/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Brint kit - fup eller fakta?
Fra : KajKagearm
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 08-06-15 21:04

Jeg har en bekendt der påstår at hans VW Passat TDI går 30% længere på literen efter at have fået monteret et brint kit. Det består i princippet af en dunk almindeligt vand, en lille 12 volts drevet elektrolyse-apparat og et eller andet der tilfører brinten til indsugningsluften.

Hvis det er så godt, hvorfor er der så ikke flere der bruger det?

Og hvilken påvirkning har det på motoren?

Jeg har selvfølgelig googlet rigeligt om emnet, men kan desværre ikke finde noget rigtigt seriøst test af det. Langt de fleste sider er nogle der sælger dem, og de danske sider er blot google translatede sider.

Jeg synes umiddelbart det virker som et "scam" - fup og fidus.

Hvad tror I?

http://www.hho-plus.com/hho-da


 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 08-06-15 21:08

Jeg ved ikke så meget om brint, men kan huske, at min knallert kørte bedre når den kom ind i et skovområde, hvor der åbenbart var mere fugtighed i luften.

Kommentar
Fra : fun2


Dato : 08-06-15 21:15

Citat
Hvis det er så godt, hvorfor er der så ikke flere der bruger det?

Den eneste logiske grund til at alle ikke bruger det, er at det ikke virker.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 08-06-15 21:27

Din bekendte har jo ofret penge, og sidder og tænker på brændstoføkonomi, så han letter på speederen, og kører længere på literen. Det gør man ikke ved rigtige test, som feks. bilfabrikker og FDM laver.
Kører den ellers længere på literen, nææ tværtimod.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 08-06-15 21:31

HHO er jo H²o som er vand. Men hvor meget motoren kan lide vand i cylindrene skal du nok spørge om hos fabrikanten af motoren.

Kommentar
Fra : Brassovitski


Dato : 08-06-15 21:50

Min teori. Når man tilsætter vanddamp i indsugning øges kompressionen, og det giver en bedre ydelse, men om det giver noget målbar ved jeg ikke, og vand i motoren er bestemt ikke godt. Hvor godt er det lige en motor med utæt toppakning går?

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 08-06-15 21:55

Citat
Jeg ved ikke så meget om brint, men kan huske, at min knallert kørte bedre når den kom ind i et skovområde, hvor der åbenbart var mere fugtighed i luften

Mon ikke der var mere ILT omkring skoven.

Men hvis der kommer brint ud, så burde det virker? de har meget omtale på tuben = hvor de også har opfundet EVIGHEDS MOTOREN, den virker bare ikke særlig lang tid - samt manglende beviser, da de som regelt er lukket inde i en kasse ´uden´ synlige ledninger til ???

https://www.youtube.com/results?search_query=diy+electronics

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 08-06-15 21:56


Du kan roligt regne med,det er fup og fiduser. Ellers havde der været store forkromede tests og artikler i "Motor" og andre motorblade. For år tilbage,skete det også med mellemrum,at der kom en ny "vidunderdims" på markedet. Selvfølgeligt solgt mere eller mindre anonym,fra en tvivlsom postordre firma.
Jeg kan huske FDM,før har taget en sådan "bensinbesparende" apparat ind til nærmere undersøgelse.
Den indeholdt som regel et lille magnet,eller en lille papfilter.

Og husker de skrev noget med,at i bedste fald gjorde den ikke skade på motoren.

Verden vil bedrages,og der er til stadighed nye aktører,der prøver bilisterne af.

Citat
Jeg ved ikke så meget om brint, men kan huske, at min knallert kørte bedre når den kom ind i et skovområde, hvor der åbenbart var mere fugtighed i luften.


Det er derimod sandt. Min knallert gik allerbedst i regnvejr. Noget med en bedre "fylde" i forbrændingsrummet.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 08-06-15 21:59

Mine køretøjer - de kører forresten også LANGT på literen, nå der kun er et par liter tilbage i tanken og LANGT til en tankstation = men det er ren indbilding.


Kommentar
Fra : Brassovitski


Dato : 08-06-15 22:04

Prøv om du kan få FDM til at udtale sig, måske afprøve systemet.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 08-06-15 22:08

Citat
Jeg ved ikke så meget om brint, men kan huske, at min knallert kørte bedre når den kom ind i et skovområde, hvor der åbenbart var mere fugtighed i luften.


Klart, du flygtede fra strømerne og gemte dig mellem træerne

Kommentar
Fra : anuarak


Dato : 09-06-15 10:28

Det ser spænnende ud - har arbejdet med brintenergi i mange år, men ikke set denne udvikling.
Det ser ud til at det er en elektrolyse-celle der kobles på motoren.
Levetid for de elektrolyse-celler jeg kender er ikke høj, og forholdsvis dyre at fremstille.
Det kommer an på hvilken materialer de bruger.


Accepteret svar
Fra : anuarak

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-15 16:03

En af mine venner(der også har arbejet med brintenergi) sendte mig dette regnstykke


Det ser lidt fuppet ud men brændværdierne er:

Benzin 43 MJ/kg
Brint 120 MJ/kg

Så brint har næsten 3 gange så meget forbrændingsenergi. Det taler selvfølgelig for at der er noget om snakken.

Det der bla. taler imod er:
For at fremstille 2 g H2 ved elektrolyse, skal der bruges ca. 27 Ah. Dvs. at der skal bruges 9 Ah til at erstatte 2 g benzin. Og det er ved 100% elektrolyseeffektivitet. Optimistisk er det nok kun 1g H2 pr. 9 Ah. Det er ret meget elektrisk ladning (hvad er fx kapaciteten af dit bilbatteri – sikkert 45 Ah eller der omkring).

Det lyder helt urealistisk at fremstille så meget brint at det batter noget – selv hvis jeg har lavet en regnefejl af de helt store. 20 g benzin for 9 Ah er stadig så lidt at det ikke gør nogen forskel.

Det koster også energi at lave strøm (tænk på brug af klimaanlæget i bilen- dårlig benzinøkonomi)



Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 09-06-15 18:36

For lang tid siden var der også et vistnok dansk firma der "fremstillede" sådan en vidunder-tingest der skulle monteres mellem tændspole og fordeler. Ja, det var dengang biler var udstyret med en strømfordeler og kontaktsæt. Man klippede højspændingskablet over og monterede dimsen ved at skrue den ind i kabelenderne. Vupti: Man havde pludselig langt bedre brændstoføkonomi, flere hypper end fabrikanten lovede etc. etc.
Et af de blade jeg holdt i min grønne ungdom fik savet dimsen igennem, og hvad indeholdt "vidunderet" så: En messingskrue omgivet af Ferrit. Hvordan det skulle kunne give noget som helst fornuftigt i forhold til motorydelse, økonomi m.v. kunne ingen svare på, men sikkert er det: Det har gavnet "opfinderen" hver eneste gang nogen købte hans bras.
Nogle mennesker skyr ingen midler når det gælder ussel mammon.

Godkendelse af svar
Fra : KajKagearm


Dato : 09-06-15 23:35

Tak for svaret anuarak. Du har den mest videnskabelige udredning. Det kan en tekniker som jeg bedst forholde mig til. Men tak for alle kommentarerne i øvrigt - også de morsomme,,

Kommentar
Fra : anuarak


Dato : 10-06-15 06:26

selv tak æren er ikke min alene - jeg havde nogle gode venner der læste spørgsmålet.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173630
Tips : 31662
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383581
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste