osv.................
Forstå det, hvem der kan, hvorfor vi har disse tossede regler i DK. - og iøvrigt forskellige regler i alle EU lande ?
Ingelein - som slet ikke har noget kørekort!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 20:52

Glem ikke at der er tale om lempelser nu i Danmark,

en af mine venner har tysk kørekort, på livstid,
er der slet ingen problemer i Tyskland med ældre bilister, der ikke mere bør køre?

Og fint nok at manden altid kører, jeg kender flere eksempler, hvor konen har glemt at køre,
men når han ikke mere kan det, så er det vist godt at der er en kone som kan tage over...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-15 22:01

Ja, svendgiversen - du har ret i din betragtning om at det ville være fint om jeg kunne tage over, når manden ikke kan køre mere. Årsagerme til at jeg ikke har kørekort er mange:
1. I vores meget unge dage var jeg først hjemmegående, senere hjemmearbejdende designer.
2. Som designer på Gutenberghus havde jeg Taxa bon'er til fri afbenyttelse i forbindelse med arbejdet. Så ingen brug for eget kørekort - og iøvrigt heller ikke nogen nr. 2 bil.
3. Da jeg havde taget mit sammen til at få et kørekort, brugte jeg pengene på et klaver
4. Hvis jeg havde fået et kørekort i en sen alder, ville jeg ikke have haft det ret længe alligevel, for jeg interesserer mig ikke for at køre bil. (Andet end mine børnebørn og deres forældres biler, som der til stadighed er "run" på¨. Især firmabilerne, som har gratis benzin
5. Ja og så er det helt rigtigt, at de færreste mænd vil lade konen køre - og at de så ikke længere burde have deres kørekort
Mange hilsner Ingelein

Ps. Det er rigtigt, at man i Tyskland kan køre til man falder om! Men jeg kender dog mange, som har indset at det nu var slut med at køre. Som regel omkring de 80 år - og af førlighedsgrunde. Men jeg kender også et par stykker, som mistede livet - begge ægtefæller - og ikke burde have kørt de seneste mange år. Men fortæl det til en stædig rad !

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-06-15 11:36

Jeg var ude for noget af det samme med mit kørekort, jeg skal have det fornyet 1 gang om året pga: at jeg får noget medicin med trekant på, jeg fik det fornyet det 1år 4 gange, dvs: Jeg skal møde op ved min læge hver gang og bede om en lægeerklæring til ca: 500 kr hver gang.
Da jeg var nede for at forny mit kørekort fik jeg at vide at nu skal jeg sku også have et nyt foto med.
Her blev jeg sur især fordi at folk kan have deres foto i 50 år og jeg tog mit gamle kørekort lægeerklæring osv: og sagde at så skal jeg sku ikke have noget nyt kørekort, derefter gik jeg igen jeg vil sku ikke være til grin.
Er der ikke noget jeg kan klage til?
For det burde sku være ulovligt.
alan 57

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-15 11:56

Ha - ha - Alan,
Det er nu rimeligt nok med et nyt billede, hvis det gamle var mere end - skal vi sige 20 år. Men de billeder de tager i borgerservice koster vist - 120 kr. ?. Og det er noget svineri. Jeg laver nu mine billeder selv - det må man jo gerne, bare de opfylder kravene.
Ps. Jeg tager lige en tur ned til postkassen igen i dag. Vi får da i hvert tilfælde kigget i postkassen hver dag!
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-15 12:01

Men - der er nu eet eller andet, som fortæller at der er noget man ikke har styr på:
Mens vi har det midlertidige kørekort, blev vi "blinket" og fik en fartbøde på 2000 kr. Da vi læste lidt nærmere på alt det, der stod med småt, fandt vi ud af, at de 1000 kr. var fartbøden - og det kunne ikke nægtes, at vi havde kørt 59 km/ i stedet for de tilladte 50. Men de andre 1000 kr. var en bøde fordi manden ikke havde noget kørekort.
Det vil sige, at man på centralt hold eller hos Rigspolitiet ikke kan se at der er søgt nyt kørekort og at man har et midlertidigt kørekort.
En Opringning til bødens afsender fik dog straks klaret sagen og vi slap med de 1000 kr. for fartbøden.
Ingelein

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-06-15 17:56

Det billede jeg havde med var 4 år gammel fordi jeg brugte det billede der blev brugt første gang jeg fik mit kørekort.
Jeg ved ikke hvor jeg skal klage og til hvem?
Men noget vil jeg gøre for dette er simpelhen vandvittig og jeg har det dårligt med dette, især fordi at det er en streg i regning da jeg går og søger efter en Ford Angela fra 1960 ne den med skrå bagrude, alan57

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-15 18:58

Alan57
Det har jo ikke noget at gøre med hvor gammelt billedet er. Hvis du i mellemtiden er blevet pilskaldet, har fået fuldskæg og briller er det jo ikke nemt at se, at det er dig. Men det har jo ikke noget at gøre med hvilken bil du leder efter ????
Ingelein
Ps. Forstår ikke, hvad du vil klage over? - Men dine svar er vist lidt ude i hampen

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-06-15 21:41

jeg havde ikke ændret mig fra det billede der blev brugt til mit første kørekort, jeg begyndte ikke at bruge burka eller Batman dragt ej heller ikke nogen form for skægt eller anden form for ændringer dette foto jeg brugte var det foto der blev brugt til mit første kørekort, jeg fik først mit kørekort i en sen alder og jeg fik fornyet mit kørekort 3-4 gange jeg skulle nemlig bruge kortet fordi jeg fik et arbejde hvor jeg skulle køre i flere biler.
Dette arbejde mistede jeg netop fordi jeg ikke mere kunne køre bil uden kørekort,
ingelein jeg forstår ikke at du mener at det ikke har noget at gøre hvilken bil jeg leder efter, det har det sku da når jeg køber den og ikke kan komme til at køre i den, og hvad mener du med at mine svar er ude i hampen.
Men jeg kan da bare køre uden kort, ikke?
Der er et problem mere, jeg har betalt en masse penge for at få kortet og så stjæler det sku og kan jeg ikke få kortet så vil jeg sku have de penge jeg har betalt for det.
alan57

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-15 22:30

Alan57
Mig bekendt kan man køre 100 biler med det samme kørekort, hvis det er til samme vægtklasse. Det er jo noget andet, hvis du skal køre hhv lastbil, bus eller kæmpekran.
Hvem har stjålet dit kørekort ?
Iøvrigt har manden fået sit kørekort i dag! Og det gælder til 08.06.2017. Vi havde ellers gættet på at han fik et kort gædende til han blev 80 i decemer 2015, så nu er der da ro på i 2 år.
Ingelein