/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
udsejling af agn
Fra : lham
Vist : 762 gange
200 point
Dato : 14-06-15 07:29

Søges en fjernstyret "dims" der kan styres ud ca 100 mtr fra bredden og så på komando frigøre en kunstig/levende agn.

Dimsen skal så automatiks vende tilbage til mig /kunne styres tilbage til mig.

Gerne svar fra nogle der har erfaring med sådan noget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-15 07:37

Hvad med en drone?

Der findes et utal af modeller alt efter pengepung. De 'smarteste' har indbygget GPS og kan selv finde 'hjem' til en indkodet lokation, hvis radioforbindelsen til dronen skulle gå tabt. Så risikerer du ikke at den ryger i 'baljen'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-15 08:48

Føtex har ofte tilbud på fjernstyrede legetøjsdimser. Jeg har både prøvet båd, fly og helikopter. Båden ville afgjort være velegnet til den anførte opgave.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-15 11:00
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 11:11

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-15 11:42

En helt anden sag er, at det blandt lystfiskeri betragtes som snyd! Med en rimelig kasteteknik burde du kunne få en bundsnøre minimum 70 meter ud, snarere længere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-15 18:19

pbp_et ->
Citat
Båden ville afgjort være velegnet til den anførte opgave.

Visse vasse... Det er ikke altid magsvejr ved kysten. Nogen gange er der faktisk sø
Personligt har jeg kun prøvet at sejle agn ud ...på en lille sø ...for SEJL på en flåde med 'trådudløser' til 'dumpningen af regnorm og boilies ..og nul 'garanti for at at 'fartøjet' vendte tilbage.
Jeg har set forsøg på kystfiskeri med DRAGE
..det virkede bedst i teorien/fantasien
Jeg har ikke forsøgt mig at agne med en drone ..heller ikke hørt om det før.. , men jeg har set en drone i aktion
De bedste modeller er ikke sidevindfølsomme, de er selvstabiliserende ! ( On/off, Frem/tilbage, Højre/venstre, Op/ned. )
Ej heller besværes de af 'søgang' ..af selvindlysende grunde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-15 18:32

lham ->

Måske vi skulle få klarhed over om du vil bringe fiskeredskab og line til fiskepladsen?
..om du vil fiske 'aktivt' fra 'transportøren'?
...eller om du blot vil forfodre?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-15 19:29

Det er altså smart, med at sejle madding ud til fiskene og måske tage krogen med ud.
Så behøver man heller ikke at tage en dum lang kastestang med.

Måske 2 kraftige motorbåde med ekkolod og så trække vod gennem hele søen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 20:01

Citat
Det er altså smart, med at sejle madding ud til fiskene og måske tage krogen med ud.

OG billigere? hvis alle på Molen er med på samme ide´ men hvem skal så fange den største fisk / torsk - først.

NB husk fiskekortet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-15 07:02

Det er ikke kystfiskeri men søfiskeri ( gedder ).
Der skal transporteres ca 100 mtr ret ud fra kysten og så ca 50 mtr henholdvis styrbord/bagbord.
Det der skal transporteres ud er agnen og så skal fiskelinen selvfølgelig trækkes med ud.

Katekismus:
tak for links -inspirrerende , men priserne er pebrede, måske man selv skulle spekulere på at "kliste" noget sammen

håber stadig på flere indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-15 08:57

Forslag:
Lille radiostyret motorbåd med katapult som udløses af medfølgende fiskeline.
Fiskelinen kan også hive båden tilbage, hvis det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-15 09:28

Citat
Forslag:
Lille radiostyret motorbåd med katapult som udløses af medfølgende fiskeline.
Fiskelinen kan også hive båden tilbage, hvis det er nødvendigt.

Agnen er jo fæstet til linen og når de først sendt afsted med katapult kan jeg vel ikke trække båden ind med linen ???-nå måske er dit indlæg ironisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-15 10:46

Ikke ironisk, for jeg forudsatte at du vil gøre som på de små videoklip - nemlig at fodre fiskene.

En billig radiostyret båd.
Hjemmelavet katapult med udløser via en fiskeline.
Efter aflevering kan du enten bare sejle tilbage med båden eller trække den tilbage.

Men jeg ser lige at du jo vil fiske der ude.

Så skal du bruge en lille radiostyring (ekstra kanal) til at frakoble linen der ude.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-15 12:01

Frakobling af hovedline fra 'bæreren' ved hug?

Man kan jo kigge lidt på, hvorledes et down-rig er monteret ... med 'automatisk' udløser:

1.) http://www.butik-maritim.dk/klemmer-og-stacker/77-baltic-1240-redningsvest.html
2.) http://www.teamsille.dk/Trollingsetup.html

Ps. Brakvandgedder i f.eks. den Svenske Skærgård kan være mægtige kæmper !

10 + kg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-15 12:01

Man kan bare lægge hele taklet på agterdækket og så stramme linen op, når man er der. Kræver, at agnfisken ikke spræller for meget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-15 12:03

Her det rigtige 'grej' til en selvudløsende line: http://www.butik-maritim.dk/home/251-scotty-mini-power-grip-plus-no-1180.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-15 12:06

De billige RC-både har ikke ekstrakanaler, bare en gas til højre motor og ditto til venstre, men man kan selvfølgelig modificere. En ekstra radio plus en servo plus et batteri kan klares for cirka 40 euro inclusive fragt. Hvis man ikke vil købe en båd fra Føtex eller legetøjsbutik men købe sammesteds som radioen, ender man vel på godt det dobbelte, afhængigt af batterivalget.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-15 16:09

Citat
Man kan bare lægge hele taklet på agterdækket og så stramme linen op, når man er der. Kræver, at agnfisken ikke spræller for meget.

Har prøvet med en vobler et stykke flamingo og et lille "vikingesejl" i fralandsvind, men linefriktion i vandet bremsede fremdriften. Jeg tror at motordrift vil trække hele taklet af agterdækket længe før 100 mtr er nået grundet linefriktion/tyngde i vandet /luften .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-15 00:21

En tøjklemme af træ kan gøre ganske meget.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 22-06-15 06:44

Tak for svaret katekismus.

senere på året vil jeg inspireret af dine video links experimentere med lidt selvbyg omkring en lille RC båd jeg har i frtidshuset

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-06-15 09:06

Søger du på engelsk, how du you make,
vil du finde forums med masser af information, viden og beskrivelser på selvbyg.