/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jumbobog eller Bibelen. Samme bras
Fra : Loggi
Vist : 806 gange
251 point
Dato : 14-06-15 21:00

Jeg undrer mig over hvad det er der gør at nogle tror på det der står i Bibelen. Kunne de ikke lige så godt tro på Jumbobogen?
Eller er der ting i Bibelen (eller de andre menneskeskabte såkaldte hellige bøger) der er overbevisende nok til at sluge det hele råt?
Hvad er det så?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-15 22:11

Du kan ikke sammenligne en moderne eventyr bog med noget der er skrevet for 2000 år siden.
Og ingen af dem er bras, de tjener bare hver sit formål.

Og selv om der i bibelen er meget vi ikke længere tror på, må vi ikke glemme,
at det kristne budskab har givet anledning til en bedre opfattelse
af mange måder at opføre os og behandle hinanden på...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-15 22:25

Citat
er der ting i Bibelen (eller de andre menneskeskabte såkaldte hellige bøger) der er overbevisende nok til at sluge det hele råt?
hvis du sluger det hele råt så er du ekstrem kristen og ikke bedre end de ekstreme islamister.
Hvis du slet ikke tror på noget, tja mod dumhed kæmper selv guderne forgæves

Kommentar
Fra : poten

Dato : 14-06-15 23:18

Citat
Hvad er det så?

Det spørger du om KLOGE-ÅGE

Hvad er dit ærinde?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-06-15 05:10

H. C. Andersen skrev: "Det må være skrækkeligt at være så klog, at man ikke behøver tro på Vorherre!". For uden troen er der intet håb. Og uden håbet er alting helt ligegyldigt, og dit eget liv er blottet for åndeligt indhold. Er det sådan, du oplever det? Den eneste måde, du kan finde ud af, om Bibelen har et budskab til dig, er at læse i den, så hvorfor ikke tage fat på lidt læsning i Det Nye Testamente? Har du prøvet det? Måske skal du læse to og tre gange, før det siger dig noget. Du indleder dit spørgsmål med at skrive, at du undrer dig. Det er en god begyndelse. For uden undren kommer du ingen vegne. Men med en passende mængde undren, videbegærlighed, nysgerrighed, kan du komme langt.

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 15-06-15 05:48

Men det virker som om at man kunne servere en hvilken som helst bog for de troende og de ville købe det.
Det er da lidt underligt at der er forskellige sandheder i forskellige egne.

Jeg har det fint med ikke at tro på noget. Jeg behøver ikke håbe på et eller andet. Enten sker der noget mere eller også er jeg der ikke til at vide at der ikke skete noget.

Er det ikke bare fordi folk er bange for at dø at de tror på det første og det bedste?

Jeg ville aldrig bede til noget andet end mig selv. Jeg skal nok klare mig.

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 15-06-15 05:53

Ja bøgerne har skabt ro og orden. Og massemord.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-15 07:34

Citat
Jeg skal nok klare mig.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-15 10:56

Citat
Måske skal du læse to og tre gange, før det siger dig noget. Du indleder dit spørgsmål med at skrive, at du undrer dig. Det er en god begyndelse. For uden undren kommer du ingen vegne. Men med en passende mængde undren, videbegærlighed, nysgerrighed, kan du komme langt.

De findes vist begge,i en let læselig børneudgave.

Min tro har noget med universet at gøre. Og den er jo også til stadighed,genstand for en vis undren.
Der ER noget derude,der styrer det hele.....men hvad,har jeg endnu ikke fundet ud af.

M.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-06-15 10:59

Jeg ville aldrig bede til noget andet end mig selv. Jeg skal nok klare mig.

Ja, du skal nok klare dig - fordi du er omgivet af mere eller mindre kristne mennesker.

I andre omgivelser ville du med stor sandsynlighed, som så mange andre de steder, ikke have klaret dig.

Kig lidt rundt i Verden og få udvidet din horisont.

Det er lidt det samme som med pacifister - de kan også kun klare sig, fordi de er omgivet af ikke-pacifister - alene ville de møde en krank skæbne.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 251 point
Dato : 15-06-15 11:10

Du har jo fuldstændig ret, for alting er kun sort og hvidt............................eller.
Hælder man lidt til kristendommen eller andre religioner, er man klar til at æde det hele råt.

Men jeg håber da, at du har bare en lille smule tilovers for det kristne livssyn, for hele det Danske samfund er jo bygget på netop disse grundholdninger.

Jeg tilhører ikke nogen religion, men forsøger da at efterleve Danske love og regler og sædvane.

Dit liv bliver bedre når du kigger på verden med åbne øjne, og uden skyklapper.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-15 15:23

Citat
Ja bøgerne har skabt ro og orden. Og massemord.

Det har du desværre helt ret i. Religionskrige har kostet mange menneskeliv. Det er når det går op i fanatisme. Et godt nutidigt eksempel er Islamisk Stat. Der myrder løs,i den hellige profets navn.

Selv Hitler og Churchill,anråbte begge gud om en sejr. Så han var nok alligevel,mest på Churchill`s side.
Men som troende kristen (ikke specielt religiøs) kan man da godt tænke,hvorfor lader "han" sådanne ting ske: Små børn,der fødes med canser. En familiefar,der kommer til at køre sin 2 årige søn ihjel. Osv. osv.osv. Verden er jo fyldt af tragiske hændelser. Men jeg tror trods alt,der er en overordnet mening,med det hele. Men "han" har jo også mange andre ting at ta`sig af.

Mia. af planeters minutiøse vandring. Kometer,der viser sig lige på klokkeslettet,efter 20-40 eller 100 års rejse i andre solsystemer.

Her har DSB,noget at leve op til.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-15 17:31

Og husk så lige at lukke et vindue op, hvis nogen er ved at dø, så sjælen kan komme ud.

Der er over en milliard hinduer og endnu flere buddaer,
så slet ikke sikkert at vi har den eneste sande lære,
sammen med jøder, islamister og andre?

Men vi skal elske vor næste, hvem det så er??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-06-15 19:17

Kære Loggi.
Sidste gang du havde et spørgsmål vedr. Biblen - og det, at tro, skrev du dagen efter;
Citat
Ups.. Jeg skylder vist en undskyldning. Jeg var fuld og helt oppe at køre Ked af det
Men det er da godt at vi har ytringsfrihed, så ingen må blive stødt.

Er du kommet oppe at køre igen? Op på hesten igen min ven.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-06-15 22:01

En filosof beviste, at også ateister tror på Gud. For når du benægter hans eksistens, har du allerede anerkendt, at der er "noget" eller "et eller andet", ja, såmænd måske en Gud, hvis eksistens du benægter. En anden filosof gør opmærksom på, at også ateister er troende. For det er jo en ren og skær trossag, at Livet og Verden er skabt af "intet". Hvis du tror på det, har du allerede indrømmet, at du er troende, og du er lige så lidt som en kristen i stand til at bevise, at du har ret. Så, Loggi, hvad er det lige, der gør din ateistiske tro "bedre" end Kristendommen? Og gør dine "Jumbobøger" mere værdifulde end Biblen?

Kommentar
Fra : LTPTiger

Dato : 16-06-15 12:37

Oldboston...Fed filosofi , men nu findes der jo kristne der tror på at hvide menesker blev skabt af gud og sorte menesker stammer fra aberne. det tror jeg bare ikke på og du vil jo nok også benægte det. Men Oldboston, med din filosofi så tror du, der er ''noget'' eller '''et eller andet'', ja såmænd at det er sandt, selvom du benægter. Nej vel.....Biblens problem er vel at der er for mange der tager den for seriøst...

Ha' en go' dag....

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-06-15 15:27

Citat
Biblens problem er vel at der er for mange der tager den for seriøst...

Bibelen i sig selv har vel ingen problemer, problemet er og bliver jo menneskene -
det startede jo allerede ved skalbelsen hvor mennesket fik sin egen fri vilje.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 15:40

Citat
Men vi skal elske vor næste, hvem det så er??

Vor næste er dem, der vil os der godt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 15:43

Citat
men nu findes der jo kristne der tror på at hvide menesker blev skabt af gud og sorte menesker stammer fra aberne.
LPTiger, hvis du kan finde disse ord noget sted i Biblen, må du må meget give et link - eller på anden måde henvise til, hvor det står.
De mennesker der påstår det, har, for nu at blive i de kulturradikale terminologi, voldtaget biblen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-06-15 15:46
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-15 15:53

Selv om vi ikke mere tror på Gud og Jesus og slet ikke på Helligånden,
tror de fleste vel at der er en mening med vor tilværelse, og hvorfra/hvorfor?

Og der er jo noget vi ikke forstår,
eksempelvis at universet er uendeligt, hvad er der så bagved??

Og vi tror jo nu at Darwin har ret, arternes oprindelse,
ikke at Gud skabte Verden på 7 dage eller uger.

Når nogen kommer forbi med Vagttårnet eller andre religiøse tilbud, plejer jeg at spørge,
hvem giftede Adam og Evas børn sig med? Var det ikke Indavl??
Så plejer jeg hurtigt at komme i kategorien: Uimodtagelig for omvendelse.

Men jeg gentager, det er godt at nogen holder fast ved det kristne synspunkt,
man skal være god ved sin næste, altså hinanden,
desværre har mange "korsfarere" misforstået det gennem tiderne...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 17:05

Citat
Og vi tror jo nu at Darwin har ret, arternes oprindelse,
Nu ved jeg ikke hvem du mener med "vi"
Men Darwins teorier er ved at blive gennemhullet. Altså flere og flere forskere sætter spørgsmålstegn ved Darwin.

Citat
eksempelvis at universet er uendeligt, hvad er der så bagved??
Hvis universet er uendeligt, kan der jo ikke stå nogen bagved -Kun i det.

Citat
hvem giftede Adam og Evas børn sig med? Var det ikke Indavl??
Indavl var meget brugt dengang - og bliver brugt den dag i dag. Se blot på Muslimerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-15 17:21

Ja Tommy, det er ikke sikkert at Darwin har ret på alle punkter, men uden tvivl
at vi mennesker udviklede os gradvist fra meget primitive encellede dyr, via abelignende dyr,
til de kloge, tobenede vi er i dag. Og at vi altså ikke blev skabt på 7 dage af Gud.

I øvrigt har kvinden lige så mange ribben som manden...

Og det med det uendelige univers er jo kun et eksempel på noget vi ikke forstår.
Hvad er der mon på den anden side, nedenfor og ovenfor?

Og ja, der må have været indavl, hvis Adam og Eva var de første/eneste mennesker på Jorden.
Men det tror jeg, og sikkert mange andre, ikke længere på.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 18:35

Svend, tænk lidt over det jeg skriver her.
Efter at Gud har skabt mennesket står der i første Mosebog: Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Det kan derfor tyde på at mennesket blev skabt fysisk og genetisk perfekt uden fejl (mutationer) i arveanlæggene.

Indavl var ikke et problem for Adam og Eva. De behøvede ikke at gøre sig de samme bekymringer fordi de ingen fejl (mutationer) havde i deres arveanlæg.

Fordi der ingen mutationer fandtes var der ingen syge gener, og uden syge gener fik Adam og Eva ingen vanskabte børnebørn. Mutationerne og sygdom kom først senere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 18:44

Hov for fanden, jeg glemte lige at kommentere Eva's ribben.

Citat
I øvrigt har kvinden lige så mange ribben som manden..
Ja selvfølgelig da.......Gud indser dog, at Adam skal have et væsen, der ligner ham, ved sin side. Derfor skaber han en kvinde, Eva, af et af Adams ribben. Eva betyder både kvinde og noget i retning af ’af manden’ på hebraisk.
Og stadig, kvinden og manden har lige mange ribben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 20:29

Der er jo lige det problem at Eva og Adam fik 2 sønner Karin og Abel, som gik ud og formerede sig..................................med hvem.????

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 21:05

Citat
HVEM ER DIN NÆSTE

Det er jo, også, et spørgsmål om tro.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 21:19

Det er bare forkert stavet, og ikke skrevet rigtigt.

Du skal elske dit næste måltid, som du også elskede dit første.

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 16-06-15 21:41

Spændende indlæg. Måske ikke lige Troldepigens.

Det siger jo sig selv at intet af det der står i bibelen på nogen måde er sandt.
Jeg tror det er en pengemaskine og et kontrolapparat.

Der er også den mulighed at vi bare er små insekter der lever i meget kort tid på en fjern planet helt uden mening. Men det er folk for angste til at tage til sig.

Hmm.. måske skulle man slå sig ned som guru. Folk er jo enormt naive og langt de fleste mennesker har ikke mange brikker at rykke rundt med.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 22:09

Citat
Der er jo lige det problem at Eva og Adam fik 2 sønner Karin og Abel,
Nej, der var tre, du glemmer Seth - altså af dem vi hører og får fortalt om.
Men ifølge Biblen får - efter Adam og Eva bliver smidt ud af Edens Have, i alt 23 drenge 33 piger.....arme kvinde.

Men - altså, ret beset, fordi alt ikke kan måles og vejes kan ting jo godt være rigtige.
Vi tror feks. fuldt og fast på, at der er liv på andre planeter. Det er i øvrigt aldrig blevet bevist.
Og som den berømte rosin i pølseenden, tror vi på at klimaforandringerne skyldes CO2 udledningen, til trods for, at jordklodens historie viser, at der veksles mellem istid og meget varme perioder. Og, der er slet ingen der tror på, at grunden til CO2 får skylden er, at så kan alm. mennesker pålægges skatter og afgifter + moms.

Tjaeee, hvad man skal tro på -og ikke tro på, det må være op til den enkelte.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-15 22:11

Citat
Folk er jo enormt naive og langt de fleste mennesker har ikke mange brikker at rykke rundt med.
Er du i stand til at vurdere det?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-15 22:21

Citat
Spændende indlæg. Måske ikke lige Troldepigens.

Mange tak.

Citat
Folk er jo enormt naive og langt de fleste mennesker har ikke mange brikker at rykke rundt med.

Det var da noget af en påstand.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-06-15 22:59

Af børn og fulde folk skal man høre sandheden siger man...

Når man dør kommer man til Paris.
(Line 6 år)

Det er typisk Gud at være god.
(Julie 6 år)

Gud kommer egentlig fra Gudhjem.
(Henrik 5 år)

Gud er en blød mand. Han er næsten gennemsigtig.
(Kate 6 år)

Det er Gud der ejer Solen. Han slår den fra om natten for at spare på strømmen.
(Nicoline 5 år)

Guds mor hedder Gudmor. Hun er mor til alle hans børnebørn: Moses, Jesus og Julemanden.
(Henrik 7 år)

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 16-06-15 23:36

Det er ikke for at være led jeg siger det. Men der har og er så mange forskellige religioner og hellige bøger at jeg ikke forstår hvordan man lige netop kan tro at den ene bog man fik serveret er den evige sandhed.

Troldepigen:
Jeg skrev det blot fordi at dit indlæg var blottet for argumenter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-15 23:40

Citat
Der er også den mulighed at vi bare er små insekter der lever i meget kort tid på en fjern planet helt uden mening. Men det er folk for angste til at tage til sig.

Hmm.. måske skulle man slå sig ned som guru. Folk er jo enormt naive og langt de fleste mennesker har ikke mange brikker at rykke rundt med.

Pas på dit helbred,Loggi. Det tyder på du er under indflydelse,af noget der æder dine hjerneceller.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-06-15 23:57

Gå du tilbage til din Jumbobog Loggi og fordyb dig i den, så skal du se så klares resten uden din indblanding...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-06-15 07:30

Citat
Troldepigen:
Jeg skrev det blot fordi at dit indlæg var blottet for argumenter.

Eftersom det handler om tro, er argumenter vel ikke nødvendige.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 17-06-15 07:45

Citat
Jumbobog eller Bibelen. Samme bras

Hvorfor synes egentlig du Jumbobogen er noget bras?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-15 12:00

Citat
Men der har og er så mange forskellige religioner og hellige bøger at jeg ikke forstår hvordan man lige netop kan tro at den ene bog man fik serveret er den evige sandhed.

Der er ikke nogen evig sandhed.
En hellig bog er ikke en tro, men bare noget som nogen der tror, har skrevet ned.
Alle religioner peger i sammeretning, nemlig at der er en de kalder Gud på deres eget sprog.
Desværre er der en masse mennesker, som bruger denne gudedyrkelse til at opnå magt og rigdom, på bekostning af alle de såkaldt troende.

Man behøver kun at tro på en Gud, hvis man har behov for det.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-06-15 12:54

Jeg er ikke religiøs, har ingen tabuer.

Og læser indholdet i de diverse "Hellige skrifter" som forskrifter, grundlaget for hvilke værdier og strukturer de enkle samfund bør tilstræber.

Vi kan ikke fungere som samfund, hvis ikke vi har fælles fodslag om vores værdier.

For at opnå fælles fodslag i Danmark er det meget rimeligt, at vi diskutere historierne som beskrevet i Den kristne Biblen, da vores følelser, værdier og spørgsmål til tilværelsen - stort set - er de samme som for 2000 år siden.

F.eks. har vi i Danmark et retsamfund, som bygger på at borgerne er ærlige og taler sandt, vedkender sig sine ugerninger, ....

Ærlighed er et rigtig godt udgangspunkt for vores samfund: Demokrati, Handel, Velfærd der har skabt rigdom og "Det gode liv" for de mange.

Biblen foreskriver at vi bør tilstræbe et samfund bestående af ærlige borgere.

Hvem er "vores næste" - hvem bør vi være barmhjertige over for, er spørgsmål i dagen Europa der belastes af den voldsom og stadig voksende indvandring.

Grundlovsens paragraf 6. skal ændres før Danmarks Regering evt. har lov hjemmel til at fravige den evangeliske lutherske kirke.

NB: Besøg Galleri Galschiøt i Odense og hør om skulpturen Abrahams Børn - af Jens Galschiøt

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-06-15 08:15

"Et menneske er min næste i den grad, det påvirkes af mine valg." er et forslag til ”Hvem er mine næste” skrevet af Jens Ole Christensen d. 16. juli 2010 i Kristeligt Dagblad www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hvem-er-min-n%C3%A6ste

Men med den definition er uklarhed at "alle dem der spørger til", så automatisk bliver mine næste, hvis jeg vælger at lytte til spørgsmål.

Og næste kærlighed bliver hurtigt til et spørgsmål om balancen mellem Passiv og aktiv nihilisme, og som jeg forstår det, når jeg læser http://videnom.com/nietzsches-religionskritik/

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 08-07-15 17:28

Jeg har aldrig hørt så meget lort på så kort tid, Oldboston kommer med en der har bevist at hvis man at man ikke tror så har man bevist at der er en gud til, jeg er ateist , en gang imellem kunne jeg godt tænke mig at have en religion, men jeg tror ikke på noget, men i sager hvor man mister sine forældre eller sit barn kunne jeg godt bruge den krykke/religion.
Så er der jo kirken der hele tiden undertrykker har prøvet at undertrykke videnskaben og de gør det stadigvæk nu siger de bare at der er noget der hedder "intelligent desigen" og det er lig med at der har været en gud der har haft en finger med i spillet da jorden og menneskeren blev til.
De har dræbt videnskabsfolk når de fandt ud af ting der ikke passede til det der stod i biblen, der var jo den videnskabsmand der sagde at det var solen der var centrum og ikke jorden, han fik dog kun husarrest men kun fordi han kendte paven.
Så kom der en franskmand der var dygtig til sprog han satte sig for at lære at læse hieroglyffer og han fik det gjort og samtidigt væltede han biblens påstand om at jorden var ca: 2300 år gammel og man var kommet frem til at gud lade hele jorden øde med syndefloden, men det passede jo ikke for ægypterne bestod før 2300 år og også efter, så også her tog biblen fejl og der gik lang tid før de tog det til sig, men jeg har aldrig forstået at præster heller ville lyve for folk, en religion som de åbenbart sætter så højt at det ikke gjorde noget at lyve nå det var i en god sags tjeneste.
Folk står i kø for at finde ud af meningen med livet, men der er ingen og så alligevel meningen med livet er det vi hver især syntes er meningen med det.
Religion er noget vi har fundet på fordi vi små mennesker har brug for regler, men at det er kristendommen der har stået fadder til masser af love, med andre ord var kristendommen ikke kommet gik vi stadigværk rundt og slog hinanden ihjel og andre ting, det at de tager patent på at det er fordi de har været at vi har disse regler, det er en stor løgn, men på den anden side så er det jo en kunst for dem at lyve.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Loggi

Dato : 15-08-15 15:52

Tak for svaret Eyvind.